Elina Närvänen
Työtehtävät
Opetus ja tutkimus
Osaamisalueiden kuvaus
Kulutus- ja palvelututkimuksen monitieteinen teoriakenttä. Ruokahävikki ja kiertotalous erityisesti liiketaloudellisesta ja kuluttaja-kansalaisten näkökulmasta. Laadulliset tutkimusmenetelmät, kuten tutkimushaastattelut, etnografia ja netnografia, narratiivinen tutkimus, kehysanalyysi.
Projektit
Projektit
Tärkeimmät saavutukset
Tampereen yliopiston väitöskirjapalkinto vuodelta 2014. Johtamiskorkeakoulun väitöskirjapalkinto vuodelta 2013. Prima tohtorin titteli tohtoripromootiossa vuonna 2018.
Luottamustoimet
Editorial Review Board Member, European Journal of Marketing
Editorial Review Board Member, International Journal of Consumer Studies
Päätoimittaja, Kulutustutkimus.nyt
Hallituksen jäsen, Suomen kulutustutkimuksen seura
Hallituksen jäsen, Vähittäiskaupan tutkimussäätiö
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Kauppatieteet, markkinointi, liiketaloustiede, kulutustutkimus, palvelututkimus
Uusimmat julkaisut
Activity focus groups – a discursive, practical and social method for studying consumption practices
Weckroth, K. & Närvänen, E., 9 toukok. 2024, julkaisussa: Qualitative Market Research. 27, 2, s. 212-230Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Companies’ future visions for circularity: A frame analysis based on Finnish front-runner CE companies
Nurminen, M., Mattila, M. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Cleaner Production Letters. 7, 100066.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Consumer collectives in the circular economy: A systematic review and research agenda
Luukkonen, R., Närvänen, E. & Becker, L., maalisk. 2024, julkaisussa: Sustainable Production and Consumption. 45, s. 281-293Tutkimustuotos: Katsausartikkeli › vertaisarvioitu
From transactions to transformations: exploring transformative food retailing
Saarijärvi, H., Sparks, L., Närvänen, E., Erkkola, M., Fogelholm, M. & Nevalainen, J., 2024, julkaisussa: International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 34, 1, s. 104-121 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Reimagining the inevitable: how metaverse imaginaries construct understandings of privacy and surveillance
Horppu, J. & Närvänen, E., 31 toukok. 2024, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Consumption markets and culture.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Self-regulating a collaborative engagement platform: case REKO
Leipämaa-Leskinen, H., Närvänen, E. & Makkonen, H., 23 huhtik. 2024, Understanding Collaborative Consumption. Albinsson, P. A., Perera, B. Y. & Lawson, S. J. (toim.). Edward Elgar, s. 54-66 13 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
“I Do What I Do to Drive Change”: The Social-Symbolic Work of Sustainable Fashion Influencers
Kaivonen, I., Mesiranta, N. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Fashion Theory - Journal of Dress Body and Culture. 28, 1, s. 85-115Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
“Tag a person who loves candy” – sociocultural approach to unhealthy food marketing to adolescents in social media
Sutinen, U.-M., Luukkonen, R. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: YOUNG CONSUMERS. 25, 2, s. 211-225Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Doing Family over Time: The Multilayered and Multitemporal Nature of Intergenerational Caring through Consumption
Kastarinen, A., Närvänen, E. & Valtonen, A., elok. 2023, julkaisussa: JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH. 50, 2, s. 282-302 21 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Examining consumer food waste through grocery retailers’ customer data: Segments and practical implications
Närvänen, E., Mesiranta, N., Saarijärvi, H. & Nevalainen, J., heinäk. 2023, julkaisussa: INTERNATIONAL JOURNAL OF CONSUMER STUDIES. 47, 4, s. 1273-1290Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu