Käytännön ohjeita opiskelijalle etäopiskeluun
Tälle sivulle on koottu opiskelijan ohjeita keskeisiin etäopiskelussa käytettäviin työkaluihin. Huomioi, että saat kurssiasi koskevat etäopiskelun ohjeet ensisijaisesti kurssin opettajalta.
Tutustu myös IT-ohjeisiin ja kysytyimpiin kysymyksiin
1. Etäopetus ja -luennot
Reaaliaikaisessa etäopetuksessa ja -luennoilla voidaan käyttää esim. videopalvelu ZOOMia tai Teamsia:
ZOOM
- Tulostettava pikaohje opiskelijalle
- Tarkempi ohje osallistujalle IT-käsikirjassa
- Vinkkejä:
- Saat toimintonäppäimet näkyviin hiirtä ikkunan päällä heilauttamalla.
- Participants-painiketta klikkaamalla saat oikeaan reunaan näkyviin osallistujat, chat-ikkunan ja toimintosymbolit
- Opettaja voi järjestää esim. kyselyitä poll-toiminteella tai kysyä mielipiteitä. Kerro mielipiteesi oikean reunan toimintosymboleilla. Symboli tulee näkyviin nimesi viereen.
- Jos nimesi kohdalla lukee numerosarja, saat sen muutettua viemällä hiiren nimen kohdalle - Rename.
TEAMS
Teamsilla ryhmä voi järjestää etäkokouksia, jakaa dokumentteja ja työstää niitä yhdessä.
- Näin järjestät etäkokouksen Teamsilla -tallenne
- Ohje Teams-kokouslinkin luomiseen ja käynnistämiseen
- Videotapaamisiin liittyvät Teams-ohjeet
Tutustu ohjeeseen Livekuvan käyttö etäopetuksessa.
Opettaja vie mahdollisen luentotallenteen Moodle-alueelle tai jakaa sen linkin opiskelijoille esimerkiksi sähköpostilla.
2. Oppimisympäristöt
Moodle
Tampereen korkeakouluyhteisössä yleisimmin käytetty oppimisympäristö on TUNI Moodle. Opettaja ohjeistaa tarkemmin Moodlen käytöstä kurssilla.
TEAMS
Teamsia voidaan käyttää opintojakson "kotipesänä", jolloin keskustelu, tiedostot ja tehtävät ovat opintojaksolle luodulla Teams-alueella. Opettaja ohjeistaa tarkemmin Teamsin käytöstä kurssilla. Opiskelijat voivat myös itsenäisesti luoda Teams-alueen pienryhmälle tai käyttää Teamsin Chat-toimintoa keskusteluihin ja tiedostojen jakamiseen.
- Luo Teamsin Keskustelu/Chat-toiminnolla helposti ja nopeasti ryhmä etäkokouksia ja -työskentelyä varten lyhytaikaiseen tarpeeseen.
- Tilaa tarvittaessa projektiryhmälle tai muulle ryhmälle Teams-alue pidempiaikaiseen käyttöön TUNI Groups -palvelusta.
3. Dokumenttien työstäminen ja jakaminen
Teamsin lisäksi voit jakaa dokumentteja suoraan Office 365 -sovelluksista tai OneDrive tallennustilasta toiselle käyttäjälle tai ryhmälle tarkasteltavaksi tai työstettäväksi sähköpostilinkkeinä.
4. Erillisohjelmistot
Monet opetuksessa käytettävät ohjelmistot ovat saatavilla myös opiskelijoiden omille kotikoneille.
- Ohjelmistolistauksesta voit tarkistaa tarvitsemasi ohjelmiston tilanteen.
- Ohjelmistot omalle tietokoneelle
- TUNI Virtual Desktop -palvelun kautta voit käyttää omalla tietokoneella samoja ohjelmia, joita olet käyttänyt tietokoneluokan tietokoneelta
5. Tehtävien palautus
Kurssin opettaja kertoo miten ja mihin tehtävät palautetaan. Yleisimmin käytetään Moodlen tehtävätyökalua ja keskustelualuetta.
Käytä Office 365 -työkaluja ryhmätöiden tekemiseen ja muuhun etätyöskentelyyn.
6. Tenttiminen
Saat kurssin opettajalta tiedon miten kurssin sisältö tentitään ja tenttimiseen liittyvät ohjeet. Etätentti voidaan toteuttaa esimerkiksi Moodlen tenttityökalulla tai M365 Formsilla.
- Testaa tenttimistä Forms-ohjelmalla: Testitentti
- Testaa tenttimstä Moodlessa: Testitentti
7. Tietoturva ja tietosuoja
Huomioi tietoturva ja -suoja myös etäopiskelussa. Löydät ohjeita tietoturvalliseen etäopiskeluun sivulta Turvallinen etätyö.
Linkkejä ohjeisiin ja oppaisiin
- Digimentoritoiminnan vinkkipankissa lyhyitä ohjeita eri ohjelmien käyttötapoihin.
- Kirjaston E-aineistot
- Ohjelmistolistaus
- Ohjelmistot omalle tietokoneelle
- Ryhmätyöskentelyn ohjeet IT-käsikirjassa.
- Videopalveluiden ohjeet IT-käsikirjassa
- Eduhouse Online -koulutusportaalin ohjevideot js etäkoulutukset
Kysy tarvittaessa lisää kurssin opettajalta ja teknisissä asioissa it-helpdesk [at] tuni.fi