Malla Mattila
Oma esittely
Koulutukseltani olen kauppatieteiden tohtori. Minulla on digitaalisen ja kestävän liiketoiminnan dosentuuri LUT yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Työskentelen Johtamisen ja talouden tiedekunnassa kansainvälisessä Leadership for Change (LFC) -maisteriohjelmassa yliopistonlehtorina ja ohjelman akateemisena johtajana.
Tutkimuksessa yhdistelen liiketoiminnan strategisen johtamisen, strategisen markkinoinnnin, kestävyyden ja (uuden) teknologialiiketoiminnan tematiikoita. Pyrin edistämään kestävien liiketoimintaratkaisujen ja -käytäntojen synnyttämistä ja kehittämistä yhteiskunnassa.
Olen ruokahävikin ja kiertotalouden tutkimusryhmän, tutummin WASTEBUSTERSin, yksi perustajajäsenistä. Tutkimusryhmämme pyrkii tutkimuksen avulla löytämään ratkaisuja erilaisiin kestävyyshaasteisiin sekä edistämään siirtymää kohti kiertotaloutta. Koordinoimme Euroopan Unionin rahoittamaa (2024-2027) CARE-hanketta, jossa edistetään kotitalouksien siirtymää kiertotalouteen viidessä eri maassa (Suomi, Norja, Ruotsi, Saksa ja Viro). Olemme myös mukana inhimillisiä kiertotalouskokemuksia tutkivassa CIRCEX-tutkimushankkeessa (2024-2027), ruokahävikin vähentämiseen keskittyvässä LOWINFOOD-hankeessa (2020-2025) sekä IN2FOOD-hankkeessa (2021-2024), jossa luodaan ja kehitetään poikkitieteellisiä, ruokahävikin vähentämiseen ja sen johtamiseen liittyviä kursseja Indonesialaisten yliopistokumppanien kanssa.
Uusimmat julkaisut
Companies’ future visions for circularity: A frame analysis based on Finnish front-runner CE companies
Nurminen, M., Mattila, M. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Cleaner Production Letters. 7, 100066.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Digital Technologies and the Issues, Tasks, and Knowledge of Sales Teams
Yrjölä, M., Hautamäki, P. & Mattila, M., 2024, Digital Marketing: Analyzing its Transversal Impact. Botelho Pires, P., Duarte Santos, J. & Veiga Pereira, I. (toim.). Boca Raton: CRC Press, s. 111-130 20 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Value-creating and Value-eroding Decoupling in B2B Platforms: A Multiple Case Study
Yrjölä, M., Mattila, M. & Mikkonen, M., 2023, Reconfiguration of Business Models and Ecosystems : Decoupling and Resilience. Marinova, S. T. & Marinov, M. A. (toim.). New York: Routledge, s. 98-117 20 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framings of Food Waste: How Food System Stakeholders Are Responsibilized in Public Policy Debate
Mesiranta, N., Närvänen, E. & Mattila, M., 2022, julkaisussa: JOURNAL OF PUBLIC POLICY AND MARKETING. 41, 2, s. 144-161 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach
Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M., elok. 2022, julkaisussa: Industrial Marketing Management. 105, s. 211-222Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Green Human Resource Management – An Employee Perspective
Pavlova, A., Salminen, H. & Mattila, M., 2022, julkaisussa: Eurasian Journal of Social Sciences. 10, 2, s. 110-123Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Digitaalisen ajan arvolupauksen muodostaminen alustaliiketoiminnassa
Hjelt, J. & Mattila, M., 17 jouluk. 2021, Älykkäällä myynnilla kansainväliseen kasvuun. Hautamäki, P. & Mattila, M. (toim.). Tampereen ammattikorkeakoulu, s. 175-189 (Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia; nro 31).Tutkimustuotos: Luku › Ammatillinen
Digitaaliset alustat pk-yritysten kansainvälistymisessä
Mikkonen, M., Mattila, M., Yrjölä, M. & Hautamaki, P., 17 jouluk. 2021, Älykkäällä myynnillä kansainväliseen kasvuun. Hautamäki, P. & Mattila, M. (toim.). Tampereen ammattikorkeakoulu, s. 161-173 (Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia; nro 31).Tutkimustuotos: Luku › Ammatillinen
Digital Platforms as Disrupting Business Models for Internationalisation
Yrjölä, M., Mattila, M., Hautamaki, P. & Mikkonen, M., 22 jouluk. 2021, Business Models and Firm Internationalisation. Nielsen, C., Marinova, S. & Marinov, M. (toim.). RoutledgeTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Digital transformation of business-to-business sales: what needs to be unlearned?
Mattila, M., Yrjölä, M. & Hautamäki, P., 2021, julkaisussa: JOURNAL OF PERSONAL SELLING AND SALES MANAGEMENT. 41, 2, s. 113-129Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu