Hyppää pääsisältöön

Linux-luokkakone

Tampereen yliopisto ja TAMK

Yleistä
Kirjautuminen, käyttäjätunnus ja salasana
Etäyhteydet
Levytila
Tulostaminen
Sähköposti ja kalenteri
Ohjelmistot ja päivitykset
Verkko

Yleistä

TUNI Linux on Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnon ylläpitämä Linux työasema- ja palvelinympäristö korkeakouluyhteisön opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Tällä sivulla on ohjeita henkilökunnan TUNI Linux luokkakoneiden käyttöön. Ota ongelmatilanteissa yhteyttä IT Helpdeskiin. Mainitse viestissä koneen nimi (nimi.lin.tuni.fi), mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta ja tieto koska ongelma on esiintynyt.

Ota kurssin harjoituksiin tai harjoitustöihin ja kurssilla käytettäviin ohjelmistoihin liittyvissä ongelmissa yhteyttä kurssin henkilökuntaan.

Kirjautuminen, käyttäjätunnus ja salasana

TUNI Linux -koneelle kirjaudutaan TUNI -käyttäjätunnuksella ja salasanalla. TUNI Linux -koneelle kirjauduttaessa käyttäjätunnuksena ei voi käyttää sähköpostiosoitetta.

Työpöytä

Valitse kirjautuessa käyttäjätunnuksen syöttämisen jälkeen ratas-painikkeesta aukeavasta valikosta haluamasi työpöytä. GNOME 3 ja GNOME 3 Classic ovat ylläpidon tukemia työpöytävaihtoehtoja, mutta voit halutessasi käyttää myös muita. Emme kuitenkaan testaa ja tue muiden työpöytävaihtoehtojen toimintaa. Suosittelemme käyttämään työpöytänä GNOME 3:a. GNOME 3 Classic näyttää samannäköiseltä, kuin vanhempi GNOME 2, mutta yhdennäköisyys on kuitenkin hyvin pinnallista.

Gnome 3 -työpöydän käyttöön löytyy ohjeita Redhatin Desktop Migration and Administration Guide luvusta 1. Introducing the GNOME 3 Desktop ja Gnome wikistä sivulta GNOME 3 Cheat Sheet . Oletusasetuksista poiketen TUNI Linux -koneille on asennettu Tweak Tool ja Shell Extensions -> No topleft hot corner on käytössä, eli hiiren vieminen ruudun vasempaan yläreunaan ei siirry Activities -näytölle.

Ensimmäinen kirjautuminen

Kun kirjaudut ensimmäisen kerran GNOME 3 tai GNOME 3 Classic -työpöydälle, valitse työpöydän käyttämä kieli ja näppäimistön kieli (Input Source). Ohita tässä vaiheessa Online Accounts -asetus.

Salasanat ja GNOME keyring

GNOME-työpöydällä on oletuksena käytössä keyring-niminen järjestelmä, johon GNOME-ohjelmat tallentavat kirjautumistietoja käyttäjän näin halutessa. Keyringiä käyttävät ainakin GNOME Online Accounts, Evolution ja NetworkManager. Tallennetut salasanat suojataan käyttäjän kirjautumissalasanalla ja kirjautumisen yhteydessä Keyring "avataan" ja ohjelmat pääsevät käyttämään tallentamiaan kirjautumistietoja. Tallennettuja salasanoja voit käsitellä Passwords and keys -nimisellä ohjelmalla.

Kun vaihdat salasanasi, keyring ei enää aukea automaattisesti kirjautumisen yhteydessä. Ohjelma varoittaa tästä ja pyytää sinua asettamaan uuden salasanan.

Etäyhteydet

TUNI Linux luokkakoneille ei sallita etäyhteyksiä. TUNI Linux on käytettävissä etänä TigerVNC-ohjelmalla työpöytäpalvelimilla linux-desktop.tuni.fi tai ssh:lla linux-ssh.tuni.fi -palvelimilla. Palvelimilla on käytössä sama kotihakemisto ja verkkolevyt kuin luokkakoneilla. Ohjeita yhteiskäyttöisten TUNI Linux SSH- ja etätyöpöytäpalvelinten käyttöön löytyy IT-käsikirjasta.

Levytila

Yhteiskäyttöisten TUNI Linux -koneiden kotihakemisto

Yhteiskäyttöisillä TUNI Linux -koneilla, eli luokkakoneilla sekä työpöytä- ja ssh-palvelimilla, näkyy kaikille sama kotihakemisto. Kokorajoituksen vuoksi kotihakemisto on tarkoitettu ensisijaisesti asetustiedostoille. Tallenna työtiedostot verkkoasemille /tuni/home/ -hakemiston alle.

Jos olet aikaisemmin käyttänyt TTY Linux -koneita ja sinulla on tiedostoja TTY Linux -ympäristön kotihakemistossa, tiedostojen siirtoon TUNI-ympäristöön löytyy ohjeita Intrasta sivulta Tiedostojen siirto TTY Linux kotihakemistosta.

Verkkolevyt

Käyttäjän henkilökohtainen verkkolevy (TUNI Windows-koneilla P:-asema) näkyy hakemistossa /tuni/home/<tunnus>.

Koneen paikallinen levytila

Käyttöjärjestelmä- ja ohjelmistoasennuksista ylijäävä levytila on käytettävissäsi /worktmp/ -hakemistossa. Tee tarvittaessa /worktmp/ -hakemiston alle oman käyttäjätunnuksen niminen hakemisto ja käytä sitä. /worktmp/ -hakemisto voi olla koneesta riippuen symbolinen linkki, mutta kaikki viittaukset on syytä tehdä /worktmp/ -linkin kautta. /worktmp/ -hakemistoa ei varmuuskopioida, eikä sitä ole kahdennettu, eli /worktmp/ -hakemistoon ei kannata tallentaa mitään tärkeää.

Yhteiskäyttöisillä koneilla ylläpito voi poistaa /worktmp/ -hakemistoon tallennettuja tiedostoja tarpeen mukaan levyn täyttyessä.

Tulostaminen

TUNI Linux -koneilla on valmiiksi asennettu tulostusjono SecurePrint . Lisätietoa tulostamisesta IT-käsikirjasta.

Sähköposti ja kalenteri

Office 365 -sähköpostia voi lukea www-selaimella osoitteesta https://outlook.office.com/ tai useilla eri ohjelmilla. Kirjaudu TUNI sähköpostiosoitteella ja salasanalla.

GNOME työpöydän Online Accounts -toiminnolla Office365-sähköposti ja -kalenteri integroituu työpöytään ja Evolution-ohjelmaan.

Määrittele Office365-sähköpostitilisi Gnome Online Account seuraavasti:

Käynnistä Applications -> System Tools -> Settings ja valitse Online Accounts. Online Accounts -ikkunassa paina + -painiketta ja valitse Microsoft Exchange. Syötä tiedot:

  • E-mail: TUNI sähköpostiosoitteesi
  • Password: TUNI-tunnuksen salasana
  • Custom
    • Username: TUNI sähköpostiosoitteesi
    • Server: outlook.office365.com

Online Account -toiminto tallentaa salasanasi automaattisesti GNOME Keyringiin (ks. yllä).

Sähköpostin lukeminen onnistuu myös muilla ohjelmilla, esimerkiksi Mozilla Thunderbirdillä (ks. ohjeet IT-käsikirjasta).

Lisätietoa sähköpostista IT-käsikirjasta.

Ohjelmistot ja päivitykset

TUNI Linux -koneille on asennettu yleisimmin käytetyt perusohjelmistot ja luokkakoneita käyttävien kurssien ohjelmistot. Mikäli tarvitsemaasi ohjelmistoa ei löydy, voit kysyä sitä IT Helpdeskistä.

Ohjelmistopäivitykset asentuvat koneille automaattisesti, eivätkä päivitykset vaadi käyttäjän toimia. TUNI Linux luokkakoneet uudelleenkäynnistetään automaattisesti joka yö.

Verkko

TUNI Linux luokkakoneille on varattu luokassa omat verkkopistokkeet. Nämä verkkopistokkeet on tarkoitettu vain kyseisen koneen käyttöön, eikä niihin saa kytkeä mitään muuta laitetta.

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

 

Julkaistu: 20.2.2020
Päivitetty: 26.11.2021