Nadja Nordling: Innovaatioekosysteemit työkaluna yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa

SijaintiKanslerinrinne 1, Tampere
Keskustakampus, Pinni B -rakennuksen auditorio 1096 ja etäyhteys.
Ajankohta11.10.2024 12.00–16.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Nadja Nordling puhuu mikrofoniin.
Väitöskirjassaan Nadja Nordling tutkii, miten innovaatioekosysteemejä voidaan hyödyntää merkittävien yhteiskunnallisten haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen ja sosiaalisen eriarvoisuuden, ratkaisemisessa. Tarkastelemalla innovaatioekosysteemejä osana yhteiskuntaa uudistavaa innovaatiopolitiikkaa Nordling tarjoaa näkökulmia siihen, miten nämä järjestelmät voivat edistää kestävää kehitystä ja laajamittaista järjestelmätason muutosta.

HM Nadja Nordling luo väitöskirjassaan empiirisesti pohjautuvan viitekehyksen selkeyttämään innovaatioekosysteemien kehitystä ja toimintaa. Tämä tuo selkeyttä erityisesti käsitteen usein epäselvään soveltamiseen. Nordling osoittaa moninaisten toimijoiden, kuten yritysten, yliopistojen ja julkisen sektorin, keskeisen roolin synergioiden luomisessa ja yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Väitöskirja korostaa, että innovaatioekosysteemien menestys edellyttää monimutkaisten riippuvuussuhteiden koordinoimista sekä yhteistyön rakentamista yhteisen arvopohjan ympärille. Keskeiset toimijat ovat tässä prosessissa ratkaisevassa asemassa ohjaamassa toimintaa, joka edistää merkityksellisiä yhteiskunnallisia muutoksia. Toimintatutkimuksen ja tapaustutkimusten kautta Nordling painottaa dynaamisen vuorovaikutuksen tärkeyttä ja osallistujien kannustimien linjaamista kestävyyden tavoitteiden kanssa.

– Innovaatioekosysteemit voivat luoda osallistavia rakenteita, jotka rohkaisevat yhteistyöhön ja edesauttavat yhteiskunnan suurimpien haasteiden ratkaisemista, Nordling toteaa.

Nordling tarjoaa analyysissään arvokasta ohjausta päättäjille siitä, miten ekosysteemejä voidaan hyödyntää yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Hän peräänkuuluttaa siirtymistä yrityskeskeisistä, teknologiavetoisista malleista kohti osallistavampia ja kestävyyttä painottavia strategioita.

Tampereelta kotoisin oleva Nordling työskentelee projektipäällikkönä Pirkanmaan liitossa, jossa hän johtaa Eurooppa-tasoisia kestävyyssiirtymää edistäviä hankkeita keskittyen erityisesti digitaaliseen muutokseen ja spinoff-yritysten luomiseen.

Väitöstilaisuus perjantaina 11. lokakuuta

Hallintotieteiden maisteri Nadja Nordlingin aluetieteen alaan kuuluva väitöskirja Transformative Innovation Ecosystems: Fostering Innovation to Address Grand Challenges tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 11. lokakuuta 2024 klo 12 alkaen. Paikkana on Pinni B -rakennuksen auditorio 1096 (Kanslerinrinne 1, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Joanna Chataway University College Londonista. Kustoksena toimii dosentti Ilari Karppi Tampereen yliopistosta.

Tutustu väitöskirjaan

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä