Cities in Flux -intensiivikurssilla pohdittiin ratkaisuja kestävän kaupunkikehityksen haasteisiin

Julkaistu 17.6.2024
Ryhmäkuva intensiivikurssille osallistuneista opiskelijoista
Kuva: Atticus Russwurm
SUD-kandiohjelma järjesti kestävän kaupunkikehityksen -kenttäkurssin, jolle osallistui opiskelijoita Tampereen, Dublinin ja Utrechtin yliopistoista. Kurssi huipentui haastekilpailuun yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Voittajaryhmän ehdotuksena oli innovaatio, joka mahdollistaisi optimaalisen valaistuksen sisätiloissa talvisin.

Kestävän kaupunkikehityksen kandiohjelma SUD järjesti viime talvena kenttäkurssin Ylöjärvellä ja Tampereella yhteistyössä Dublin Cityn ja Utrechtin yliopistojen kanssa. Kurssin teemana oli ”Cities in Flux”, ja viikon aikana opiskelijat muun muassa tutustuivat Tampereeseen ja kokeilivat talvisia aktiviteetteja, kuten avantouintia. Kenttäkurssin lopussa oli kilpailu, jossa opiskelijat suunnittelivat ratkaisun yhteen Tampereen kaupunkikestävyyden haasteeseen.

Kenttäkurssi oli osa laajempaa Urban Lab -kurssia, jolla SUD:n opiskelijat perehtyvät johonkin ajankohtaiseen kaupunkikehityskohteeseen. Kursseilla opiskelijat tuottavat monitieteisissä ryhmissä ratkaisuja tunnistamiinsa haasteisiin. Yhteistyötä tehdään Tampereen kaupungin, järjestöjen ja yritysten kanssa.

– Kaupungit ovat monimutkaisia kokonaisuuksia, joihin liittyvien ongelmien ratkominen edellyttää monitieteistä lähestymistapaa, kaupungin hallinnon tuntemista sekä käytännön toimijoiden tarpeiden kuuntelemista. Urban Labien haastelähtöisyys mahdollistaa tämän kaiken harjoittelun turvallisessa ympäristössä, kertoo SUD:n yliopistonlehtori Salla Jokela.

Intensiivikurssin opiskelijat tutustumassa Finlaysonin alueeseenKuva: Atticus Russwurm

Tampereen kaupungin kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä

Tampereen kaupungin edustajat esittelivät kenttäkurssilla kaupungin ajankohtaista kehitystä sekä Kaukajärvi-Annala -alueen kaupunginosaohjelmaa. Kurssi päättyi haastekilpailuun, joka pureutui Tampereen kaupunkikehitykseen.

Yhteistyö kaupungin kanssa nivoo opiskelijoiden tekemisen kaupungin ajankohtaisiin kehityshankkeisiin ja prosesseihin, jolloin opiskelijoiden töistä on enemmän hyötyä ja iloa kaupungille. Opiskelijat puolestaan pääsevät jo varhaisessa vaiheessa tekemään tosielämään kytkeytyviä, merkityksellisiä projekteja.

– Yhteistyö yliopiston kanssa oli hedelmällistä. Opiskelijat tarjosivat kehitettäviin alueisiin raikkaita näkökulmia, jotka välitämme eteenpäin kaupungin asiantuntijoille pohdittavaksi. Yhteistyö tarjosi kaupungille mahdollisuuden tehdä opiskelijoille näkyväksi julkisen sektorin käytännön työtä aluekehittämisen parissa ja esimerkin kaupungista mahdollisena työllistäjänä, kommentoi Tampereen kaupungin projektisuunnittelija Sini Lempinen.

Intensiivikurssin opiskelijat kävelemässä TampereellaKuva: Atticus Russwurm

”Escape the darkness” -innovaatio tuo lisää valoa talven pimeyteen

Kolmen eri yliopiston opiskelijoista muodostetut ryhmät valitsivat yhden Tampereen kaupunkikestävyyden haasteen, johon he suunnittelivat ratkaisun. Kurssiviikon aikana ryhmät keräsivät aineistoa esimerkiksi kenttämuistiinpanojen, kuvien ja ympäristömittausten avulla. Lisäksi kokeiluun pääsi taidelähtöisiä tutkimustapoja. Opiskelijat laativat väitöskirjatutkija Lauri Jäntin johdolla paperinuket, jotka edustivat heidän alter egojaan. Alter egot tarjosivat vaihtoehtoisia näkökulmia kaupungin kokemiseen.

– Ne herkistivät opiskelijat sellaisten ihmisten kokemuksille, jotka jäävät helposti yhteiskunnan marginaaliin. Samalla opiskelijat saivat tilaisuuden tutkia eri puolia itsestään. Halusimme pohtia, millaista olisi inklusiivinen ja perinteistä kaupunkisuunnittelua haastava kaupunkikehitys, kertoo Salla Jokela.

Kurssin lopussa olleen haastekilpailun voittajaksi valikoitui ”Escape the darkness” -ehdotus, joka pureutui talvisin vähäisen päivänvalon tuomiin haasteisiin. Ryhmä tarjosi ratkaisuksi innovaatiota, joka mahdollistaisi optimaalisten valaistusolosuhteiden jäljittelemisen sisätiloissa. Innovaatio tukisi ihmisten terveyttä ja tuottavuutta.

Opiskelijat toimivat koko kurssin ajan monikansallisissa ja -tieteellisissä ryhmissä, mikä loi mahdollisuuksia pohtia ilmiöitä eri näkökulmista.

– Dublinista ja Utrechtista saapuneille opiskelijoille lumi, jää, avanto ja pimeys olivat eksoottisia elementtejä. Esimerkiksi liikenneväylien aurauksesta ja liukkaudesta syntyi kiinnostavia keskusteluja, jotka saivat Tampereella asuvat opiskelijat ja opettajat pohtimaan arkisia liikkumiseen ja saavutettavuuteen liittyviä asioita tuoreista näkökulmista, sanoo Jokela.

Lue lisää intensiivikurssista SUD:n blogista

Kirjoittaja: Jenna Ala-Rantala