Hyppää pääsisältöön

Opiskelijoiden kehittämät mobiilipelit johdattavat kestävän kehityksen teemojen äärelle

Julkaistu 1.10.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opiskelijat esittelevät mobiilipeliään luokkatilassa.
A Sip of Meowrality -peli palkittiin tietojenkäsittelytieteiden (TIKO) pelimessuilla Tampereen ammattikorkeakoulussa 7.5.2024 erottuvan teeman ja oivaltavan toteutuksen ansiosta. Kuva: Tytti Juusti
Miten kestävyysosaamista voi tukea mobiilipeleillä? TAMKin tietojenkäsittelytieteiden opiskelijat tarttuivat tähän kysymykseen yhdessä EduSTA-hankkeen kanssa kevään 2024 peliprojektissa, jonka tuloksena syntyi kuusi oivaltavaa mobiilipeliä.

TAMKin tietojenkäsittelytieteiden ensimmäisen vuoden opiskelijat pääsivät kehittämään keväällä 2024 Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) -hankkeen toimeksiannosta mobiilipelejä, joiden tarkoituksena oli vahvistaa pelaajien kestävän kehityksen tavoitteiden tuntemusta ja kestävyysosaamista.  

Peliprojekti huipentui toukokuussa järjestettyihin tietojenkäsittelytieteiden (TIKO) pelimessuihin, joissa tiimit pääsivät esittelemään valmiita pelejä. Hankkeen asiantuntijan Nina Eskola-Salinin mukaan yhteistyö opiskelijoiden kanssa sujui alusta loppuun erittäin hyvin. Kaikki tiimit onnistuivat tavoitteessa ja saivat aikaan valmiin, pelattavan pelin.  

– Hienoa työtä koko porukalta! 

Pelit Green Factory, Harpoon Hero, The Green City, Responsible Shopping, A Sip of Meowrality ja Baltic Blue Quest ovat ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta. 

Peleistä tukea opetukseen 

Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) -hanke kehittää ammatillisten opettajien kestävyysosaamista. Hankkeen projektipäällikkö Eveliina Asikainen kertoo, että peliprojektin tavoitteena olikin laatia peli, jota opettaja voi käyttää tukena opetuksessa.  

Ideana oli, että opiskelijat valitsisivat oman mobiilipelinsä pohjaksi yhden kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoitteista. Lisäksi tiimien työtä ohjasi tavoite tukea pelaajien kestävyysosaamista: systeemiajattelua, tulevaisuusajattelua tai arvotietoisuutta.  

Nina Eskola-Salin kertoo, että aluksi opiskelijoilla oli haasteita rajata projektiaan vain yhteen kestävän kehityksen tavoitteeseen. Lopulta kaikki tiimit löysivät kuitenkin jonkin itseään kiinnostavan näkökulman kestävyyteen.  

– Pelien teemoiksi valikoitui muun muassa kestävä energiantuotanto, kaupunkisuunnittelu ja kuluttaminen. Opiskelijoita kiinnosti myös Itämeri ja sen suojelu sekä sosiaalinen kestävyys, kuten sukupuolten välinen tasa-arvo.  

Eskola-Salinin mukaan opiskelijat olivat alusta asti innostuneita kestävyysteemasta ja kokivat, että opettajien rooli opiskelijoiden kestävyystaitojen vahvistamisessa on tärkeä näkökulma.  

Peli kannustaa pohtimaan eriarvoisuutta 

EduSTA-hankkeen tiimi halusi palkita pelimessuilla yhden tiimin, joka valitsi rohkeasti hieman muista tiimeistä poikkeavan teeman ja pelityypin. Visuaalisen novellin muotoon rakennettu A Sip of Meowrality -peli sijoittuu kahvilaan, jossa omistaja ja asiakkaat ovat ihmismäisiä kissoja. Pelaaja ohjaa kahvilan iäkästä omistajaa, tarjoilee kahvia erilaisille asiakkaille, kuuntelee heidän tarinoitaan ja vastaa annetuilla dialogeilla.  

Pelin tarkoitus on saada pelaaja ajattelemaan omia arvojaan. Peli myös opettaa, että kun auttaa muita olemalla myötätuntoinen, saa usein itse jotakin takaisin. Kahvila alkaa näyttää paremmalta, ja saa enemmän asiakkaita, kun pelaaja tekee oikeita ratkaisuja.  

Pelin kehitti 23TIKO1E-tiimi, jonka Scrum Masterina toimi Taru Salonen, artistina Isaac Matilainen sekä koodareina Joel Hämäläinen ja Jose Mäntylä.  

Työelämätaidot karttuvat peliprojektissa 

Peliprojekti toteutetaan opiskelijatiimeissä. Kukin tiimi valitsee keskuudestaan Scrum Masterin eli tiimin vetäjän, koodaajat ja graafikot. Peliprojekti etenee sprinteittäin ja kunkin sprintin aikana opiskelijatiimeille järjestetään asiakastapaaminen toimeksiantajan, tässä tapauksessa EduSTA-hankkeen asiantuntijoiden kanssa.  

Asiakastapaamisissa sparrataan yhdessä pelin ideaa, sisällöllisiä näkökulmia, käydään läpi teemaan liittyviä aineistoja sekä pohditaan pelien visuaalisuutta ja pelattavuutta. Tapaamisissa on asiakkaan lisäksi läsnä projektiopintojen opettaja sekä pelien teknisen toteutuksen ohjaaja ja sparraaja.  

 
Lisätietoja: 

Eveliina Asikainen, projektipäällikkö, eveliina.asikainen [at] tuni.fi (eveliina[dot]asikainen[at]tuni[dot]fi) 

EduSTA-aiheiset pelit löytyvät nimellä Google Play -sovelluskaupasta ja TAMKin tietojenkäsittelyopiskelijoiden portaalista.  

EduSTA-hankkeessa opettajien kestävyyskompetensseja operationalisoidaan käytännön toimiksi rakentamalla digitaalisten osaamismerkkien kokonaisuus opettajien kestävyyskompetensseille sekä osaamismerkkien suorittamista tukevia oppimateriaaleja, opintoja ja oppimisympäristöjä. Hanketta rahoittaa Erasmus+ Teacher Academies, ja se on käynnissä 1.6.2022–31.5.2025. Tutustu hankkeeseen verkkosivuilla. 

Kirjoittaja: Tytti Juusti