Fulbright-säätiö myönsi Tampereen yliopistolle tunnustuspalkinnon pitkäjänteisestä USA-yhteistyöstä

Julkaistu 14.5.2024
"Top Producer” -tunnustuspalkinto jaettiin Fulbright Suomi -säätiön 75-vuotisjuhlassa Helsingin kaupungintalolla 13. toukokuuta 2024. Tampereen yliopiston puolesta sen vastaanotti rehtori Keijo Hämäläinen. Palkinnon jakoivat Fulbright Suomi -säätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Korkeamäki (oik.) ja kunniapuheenjohtaja, Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Douglas Hickey.Kuva: Studio Terho Photography / Fulbright Suomi -säätiö
Tampereen yliopisto on rahoittanut suomalaisista korkeakouluista kaikkein eniten stipendejä amerikkalaisille Fulbright-tutkijoille ja -opiskelijoille viimeisen 10 vuoden aikana. Rehtori Keijo Hämäläinen vastaanotti Fulbright Suomi -säätiön myöntämän “Top Producer of Fulbright Awards” -palkinnon tunnustuksena Tampereen yliopiston pitkäjänteisestä työstä Suomen ja Yhdysvaltain välisessä tiede- ja koulutusyhteistyössä.

Merkittävä osa Fulbright Suomi -säätiön stipendiohjelmista yhdysvaltalaisille tutkijoille ja opiskelijoille rahoitetaan yhteistyössä suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Fulbright Suomi -säätiöllä on kumppanuussopimus 12 suomalaisen korkeakoulun kanssa.

–Fulbright-stipendi on säilyttänyt vuosien ajan asemansa akateemisessa yhteisössä yhtenä arvostetuimmista apurahajärjestelmistä. Se on edistänyt ja edistää merkittävällä tavalla kaikkein korkeimman tason tieteellisen osaamisen siirtymistä ja on Yhdysvaltojen kanssa tehtävän yliopistoyhteistyön kulmakivi, sanoo Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen.

–Yhteistyösopimuksilla suomalaisten korkeakoulujen kanssa on keskeinen merkitys Fulbright-ohjelmien ja Suomen ja Yhdysvaltain välisten vaihtojen pitkäjänteisessä kehittämisessä ja kasvattamisessa. Yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa on ollut aivan erinomaista, toteaa Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä.

Vuosien 2013–24 aikana Tampereen yliopisto on rahoittanut 32 yhdysvaltalaisen Fulbright-tutkijan ja -opiskelijan stipendin yliopistolle. Kuluvana lukuvuonna 2023–24 Tampereen yliopistolla on ollut kolme Fulbright-stipendiaattia: Fulbright-Tampere University Scholar ja pelitutkija Casey O’Donnell sekä kaksi Fulbright-Tampere University Graduate -stipendiaattia Anezka Boyle ja Mia Filardi, jotka suorittavat Peace, Mediation and Conflict Research -maisteritutkinnon.

Ensi lukuvuonna 2024–25 Tampereen yliopistolle saapuu kaksi tutkijaa, Julianne Newmark Engberg (University of New Mexico) ja Chun-Hsing Ho (University of Nebraska – Lincoln) sekä kaksi maisteriopiskelijaa, Natalie Schirmacher ja Megan Thiede.

”Top Producer”-tunnustuksen yhteydessä Tampereen yliopistolle luovutettiin lasinen kuksa, jonka on säätiölle suunnitellut ja puhaltanut yhdysvaltalainen lasitaiteilija Jonathan Capps Fulbright-kaudellaan Suomessa lukuvuonna 2018–19. Palkinnon jakoivat Fulbright Suomi -säätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Korkeamäki ja kunniapuheenjohtaja, Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Douglas Hickey.

Tilaisuudessa huomioitiin myös toiseksi ja kolmanneksi eniten stipendejä rahoittaneet LUT-yliopisto ja Turun yliopisto sekä jaettiin stipendit suomalaisille tutkijoille, opiskelijoille ja ammattilaisille Yhdysvaltoihin lukuvuodelle 2024–25.