Hyppää pääsisältöön
Haku

Usein kysytyt kysymykset – Verkkoyhteydet

Tampereen yliopisto ja TAMK

TUNI-STAFF -verkko ei toimi TUNI-tietokoneellani, mitä voin tehdä? 

TUNI-STAFF toimii vain Tietohallinnon keskitetysti ylläpitämillä tietokoneilla. Muille laitteille suositellaan eduroam ja roam.fi verkkoja. 

Kokeile seuraavia vinkkejä ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin: 

  • Napsauta TUNI-tietokoneesi näytön oikean alakulman langattomien verkkojen listasta TUNI-STAFFia hiiren kakkospainikkeella ja valitse "Forget". Odota hetki ja kokeile toimiiko TUNI-STAFF.  
  • Avaa työpöydältä TUNI Tools -kansio ja kaksoisnapsauta tiedostoa "Fix-TUNIManagedWifi". Odota hetki ja kokeile toimiiko TUNI-STAFF. 

eduroam tai roam.fi -verkko ei toimi, mitä voin tehdä? 

Kokeile seuraavia vinkkejä ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin:

  • Kun olet vaihtanut tuni-salasanasi, saat vaihdettua sen myös Wi-Fi asetuksiin helpoiten unohtamalla verkot laitteeltasi ja hakemalla asetukset uusiksi geteduroam -sovelluksella. Lisäohjeita eduroam ja roam.fi sivulta. 
  • Varmista, että olet kirjautunut eduroamiin ja roam.fi -verkkoon  tuni-sähköpostiosoitteellasi. 
  • Varmista, että olet kirjoittanut sähköpostisoitteesi ja salasanasi oikein ja että se on voimassa. Unohtamalla verkot laitteesi asetuksista pääset kokeilemaan uudestaan. 

TUNI-GUEST -verkko ei toimi, mitä voin tehdä?

Kokeile seuraavia vinkkejä ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin:

  • Poista TUNI-GUEST verkon tallentuneet asetukset laitteestasi unohtamalla verkko ja yhdistä siihen sitten uudelleen. 
  • Jos verkkoyhteytesi ei enää toimi, vaikka TUNI-GUEST yhteyden tila on 'Yhdistetty', katkaise yhteys verkkoon ja yritä ottaa se uudelleen käyttöön. 
  • TUNI-GUEST verkkoon yhdistettäessä on yleensä valittavissa asetus 'muista verkko'. Tällä asetuksella voi olla merkitystä verkon toiminnan kannalta. 
  • Langaton laitteesi voi käyttää ominaisuutta nimeltä 'mac osoitteen satunnaistaminen’. Ongelmatilanteissa ota se pois päältä.

Langaton verkko ei toimi, mitä voin tehdä? 

Kokeile seuraavia vinkkejä ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin: 

  • Onko laitteesi langaton yhteys kytkettynä? Joissain laitteissa on fyysinen kytkin, josta langaton yhteys kytketään päälle. Kun WLAN-kuvakkeessa näkyy kuuluvuuspalkkeja, langaton yhteys on kytketty. 
  • Jos salasanasi on vanhentunut, unohtamalla verkot laitteesi asetuksista pääset syöttämään verkkoasetukset uudestaan. 
  • Kun olet vaihtanut tuni-tunnuksesi salasanan, geteduroam sovelluksella (https://geteduroam.app) voit vaihtaa sen myös eduroam- ja roam.fi -verkkojen asetuksiin. Muista ensin unohtaa verkot laitteestasi ennen sovelluksen käyttämistä.
  • Jos laitteesi ei tue geteduroam -sovellusta, voit hakea eduroam asetuspaketin myös sivulta https://cat.eduroam.org.
  • Haluatko kuitenkin tehdä eduroam tai roam.fi asetukset itse? Käytä alla olevia määrityksiä:
    • Tunnistautumistapa: WPA2 Enterprise
    • Käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi [at] tuni.fi (tai etunimi.x.sukunimi [at] tuni.fi)
    • Anonyymi käyttäjätunnus: anonymous [at] tuni.fi
    • Liikenteen salaus: AES
    • EAP-tyyppi : Protected EAP (PEAP)
    • EAP-PEAP-tunnelointityyppi: EAP-MSCHAPv2
    • Lataa tietoturvasertifikaatti laitteellesi ja valitse se: wifi.tuni.fi
  • Haluatko tarkistaa eduroam- tai roam.fi -verkon pääsynvalvontaa toteuttavan palvelimen aitouden? Tarvitsemasi tiedot löytyvät sivulta https://wifi.tuni.fi

Jos yhteyden kanssa on edelleen ongelmia, ota yhteys it-helpdesk [at] tuni.fi (IT Helpdeskiin). Ongelmanratkaisu nopeutuu, kun annat IT Helpdeskille seuraavat tiedot: 

  • mikä ei toimi tai onnistu? 
  • missä sijainnissa ongelma ilmenee? 
  • milloin ongelma ilmenee? Päivä, kellonaika? 
  • koska se toimi viimeksi? 
  • mikä laite on kyseessä (tietohallinnon ylläpitämä kannettava, oma laite, muu – mikä)? 
  • jos tiedät ongelmalaitteen langattoman verkkokortin MAC-osoitteen (hardware address), kerro se meille

Miten yhdistän TUNI-tietokoneeni verkkoon? 

Langaton verkkoyhteys toimii automaattisesti TUNI-kannettavissa. TUNI-STAFF tarjoaa laajimman pääsyn TUNI palveluihin. Myös langallinen verkkoyhteys voidaan kytkeä tarvittaessa. Tästä kannattaa mainita jo uuden työaseman hankinnan yhteydessä. 

Miten yhdistän oman tietokoneeni tai tutkimuslaitteen verkkoon? 

Omille laitteille suositellaan ensisijaisesti langatonta verkkoa. Käytettävissä ovat eduroam ja roam.fi. TUNI-GUEST on tarkoitettu vierailijoille lyhytaikaiseen käyttöön. Siihen joutuu myös kirjautumaan 12 tunnin välein uudestaan sisään. 

Tutkimuslaitteet ja pidempään työkäyttöön tarkoitetut omat laitteet voidaan tapauskohtaisesti kytkeä myös langalliseen verkkoon. Katso kohta Tarvitsen käyttöön lisää verkkopistokkeita, miten toimin?

Miten yhdistän mobiililaitteeni langattomaan verkkoon? 

Saat langattoman verkon käyttöön mobiililaitteesi wlan/wifi-asetuksista, Windows-tietokoneesi näytön oikean alakulman Internet access -toiminteesta tai Mac-koneen Wi-Fi-valikosta näytön oikeasta yläkulmasta. Suosittelemme eduroam ja roam.fi verkkoja. 

Mikä on langallisen verkkoyhteyden nopeus?

Verkon nopeus on pääsääntöisesti 1 Gbit/s. 100 Mbit/s nopeuksisia verkkolaitteita on vielä käytössä joillain alueilla. Kampusten väliset yhteydet ja internetyhteydet ovat tätä nopeampia. Yhteydet ovat symmetrisiä, eli myös verkkoon päin lähetysnopeudet ovat samaa tasoa. 

WLAN-kuuluvuus korkeakouluyhteisön toimipisteissä:

  • Keskustakampus: kaikki tilat
  • Kaupin kampus: kaikki tilat
  • Porin toimipiste: kaikki tilat
  • Seinäjoen toimipiste: TUNI:n toimitiloissa
  • Hervannan kampus: kaikki tilat
  • TTY:n tukisäätiön tilat: Tahkovuori ja Saariselkä
  • TAMK:n kampus: kaikki tilat
  • Mediapolis: TAMK:n toimitiloissa

Miten vierailija voi liittyä verkkoon? 

Vierailijat voivat liittyä langattomiin verkkoihin eduroam ja roam.fi oman organisaationsa tunnuksilla. Tarvittaessa vierailija voi kirjautua myös TUNI-GUEST-vierailijaverkkoon. Langallisia vierailijaverkkoja ei ole saatavilla.

Miten palvelut toimivat eri kampuksilla? 

Korkeakouluyhteisön keskitetysti hallitut kannettavat TUNI-tietokoneet kytkeytyvät TUNI-STAFFiin automaattisesti, jolloin henkilökunnan yhteiset palvelut ovat käytettävissä kaikilla kampuksilla. 

Korkeakouluyhteisön yhteiset palvelut toimivat myös kampuskohtaisista langallisista verkoista. Yhteisen palvelun tunnistaa osoitteen tuni.fi- tai tampere3.fi- päätteestä aiempien tut.fi, uta.fi tai tamk.fi –päätteiden sijaan. 

Kampusten vanhat palvelut ovat kampuskohtaisia. Näitä palveluita käytetään VPN-yhteyden kautta. 

Yhdistämme palveluita ja pyrimme helpottamaan niiden käyttöä. Palveluiden yhdistäminen vie kuitenkin aikaa, joten toivomme käyttäjiltä malttia. 

Tarvitsen käyttöön lisää verkkopistokkeita, miten toimin? 

Ota yhteyttä it-helpdesk [at] tuni.fi (IT Helpdeskiin). Asian käsittely nopeutuu, kun annat IT Helpdeskille seuraavat tiedot: 

  • kampus, rakennus ja huonenumero, johon verkkopistoke halutaan 
  • jos huoneessa on vapaita verkkopistokkeita, minkä nimisiä ne ovat? 
  • ovatko uudet kytkettävät laitteet tietohallinnon ylläpitämiä TUNI-tietokoneita? Minkä nimisiä? 
  • jos laitteet eivät ole tietohallinnon ylläpitämiä, mistä laitteista on kyse?  

Verkkopistoke ei toimi? 

Ennen kuin otat yhteyttä IT Helpdeskiin, kokeile seuraavia vinkkejä: 

  • Tarkista verkkojohdon kytkennät tietokoneen ja seinärasian välillä. 
  • Kannettavissa TUNI-tietokoneissa kannattaa käyttää telakan verkkoliitäntää, jolloin kaapelia ei tarvitse kytkeä aina erikseen. 
  • Jos huoneessasi on toinen verkkojohto, kokeile toimiiko yhteys sen avulla. 
  • Kokeile, toimiiko verkkoyhteys toisesta pistokkeesta. 
  • Käynnistä tietokoneesi uudestaan. 

Jos et saa yhteyttä muodostumaan, ota yhteys it-helpdesk [at] tuni.fi (IT Helpdeskiin). Valmistaudu antamaan seuraavat tiedot: 

  • Kampus, rakennus ja huoneen numero 
  • Toimimattomien verkkopistokkeiden nimet/merkinnät 
  • Onko laite tietohallinnon ylläpitämä? Mikä on laitteen nimi? 
  • Jos laite ei ole tietohallinnon ylläpitämä, mistä laitteesta on kyse? 
  • Palaako laitteessa verkkoliittimen vieressä linkkivalo? 
  • Toimiiko verkko osittain? Mikä ei toimi? 
  • Milloin ongelma ilmeni? 
  • Milloin yhteys on viimeksi toiminut? 

 

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 31.1.2019
Päivitetty: 14.12.2023