Terveydenhoitaja on terveyden edistämisen asiantuntija

Julkaistu 8.10.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
.
100-vuotiasta terveydenhoitajakoulutusta juhlistettiin 10.9.2024 juhlaseminaarissa TAMKin juhlasalissa. Seminaari järjestettiin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Hämeen terveydenhoitajayhdistyksen kanssa. Tilaisuudessa puhunut Tiina Mäenpää toimi Terveydenhoitajaliiton puheenjohtajana 2018–2022.Kuva: Heini Pääkkönen
Tänä syksynä on kulunut 100 vuotta siitä, kun terveydenhoitajakoulutus käynnistyi Suomessa. Yhteiskunnan ja työelämän muuttuessa ovat myös alan koulutus sekä terveydenhoitajien työ muuttuneet. Vetovoima ammattiin, jonka keskiössä on yksilöiden ja yhteisöjen terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisevä työ, on edelleen hyvä.

Sophie Mannerheimin, Arvo Ylpön ja Venny Snellmanin johdolla vuonna 1924 käynnistyneen koulutuksen taustalla oli havahtuminen laajan kansanterveydellisen, kaikkia ikäryhmiä koskevan ennaltaehkäisevän terveydenhuoltotyön tarpeellisuudesta. Sadassa vuodessa koulutus on kehittynyt puolivuotisesta terveyssisaren tutkinnosta nelivuotiseen ammattikorkeakoulutasoiseen kaksoistutkintoon, jossa saadaan sekä terveydenhoitajan että sairaanhoitajan tutkinto.

– Tampereella terveydenhoitajien koulutus alkoi 49 vuotta sitten. Tällä hetkellä meillä TAMKissa on terveydenhoitajaopiskelijoita noin 160, kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun lehtori ja terveydenhoitajakoulutuksen tutkintovastaava Anne Silván.

Koulutus ja työ muuttuvat yhteiskunnan mukana

Silván on opettanut TAMKin terveydenhoitajakoulutuksessa jo 11 vuotta. Tänäkin aikana sekä terveydenhoitajan työ että sen koulutus ovat muuttuneet.

– Se, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, näkyy aina terveydenhoitajan työssä. On sitten kyse väestön, palvelurakenteiden tai toimintatapojen muutoksista kuten hyvinvointialueiden synnystä tai digitalisaatiosta, muutokset yhteiskunnassa heijastuvat sekä terveydenhoitajan työhön että alan koulutukseen, sanoo Silván.

Terveydenhoitajakoulutukseen on imua

Alan koulutukseen on perinteisesti riittänyt hyvin hakijoita. Tänä vuonna TAMKissa alkoi uusi sairaanhoitajan, kätilön tai ensihoitajan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille suunnattu yksivuotinen terveydenhoitajan verkkopainotteinen muuntokoulutus.

– Ensimmäinen ryhmä aloitti tammikuussa. Siihen valittiin 28 opiskelijaa yli 300 hakijan joukosta. Myös toiseen, tammikuussa 2025 aloittavaan ryhmään hakijoita oli runsaasti, Silván iloitsee.

Terveydenhoitajat työllistyvät tyypillisesti neuvoloihin, koulu- tai opiskelijaterveydenhuoltoon, työterveyshuoltoon, ikäihmisten terveyspalveluihin tai järjestötyöhön. Kaksoistutkinto lisää työllistymismahdollisuuksia.

– Yleensä opiskelijat työllistyvät hyvin. Kaksoistutkinto mahdollistaa työllistymisen sairaanhoitajan tehtäviin silloinkin, kun terveydenhoitajan töitä on vähemmän tarjolla, Silván toteaa.

Terveydenhoitaja on läsnä ihmisen koko elämän kaarella

100-vuotiaan ammatin arvostus on edelleen korkea. Harva ammattiryhmä koskettaa meitä jokaista elämän kaikissa vaiheissa.

– Suomalainen saa ensikosketuksen terveydenhoitajaan jo ennen syntymää äitiysneuvolassa. Siitä eteenpäin lastenneuvolan, kouluterveydenhuollon, opiskelijaterveydenhuollon ja työterveyden kautta aina ikäihmisten terveyspalveluihin olemme kaikki tekemisissä terveydenhoitajien kanssa, sanoo Silván.

Ennaltaehkäisevä työ yhtä tärkeää kuin 100 vuotta sitten

Ensi vuonna TAMKissa on jälleen aihetta juhlaan. Silloin tulee kuluneeksi 50 vuotta terveydenhoitajakoulutuksen käynnistymisestä Tampereella. Silván toivoo terveydenhoitajien tekemän työn merkityksen nousevan vahvemmin esiin myös juhlapuheiden ulkopuolella.

– Terveydenhoitajan työn keskiössä on aina ollut terveyden edistäminen. Laaja, yhteiskunnallinen ja kaikkia ikäryhmiä koskeva ehkäisevä terveydenhuoltotyö on edelleen yhtä välttämätöntä kuin 100 vuotta sitten.

Lisätiedot:

Anne Silván, Lehtori, Terveydenhoitajakoulutuksen tutkintovastaava

Tampereen ammattikorkeakoulu
anne.silvan [at] tuni.fi (anne[dot]silvan[at]tuni[dot]fi)

Kirjoittaja: Helena Pekkarinen