Näyttelijäntaiteen yliopistonlehtoriksi Nätylle

Julkaistu 2.9.2024
Nätylle yliopistonlehtori, ilmoitusteksti
Etsimme nyt teatteritaiteen yliopistonlehtoria (näyttelijäntaide) osa-aikaiseen (50 %) ja toistaiseksi voimassa olevaan tehtävään alkaen 1.1.2025 tai sopimuksen mukaan.

Tehtävä sijoittuu teatteritaiteen tutkinto-ohjelmaan (Näty), joka on osa informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa sijaitsevaa viestintätieteiden yksikköä. Teatteritaiteen tutkinto-ohjelmassa järjestetään näyttelijäntaiteen monialaista koulutusta kandidaatti- ja maisteritasoilla. Lisäksi tutkinto-ohjelmassa tehdään esiintymiseen ja näyttelijäntaiteeseen liittyvää jatkokoulutusta ja niitä koskevaa tutkimusta.

Teatteritaiteen tutkinto-ohjelman opetuksessa taiteellinen, ammatillinen ja yhteiskunnallinen näkökulma kohtaavat. Opetus perustuu taiteelliseen tutkimukseen, jonka painoalueet ovat näyttelijäntaide ja esiintyminen sekä niiden alati muuttuvat toimintaympäristöt. Opetuksessa harjoitellaan käytännössä näyttelijäntaiteen eri ilmaisualueita, muotoja ja tekniikkoja ja tarkastellaan näitä erilaisissa historiallisissa, kulttuurisissa ja filosofisissa viitekehyksissä. Lisäksi opetuksessa tehdään esityksiä. Opetuksessa huomioidaan taiteilijalle tulevaisuudessa asettuvat vaatimukset ja rakennetaan opiskelijalle perustaa jatkuvaan itsensä kehittämiseen.

Tehtävänkuvaus

Yliopistonlehtorin tehtävänä on opettaa näyttelijäntaidetta laaja-alaisesti teatteritaiteen tutkinto-ohjelmassa kandidaatti- ja maisteritasoilla. Tehtävä on opetuspainotteinen.

Lisäksi tehtäviin kuuluu:

• teatteritaiteen koulutuksen ja opetuksen suunnitteleminen ja kehittäminen yhteistyössä muun henkilöstön kanssa,
  • opinnäytteiden ohjaaminen ja tarkastaminen molemmilla tutkintotasoilla,
  • opiskelijavalintaan osallistuminen,
  • opetussuunnitelmaan sisältyviin taiteellisiin projekteihin osallistuminen,
  • opintojen ohjaus,
  • oman alansa taiteen ja/tai tutkimuksen seuraaminen,
  • tutkinto-ohjelmassa harjoitettavan taiteellisen toiminnan ja tutkimuksen suunnittelu ja kehittäminen,
  • tutkinto-ohjelman yliopiston muiden tutkinto-ohjelmien sekä alan muiden kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön edistäminen,
  • jatkuvan oppimisen hankkeiden suunnittelu ja toteutus.

Edellytykset

Yliopistonlehtorin tehtävään valittavalta edellytetään

• ylempää korkeakoulututkintoa teatteritaiteen alalta,
  • taiteellista pätevyyttä ja käytännön perehtyneisyyttä teatteriin näyttelijänä. Taiteellinen pätevyys muodostuu taiteellisista ansioista, koulutuksesta ja työkokemuksesta. Eduksi katsotaan opetusalaan liittyvä erityisosaaminen tai -tekniikka,
  • taiteenalansa hyvää opetustaitoa,
  • erinomaisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja,
  • erinomaista suomen ja hyvää englannin kielen taitoa.

Tehtävää täytettäessä otetaan huomioon hakijan taiteelliset ja opetusansiot sekä työkokemus teatterissa ja muissa esiintyvien taiteiden toimintaympäristöissä. Yliopistopedagogiset opinnot tai muut pedagogiset ansiot ja opetuskokemus otetaan huomioon yliopistonlehtoria valittaessa. Kansainvälisen teatterikentän tuntemus katsotaan eduksi.

Katso hakuilmoitus Tampereen yliopiston sivuilta