Hyppää pääsisältöön

Claudia Rehwagen

yliopisto-opettaja, saksan kieli
Tampereen yliopisto
claudia.rehwagen [at] tuni.fi (claudia[dot]rehwagen[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358401981042

Oma esittely

Magister Artium (Leipzig yliopisto, 2007): Saksaa vieraana kielenä (pääaine), journalistiikka, yleinen ja vertaileva kirjallisuutta

Olen toiminut Tampereen yliopiston (entisen TTY:n) Kielikeskuksen yliopisto-opettajana vuodesta 2014. Opetan saksaa vieraana kielenä taitotasoille A1-B2.

Työtehtävät

  • opetus ja opetuksen kehitys
  • kurssiassistenttitoiminta: vaihto-opiskelijat kurssiassistentteina kielten opetuksessa
  • yliopiston turvaryhmän jäsen

Osaamisalueiden kuvaus

peer oppiminen kielten opetuksessa, CLIL, monikielisyys, itsenäisiä opintopolkuja

Tärkeimmät saavutukset

UniStart Deutsch@NBL (project 2019-2029): Untersuchung der Deutschkenntnisse und der Einstellungen zum Deutschlernen bei Studienanfänger:innen in den nordischen und baltischen Ländern

Kivako (project 2018-2021): kielten oppiminen verkossa

PluriDeutsch (project 2018-2020): saksan kielen opettaminen mielikielisessä kontekstissa

Tutkimuskohteet

kurssiassistenttien vaikutus kielten oppimiseen

saksan kielen oppiminen monikielisessä oppimisympäristössä korkeakoulussa

saksan kieli Suomessa

Merkittävimmät julkaisut

Rehwagen, Claudia (2023, accepted / in press): Austauschstudierende als Kursassistent:innen im universitären Sprachenunterricht: win-win-win. In: Bock, Bettina / Brogyanyi, B. / Kümmel, M. J. / Öhl, P. / Schönenberger Cox, M. / Schwabe, K. (eds.): Language(s) – Sprache(n) – Sprog (sg./pl.) - Publikation zur GeSuS-Tagung 2022, Schriftenreihe Sprache und Sprachen in Forschung und Anwendung. Germany: Verlag Dr. Kovač, Vol. 10

Niedling, Christian / Rehwagen, Claudia (2023): Ungenutztes Potenzial entfalten: Die Kursassistent:innenprogramme im DaF-Unterricht der Sprachenzentren Helsinki und Tampere. In: Dvorecký, M. / Reitbrecht, S. / Sorger, B. / Schweiger, H. (eds.): mit.sprache.teil.haben – Publikation zur XVII. Internationalen Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT 2022): Zielgruppenorientierte Zugänge zum Sprachenlernen & Lehren und Lernen mit und in digitalen Umgebungen (Arbeitstitel). Germany: Erich Schmidt Verlag, Vol. 3.

Rehwagen, Claudia (2020): Technisches Deutsch plurilingual. In: Kursiša, A. / Schlabach, J. (eds.): Pluri◦Deutsch : plurilinguale Kurse mit Deutsch : Handreichungen für die Kursentwicklung in der Germanistik und an Sprachenzentren. Finland: University of Helsinki