Tietoturvan poikkeamailmoitus
Tampereen yliopisto ja TAMK
Tietoturvapoikkeama on mikä tahansa tietoa tai tiedonkäsittelyä vaarantava tapahtuma. Tällaisia ovat esimerkiksi
- luottamukselliseksi merkityn tiedon löytyminen kahvilan pöydältä
- henkilöön tai korkeakouluyhteisöön kohdennettu kalasteluviesti
- tietomurron yritys esimerkiksi tietoverkossa olevien laitteiden teknisen tiedustelun kautta
- käyttäjätunnuksen luvaton käyttö
- tiedostojen laiton jako
- ja niin edelleen.
Tietoturva ja tietosuoja ovat lähellä toisiaan. Tietosuoja keskittyy erityisesti henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturva kaikkeen tietojen käsittelyyn. Jos siis et tiedä onko kyseessä tietoturva- vai tietosuojapoikkeama, niin lähetä tietoturvapoikkeamailmoitus.
Mihin lähetän viestin
- käytä itsepalveluportaalia https://helpdesk.tuni.fi→ Kysy neuvoa tai raportoi ongelmasta.
- lähetä sähköposti osoitteeseen it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
Mitä kirjoitan viestiin
- otsikon alkuun: joko "tietoturvapoikkeama" tai "tietosuojapoikkeama"
- otsikon loppuun: lyhyt kuvaus tapauksesta
- viestiin ongelman kuvaus
- mikä ongelma on (ohjeistuksen puute, ohjelmistovika, kehitysehdotus, tietovuoto, tai muu kuvaus)
- miksi ongelma on tietoturvaan ja/tai tietosuojaan liittyvä (oma arviosi)
- ajankohta kun olet asian huomannut (tapahtuma-aika)
- missä huomasit asian (esimerkiksi yliopiston palvelu X käytössä, kampuksen Y luokassa Z, kampuksen Y kahvilassa, tai muu vastaava mahdollisimman tarkka sijainti)
- miten huomasit asian (miten mahdollisesti asian pystyisi toistamaan, kuvakaappaus, valokuva tapauksesta)
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi
Julkaistu: 8.4.2019
Päivitetty: 19.1.2023