Uusi erityisopettajan koulutus käynnistyi Tampereella

Julkaistu 25.9.2024
Erityisopettajan koulutuksen opiskelijat
Veera Honkanen (vas.) ja Kiia Saarinen opiskelevat erityisopettajiksi Tampereen yliopistossa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston uuteen erityisopettajan koulutukseen haki yli 800 hakijaa. Opiskelijoita motivoi alalle muun muassa työn merkityksellisyys. Koulutus vastaa erityisopettajapulaan ja helpottaa tilannetta valtakunnallisesti ja paikallisesti.

Veera Honkanen ja Kiia Saarinen aloittivat tänä syksynä 18 muun opiskelijan kanssa erityisopettajan opinnot Tampereen yliopistossa.

Uuden koulutuksen orientoivat opinnot alkoivat elokuussa. Nyt syyskuussa opiskelu on jo täydessä vauhdissa, kun ensimmäiset kurssit ovat alkaneet.

Vaikka aloitus on ollut intensiivistä, ja uuden opettelua on ollut lyhyessä ajassa paljon, sekä Honkanen että Saarinen ovat viihtyneet hyvin.

– Olemme menneet opinnoissa suoraan asiaan. Heti ensimmäisillä kursseilla on käsitelty erityispedagogiikan perusteita ja esimerkiksi lukemisen haasteita, mikä on ollut iloinen yllätys, Saarinen kommentoi.

Honkanen kehuu, miten hyvin 20 opiskelijan porukka on ryhmäytynyt heti alussa.

– Olimme jo ensimmäisten viikkojen jälkeen tiivis porukka. Olen saanut ryhmästä läheisiäkin ystäviä, Honkanen sanoo.

Kokemus koulunkäynnin ohjaajana rohkaisi alalle

Sekä Honkanen että Saarinen työskentelivät koulunkäynnin ohjaajina ennen yliopisto-opintoja. Työ herätti kummassakin kiinnostuksen erityispedagogiikan pariin.

– Nuorempana en haaveillut opettajan ammatista. Työ erityisluokassa kuitenkin sujui hyvin, tulin monenlaisten oppilaiden kanssa toimeen ja ajattelin, että tämä voisi olla oma juttuni. Myös työkaverit kannustivat alalle, Saarinen sanoo.

Honkanen heräsi työkokemuksen avulla erityispedagogiikan merkityksellisyyteen.

– Työ tuntui erittäin tärkeältä, kun onnistui tukemaan oppilasta, jolla oli oppimisen haasteita. Haluan auttaa siinä, että yhä useampi saisi tasa-arvoiset mahdollisuudet oppimiseen, Honkanen kuvailee.

Sekä Saarinen että Honkanen näkevät itsensä työskentelemässä erityisluokassa valmistumisen jälkeen, mutta kumpikin haluaa pitää ovet avoinna tarkemman uran suhteen.

– Tutkinnon avulla voi saada monenlaisia mahdollisuuksia, joista en edes tiedä vielä, Saarinen sanoo.

Erityisopettajan opiskelijat.
Työ koulunkäynnin ohjaajana innosti Kiia Saarisen (vas.) ja Veera Honkasen erityispedagogiikan pariin.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

Motivoitunut ja innostunut porukka

Erityisopettajan koulutuksen vastuuprofessorina toimiva professori Mari-Pauliina Vainikainen kertoo, että ensimmäinen syksy on lähtenyt hienosti liikkeelle.

– Kokonaan uuden opintosuunnan perustaminen tiiviissä aikataulussa on ollut meille kaikille iso rupeama, ja nyt pääsemme tekemään jotain aivan uutta, Vainikainen sanoo.

Hän kertoo, että erityisopettajan koulutukseen on valittu todella hyvät opiskelijat.

– He ovat keskustelevia, motivoituneita ja innostuneita – tällaisen porukan kanssa on erittäin mukava lähteä rakentamaan ensimmäistä lukuvuotta, Vainikainen kiittelee.

Kysyntää olisi isommallekin ryhmälle

Kevään 2024 ensimmäisellä hakukierroksella erityisopettajan koulutukseen haki yhteensä 815 opiskelijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 203.

Kysyntä yllätti henkilökunnan.

– Alueellinen tarve erityisopettajille on valtava, joten osasimme odottaa, että kiinnostusta riittää. Yllätyimme kuitenkin, että hakijoita oli näin valtava joukko. Myös tulevina vuosina hakupaine on varmasti kova, Vainikainen sanoo.

Hän kertoo, että kysyntää olisi isommallekin ryhmälle.

– Toivottavasti pääsemme jossain vaiheessa tarkastelemaan sisäänottomäärää uudelleen, Vainikainen kommentoi.

Erityisopettajien kouluttaminen ratkoo vaikeaa tilannetta

Uuden erityisopettajan koulutuksen lisäksi vuoden päästä syksyllä 2025 Tampereen yliopistossa käynnistyvät erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot varhaiskasvatuksen opettajille, luokanopettajille ja aineenopettajille. Lukuvuoden kestävät opinnot antavat kelpoisuuden toimia erityisopettajana eri koulutusasteilla.

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan dekaani Tiina Silander kertoo, että uusien koulutusten käynnistyminen Tampereen yliopistossa vastaa yhteiskunnalliseen osaajatarpeeseen.

– Kouluttamalla lisää erityisopettajia voimme helpottaa sekä Pirkanmaan että Suomen tilannetta. Koko maassa on suuri tarve erityisopettajille, Silander tiivistää.

Erityisopettajan koulutus antaa kelpoisuuden toimia laaja-alaisena erityisopettajana

• Erityisopettajan koulutus (180 op. + 120 op.) antaa kelpoisuuden toimia laaja-alaisena erityisopettajana. Koulutuksesta saa valmiudet toimia myös muissa erityispedagogiikan asiantuntijatehtävissä.
  • Opiskelija voi laventaa opettajakelpoisuuksiaan ja työelämävalmiuksiaan kandidaatti- ja maisteriohjelmiin sisältyvillä vapaasti valittavilla opinnoilla.
  • Erityisopettajan koulutuksessa tehdään tiivistä yhteistyötä muun muassa Tampereen yliopiston normaalikoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen kaupungin sekä seutukunnan kanssa.

Lue lisää erityisopettajan koulutuksesta Tampereen yliopistossa

Kirjoittaja: Elina Kirvesniemi