Usein kysytyt kysymykset - Tulostus ja kopiointi
Tarvitsenko kulkukorttia tulostamiseen?
Tulostuskortiksi käy useampi kortti, kts. tulostaminen ja kopiointi. Korttia tai mobiilisovellusta ei välttämättä tarvita, laitteille voi kirjautua myös sähköpostiosoitteella ja salasanalla.
Missä voin tulostaa?
Monitoimilaitteita voi käyttää omalla sähköpostiosoitteellasi kaikilla korkeakouluyhteisön kampuksilla. Laitteita on mm. käytävillä ja kirjaston tiloissa.
Miten vapautan tulosteeni?
Voit vapauttaa haluamasi tulosteen näyttämällä rekisteröityä korttiasi monitoimilaitteen lukulaitteelle ja valitsemalla tulostustöistäsi tarvitsemasi. Voit vapauttaa tulosteen myös kirjautumalla käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi.
Entä jos olen sekä opiskelija että henkilökuntaan kuuluva?
Sekä henkilökuntaan että opiskelijoihin kuuluvat toimivat kuten henkilökunta.
Entä jos minulla on resurssisopimus?
Tulostusoikeutesi riippuvat resurssisopimuksestasi.
Jos sinulla on laaja resurssisopimus:
- Sinulle syntyy henkilökuntaan rinnastettavan käyttövaltuussopimus. Tällöin voit käyttää tulostuspalvelua kuten henkilökunta.
Jos sinulla on suppea resurssisopimus:
- Sinulle syntyy vierailijan käyttövaltuussopimus. Voit käyttää tulostamiseen mobiilitulostusta.
Lisätietoja resurssisopimusprosessista ja resurssisopimusten tasosta intrassa: Resurssisopimus (muut kuin työsuhteiset).
Miten voin peruuttaa tulostustyöni?
Työ poistuu tulostusjonosta automaattisesti 120 tunnin kuluttua. Tulosteet voi poistaa myös monitoimilaitteen valikosta.
Mitkä ovat tulostuksen perusasetukset?
Monitoimilaite tulostaa oletusarvoisesti mustavalkoisen, kaksipuoleisen tulosteen. Voit muuttaa asetuksia tulostusvalikosta.
Kuinka kauan tuloste säilyy tulostusjonossa?
Tuloste säilyy jonossa 120 tuntia.
Entä jos unohdan kirjata itseni ulos monitoimilaitteelta?
Monitoimilaite kirjaa käyttäjän ulos laitteelta automaattisesti minuutin kuluttua siitä, kun käyttäjä on viimeisen kerran koskenut monitoimilaitteen kosketusnäyttöön.
Miten löydän tulostusjonon TUNI-tietokoneeltani?
Tulosteille on vain yksi jono, SecurePrint. Mikäli et löydä jonoa koneeltasi, käynnistä kone uudelleen kampuksella TUNI-verkossa. Jos jonoa ei edelleenkään löydy, voit lisätä sen itse, ks. sivu Tulostaminen, kopiointi ja skannaaminen.
Voinko lisätä tulosteen tulostusjonoon mobiililaitteelta tai yliopiston ulkopuolelta?
Voit tulostaa mobiililaitteelta tai esimerkiksi kotikoneelta käyttämällä mobiilitulostuspalvelua osoitteessa print.tuni.fi.
Miten voin skannata asiakirjoja?
Monitoimilaite skannaa asiakirjan TUNI-sähköpostiisi.
Kuinka isoja tiedostoja voi skannata?
Skannauksen maksimikoko on 36 MB.
Mitä teen, jos monitoimilaite ei toimi?
Ilmoita monitoimilaitteen päällä olevassa tarrassa oleva tulostimen sarjanumero tai ainakin laitteen sijainti osoitteeseen it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi) ja kerro, minkälaisesta toimintahäiriöstä on kysymys.
Monitoimilaite ilmoittaa "Tallennettu tulostumattomana työnä"
Jos monitoimilaitteessa ei ole pyydettyä paperia, ilmoittaa laite "tallennettu tulostumattomana työnä". Käytännössä työ ei kuitenkaan tallennu mihinkään vaan joudut tulostamaan työn uudestaan. Pystyt tarkistamaan tulostusvirheen syyn näyttöpaneelin vasemman alakulman "Tarkista tila" -painikkeella. Tällä turvatulostusmekanismilla estetään keskeneräiseksi jääneen tulostustyön jatkuminen seuraavan käyttäjän kohdalla paperin lisäämisen jälkeen.
Väärä paperikoko
Valitse SecurePrint -tulostusjonon alta linkki Printer Properties. Varmista että pudotusvalikossa Document size on valittuna A4 ja sen alla pudotusvalikossa Print on valittuna Same as original size. Vaihda valikossa valinnan Same as original size tilalle A4.
Ongelma pdf-tiedoston tulostuksessa
Suosittelemme pdf-tiedoston tulostamiseen PDF-XChange tai Adobe Reader -ohjelmaa. Tarvittaessa tulostusasetuksista kannattaa valita vielä "print as image".
Jos tulostus ei toimi, miten saan Word- tai PowerPoint-tiedoston pdf:ksi?
Voit ladata tiedoston pdf:nä Wordistä ja Powerpointista Microsoft 365 -palvelun selainversion kautta (Tiedosto - Tallenna nimellä - Lataa PDF-tiedostona).
Tulostus näkyy tulostimella jonossa, mutta mitään ei tule ulos?
Tulostussaldosi on loppunut, saat siitä ilmoituksen tulostimen näytölle. Voit ostaa lisää saldoa tulostusportaalista print.tuni.fi.
Mistä tiedän paljonko tulostussaldoani on jäljellä?
Voit tarkistaa tulostussaldosi kirjautumalla monitoimilaitteelle tai tulostusportaaliin print.tuni.fi.
Monitoimilaitteessa ollut vikatilanne korjattiin, mutta virheilmoitus ei nollaantunut
Jos paperi on loppunut tai monitoimilaitteessa on jokin muu vikatilanne, näyttöpaneelin vasemmassa alakulmassa palaa punainen valo. Painamalla painiketta “Tarkista tila”, näyttöön tulee ilmoitus vikatilanteen aiheuttajasta tai mitä toimintoa se koskee. Virheestä ilmoittava teksti jää näkyviin ohjauspaneelin oikeaan yläkulmaan, vaikka laitteelta kirjaudutaan ulos. Virheilmoitus poistuu vasta vuorokauden kuluttua, mutta tämä ei vaikuta laitteen toimintaan.
Voinko lunastaa käyttämättä jääneet tulostussaldot valmistuessani?
Tulostussaldoja ei voi lunastaa valmistuessa.
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi