Pikaviestintä
Tampereen yliopisto ja TAMK
Pikaviestinsovellukset ovat henkilökohtaisia, joten niitä ei suositella työasioiden käsittelyyn.
Yksityiskäyttöön tarkoitettujen pikaviestimien käyttösopimukset ovat ongelmallisia, koska sopimus on käyttäjän ja palveluntarjoajan välinen. Käyttäjä myös usein luovuttaa kaikki oikeudet palveluun syöttämäänsä dataan palvelun toimittajalle. Viestien sisällöt vuotavat ulkopuolisille eikä niiden säilytys täytä GDPR-lainsäädännön organisaatioille asettamia vaatimuksia. Ilmainen käyttö maksetaan profiloinnilla ja profiloinnin tulosten perusteella kohdistetulla mainonnalla.
Suositukset pikaviestinten työkäytöstä
- Ensisijaisena viestintäkanavana käytä Teamsin chat-ominaisuutta, mikäli viestittävä tieto on luottamuksellista.
- Mikäli pikaviestimien käyttö on välttämätöntä, asenna käyttöösi Signal.
- Muiden pikaviestinten ilmaisversioiden käyttö työasioiden käsittelyssä ei ole sallittua.
- Huomioi että perustaessasi pikaviestinryhmän ryhdyt rekisterin pitäjäksi. Erityisesti opettajan kannattaa tämä huomioida.
- Älä käytä pikaviestinsovelluksia sensitiivisen tiedon tai henkilötietojen välittämiseen. Ohjaa keskustelu muihin luotetettaviin kanaviin, kun käsittelet sensitiivistä tietoa.
- Pyri kannustamaan myös verkostoissasi tietoturvallisten ratkaisujen käyttöön.
Teamsin keskustelualue
- Sopimussuhde TUNI-Microsoft.
- Tietojen säilytys ja käsittely sidottu ETA-alueelle.
- Lokitus ja käytön valvonta.
- Vahva tunnistus edellytys pääsyyn.
- Tarkoitettu lähinnä organisaation sisäiseen käyttöön.
Signal
- Säätiöomisteinen avoimen lähdekoodin pikaviestin.
- Ei kerää käyttäjätietoja eikä hyödynnä näitä kaupallisesti.
- Viestintä vahvasti salattu, viestejä ei tallenneta palvelimille.
- Suositeltu käytettäväksi EU komissiossa ja useissa eri Euroopan valtioissa viranomaisten pikaviestinnässä.
- Tällä hetkellä pikaviestimistä tietoturvallisin vaihtoehto.
Kiellettyjä pikaviestimiä
- Whatsapp, Telegram, Messenger, Wechat, Discord
Lue myös: Usein kysytyt kysymykset - Tietoturva (tuni.fi)
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi
Julkaistu: 31.1.2019
Päivitetty: 20.11.2023