Uuden työntekijän IT-opas
Tervetuloa uusi työntekijä!
Tervetuloa käyttämään Tampereen korkeakouluyhteisön sähköisiä palveluita.
Työvälineet – tietokone ja puhelin
Yksikkö/esihenkilö tilaa sinulle tietokoneen ja puhelimen. Laitteet ja SIM-kortti toimitetaan sinulle eri toimituksina tilauksen mukaisesti kampukselle tai kotiin. Sinuun ollaan yhteydessä tietokoneen toimituksesta. Ota laitteet ja palvelut käyttöösi tämän sivun ohjeiden avulla.
Ota sähköiset palvelut käyttöösi – näin etenet
TUNI-käyttäjätunnuksesi syntyy automaattisesti kolme päivää ennen työsuhteen alkamista, kun sopimus on tallennettu. Käyttäjätunnuksen lisäksi sähköisten palveluiden käyttöön vaaditaan myös kaksivaiheinen tunnistus.
Kun olet saanut esiasennetun työtietokoneen ja -puhelimen, etene seuraavan ohjeistuksen mukaisesti. Tarvitset sekä puhelinta että tietokonetta kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotossa. Sähköisten palveluiden käyttö puhelimella edellyttää mobiililaitehallinnan (Intune) käyttöönottoa laitteessa.
- Ennen kuin voit ottaa tietokoneen käyttöösi, aktivoi TUNI-tunnus id.tuni.fi-palvelussa. Lue ohje: Käyttäjätunnus ja salasana
- Kirjaudu tietokoneelle TUNI-sähköpostiosoitteellasi ja -salasanalla korkeakouluyhteisön verkossa. Kampusalueen ulkopuolella tietokoneen käyttöönotto edellyttää VPN-yhteyttä.
- Ota työpuhelin käyttöösi. Lue ohje: Puhelimen käyttöönotto
- Asenna kaksivaiheinen tunnistautuminen (MFA) puhelimeesi
Lue ohje: Kaksivaiheinen tunnistus - Käyttöönotto - Ota käyttöön mobiililaitehallinta (Intune).
Lue ohje: Mobiililaitehallinnan käyttöönotto – uusi puhelin
- Asenna kaksivaiheinen tunnistautuminen (MFA) puhelimeesi
- Valmista! Nyt pääset kirjautumaan TUNIn sähköisiin palveluihin.
Tutustu myös Windows- ja Mac-tietokoneen pikaohjeisiin. - Hae muita työtehtävässäsi tarvittavia käyttövaltuuksia id.tuni.fi-palvelussa. Tarvittavat Teams-ryhmät kannattaa kysyä/pyytää esihenkilöltä.
Kun tarvitset IT-tukea
IT Helpdesk palvelee sinua sähköisillä palvelukanavilla arkisin 8-17.
- Chatbot 24/7 ja Chat intrassa ja julkisella ohjesivustolla.
- it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
- 0294 520 500
- helpdesk.tuni.fi itsepalvelukanavasta voit tilata palveluita palveluyksiköiltä, tehdä työpyyntöjä ja seurata pyyntöjen etenemistä.
Sähköisten kanavien kautta saat yhteyden myös kampusten IT-lähitukeen.
Huolehdi tietoturvasta
Korkeakouluyhteisö haluaa varmistaa käyttäjilleen tietoturvallisen työskentely-ympäristön mm. kaksivaiheisen tunnistuksen ja mobiililaitehallinnan avulla. Tietoja voidaan turvata erilaisilla teknisillä keinoilla, mutta käyttäjänä olet kuitenkin itse vastuussa omien tietojesi turvallisesta käytöstä ja muiden käyttäjien tietojen suojaamisesta.
Tietoturvakurssi on pakollinen kaikille TUNI-palveluiden käyttäjille. Voit suorittaa kurssin verkkokoulutuksena Moodlessa: Korkeakouluyhteisön tietoturva- ja tietosuojakoulutus Koulutus on käytävä siirtymäkauden puitteissa 16.1.-30.4.2023 tai muuten käyttäjätunnus lukkiutuu 1.5.
Tutustu myös tietoturvaohjeeseen.
Hyödyllisiä IT-linkkejä
Kaikki IT-ohjeet löydät intrasta ja soveltuvin osin julkisilta IT-ohjesivuilta.
TUNI-tunnuksen käyttöönoton yhteydessä sitouduit noudattamaan IT-palveluiden käyttösääntöjä. Säännöt ja politiikat perustuvat lakeihin sekä korkeakouluyhteisön linjauksiin. Tutustu myös muihin tietohallinnon linjauksiin.
Sinulla on käytössäsi henkilökohtaisia ja ryhmätallennustiloja. Tutustu eri tallennustilojen ominaisuuksiin sivulla Tallennustilan valinta.
Tutustu lisäksi henkilökunnan, opetuksen ja tutkimuksen suositeltuihin digityökaluihin sipulimallien avulla. Osan ohjelmistoista voit asentaa itsepalveluna. Ohjelmistolista sisältää saatavilla olevien ohjelmistojen valikoiman.
Etätyöskentelyn avuksi löydät työkaluja osiosta Etätyöskentelyn työkalut.
Vinkkipankki-sivusto jakaa hyviä käytäntöjä ja vinkkejä digityökaluista oman työskentelyn tueksi.
Tiedotamme IT-palveluihin liittyvistä käyttökatkoista ja häiriöistä intrassa sekä status.tuni.fi-sivustolla.