Carita Kiili
apulaisprofessori (Associate Professor), kasvatustiede
Tampereen yliopisto
carita.kiili [at] tuni.fi (carita[dot]kiili[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358503182470
Tutkimuskohteet
tutkiva nettilukeminen, nettitekstien kriittinen arviointi, multimodaaliset tekstitaidot
Tieteenalat
kasvatuspsykologia
Tutkimusrahoitus
Akatemiatutkijan projekti (No. 324524, 1.9.2019-31.8.2024)
Merkittävimmät julkaisut
Uusimmat julkaisut
Empowering teachers to educate critical online readers
Kiili, C. & Kulju, P., 11 heinäk. 2024, Critical Reading of Digital Texts: The Emile Project : Empowering Schools in Self-Regulation of Media and Information Literacy Processes. Tarchi, C. (toim.). Italy: Hogrefe, s. 89–107; 129–133 24 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen
Funky Facts -etsiväkoulu: Opettajan materiaali
Kiili, C. & Anttonen, R. (Contributor), 25 tammik. 2024, Avointen oppimateriaalien kirjasto.Tutkimustuotos: Avoin oppimateriaali
Funky Facts -etsiväkoulu: Oppilaan materiaali
Kiili, C. & Vahtolammi, J. (Kuvittaja), 25 tammik. 2024, Avointen oppimateriaalien kirjasto.Tutkimustuotos: Avoin oppimateriaali
Lukiolaiset Instagram-postausten luotettavuuden arvioijina: Visuaalinen viestintä haastaa kriittistä lukutaitoa
Kupiainen, R. & Kiili, C., 2024, Mediakasvatus hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena. Airola, E., Kanerva, A., Kupiainen, R., Maasilta, M., Mäenpää, M., Pekkala, L. & Salomaa, S. (toim.). Kansallinen audiovisuaalinen instituutti ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, s. 38–51 (Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja; nro 10/2024)(Cuporen verkkojulkaisuja; nro 81).Tutkimustuotos: Luku › Ammatillinen
Pintaa syvemmälle – Ääneenajattelututkimus suomea toisena kielenään opiskelevien lukiolaisten luetunymmärtämisestä
Viertola, E. & Kiili, C., 4 syysk. 2024, julkaisussa: Kieli, koulutus ja yhteiskunta. 15, 4Tutkimustuotos: Artikkeli › Ammatillinen
Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles: there is room for improvement in justifying the credibility
Kulju, P., Hämäläinen, E., Mäkinen, M., Räikkönen, E. & Kiili, C., 2024, julkaisussa: Frontiers in Education. 9, 1451002.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Reading comprehension skills and prior topic knowledge serve as resources when adolescents justify the credibility of multiple online texts
Kiili, C., Strømsø, H. I., Bråten, I., Ruotsalainen, J. & Räikkönen, E., 2024, julkaisussa: READING PSYCHOLOGY. 45, 7, s. 662-689Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Revealing complexities when adult readers engage in the credibility evaluation of social media posts
Kuutila, M., Kiili, C., Kupiainen, R., Huusko, E., Li, J., Hosio, S., Mäntylä, M., Coiro, J. & Kiili, K., helmik. 2024, julkaisussa: Computers in Human Behavior. 151, 108017.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Storifying instructional videos on online credibility evaluation: Examining engagement and learning
Anttonen, R., Kiili, K., Räikkönen, E. & Kiili, C., jouluk. 2024, julkaisussa: Computers in Human Behavior. 161, 108385.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen: Taustoittava kirjallinen materiaali opettajalle
Kiili, C. & Kulju, P., 22 tammik. 2024, Empowering Schools in Self-Regulation of Media and Information Literacy processes (EMILE). 16 SivumääräTutkimustuotos: Kirja › Tieteellinen