Hyppää pääsisältöön

Psykofyysinen fysioterapia

Tampereen ammattikorkeakoulu

Syvennä osaamistasi ja kokemustasi psykofyysisestä fysioterapiasta!

Koulutuksen aikana opiskelemme niin teorian kuin käytännön harjoittelunkin kautta psykofyysisen fysioterapian perusteita ja sovelluksia erilaisten asiakasryhmien kanssa. Koulutus tarjoaa myös oivan mahdollisuuden verkostoitua samasta aiheesta kiinnostuneiden ammattilaisten kanssa.

Laajuus

15 opintopistettä

Toteutusaika

9.1. - 3.10.2025

Hakuaika

1.2.2024-24.11.2024

Hinta

2310,00 € (sis. ALV 25,5 %)

Kaupunki

Tampere

Koulutusala

Terveys ja hyvinvointi

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Monimuoto-opetus

Opintojen taso

Muut opinnot

Koulutus on suunnattu tutkinnon suorittaneille fysioterapeuteille, joilla on noin kahden vuoden työkokemus valmistumisen jälkeen.

Mitä on psykofyysinen fysioterapia?

Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jonka tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn edistäminen.  

Psykofyysisen fysioterapian perustana on psykofyysinen eli ihmisen kokonaisvaltaisuutta korostava ihmiskäsitys. Keskeistä asiakkaiden kanssa työskentelyssä on ymmärrys siitä, että keho ja mieli muodostavat kokonaisuuden ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. 

Psykofyysinen fysioterapia perustuu kokemukselliseen oppimiseen, jonka avulla asiakas saa selviytymiskeinoja ja ratkaisumalleja elämäänsä. Psykofyysinen fysioterapia on lähestymistapa, joka soveltuu kaikkeen fysioterapeuttiseen työhön.  

Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutus (15 op) antaa osallistujalle valmiudet toteuttaa edellä kuvatun psykofyysisen lähestymistavan mukaista fysioterapiaa.  

Koulutuksen käytyäsi:

  • osaat soveltaa psykofyysistä lähestymistapaa fysioterapiassa voimavara- ja vuorovaikutuskeskeisesti erilaisten asiakkaiden, potilaiden ja kuntoutujien tarpeisiin.   
  • osaat käyttää ja kehittää psykofyysisen fysioterapian asiantuntemustasi työelämälähtöisesti. 
  • tunnistat ja osaat kehittää omaa itsetuntemustasi ja kehotietoisuuttasi ammatillisen osaamisesi perustana.  

Henkilökohtainen oppimisprosessi

Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa oppiminen perustuu opiskelijan omaan henkilökohtaiseen oppimisprosessiin, jossa korostuvat: 

  • Kokemuksellinen oppiminen 
  • Reflektiivisuus ja dialogisuus 
  • Itsenäinen ja aktiivinen työskentely; tutkiva, kehittävä ja uudistava oppiminen 
  • Oma kehotietoisuuden ja ammatillisen kasvun prosessi

Henkilökohtaista oppimisprosessia tukee yhteisöllinen työskentelytapa. Koulutuksen aikana verkostoidumme ja jaamme sekä hyödynnämme opiskelijaryhmän kesken kokemuksia psykofyysisen fysioterapian alueella.  

Koulutuksen sisällöt:

  • Psykofyysisen fysioterapian työtavat (6 op)
  • Psykologia (1op)
  • Neurobiologia (1 op)
  • Asiantuntijuus ja kehittäminen (4 op)
  • Ammatillinen kasvu ja kehittyminen (3 op)

Lisätietoa sisällöstä antaa vastuukouluttaja Maria Maljanen,
p. 040 648 6908 | maria.maljanen [at] tuni.fi

Ohjelma:

Koulutus alkaa 9.1.2025 ja päättyy 3.10.2025.
Hakuaika koulutukseen on 1.2. - 24.11.2024.

Lähijaksot alustavasti:

  1. lähijakso 9-10.1.2025
  2. lähijakso 6-7.2.2025
  3. lähijakso 6-7.3.2025
  4. lähijakso 3-4.4.2025
  5. lähijakso 7-9.5.2025 (3 päivää!)
  6. lähijakso 14.-15.8.2025
  7. lähijakso 2.-3.10.2025

Aikataulu yleensä (poikkeukset mahdollisia):

Ensimmäisenä lähipäivänä klo 10.15–17.00
Toisena lähipäivänä klo 8.30–16.00

Lähipäivien lisäksi koulutus sisältää etukäteistehtävät, lähijaksojen teemoihin liittyviä välitehtäviä sekä kehittämistehtävän. Lisäksi koulutukseen kuuluvat oppimistehtävinä opiskelijan oma reflektiopäiväkirja ja oma kehotietoisuusharjoittelu.

Kouluttajat

Maria Maljanen

fysioterapeutti (AMK) ja terveystieteiden maisteri (Jyväskylän yliopisto)

Maria on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan vuonna 2013 ja syventänyt osaamistaan mm. hengityskoulun, soveltavan rentoutuksen, NLP-practitioner-, ROBE- ja BBAT1-koulutusten myötä. 

Marialla on työkokemusta palliatiivisesta ja saattohoidosta, mutta myös työskentelystä yksityisellä sektorilla fysioterapeuttina lasten ja nuorten parissa (syömishäiriöt, masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt, neuropsykiatriset haasteet). Lisäksi Marialla on kokemusta koira-avusteisesta fysioterapiasta ja Green Care -toiminnasta. Maria toimii Tampereen ammattikorkeakoulussa fysioterapian lehtorina ja on toiminut vastuukouluttajana psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksissa vuodesta 2018 alkaen. 

Maria haluaa tuoda psykofyysisen fysioterapian kentälle näkyvyyttä ja jatkuvuutta ja siksi kannustaa ammattilaisia tekemään työtä näkyväksi myös kansainvälisesti. Hänen tavoiteenaan on säilyttää psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa kokemuksellisuus  prosessinomaisuus ja tasa-arvoisuus. Jokainen ammattilainen on tervetullut koulutukseen omana itsenään ja voi tutustua psykofyysisen fysioterapian viitekehykseen omien tarpeiden mukaan. Opetuksessa Maria pyrkii yhdistämään kokemuksellisuutta, toiminnallisuutta, teoriaa ja käytäntöä aktivoiden täydennyskoulutuksen opiskelijoita. 

Positiivinen, kannustava ja avoin ote. Järjestelmällinen ja hyvä

Mahtava tieto/taitotaso. Lempeä ote aikuiskoulutuksessa oleviin ihmisiin.

Marian innostava ja salliva opetustapa tuki oppimista ja mahdollistivat opintojen suorittamisen joustavasti

Erja Kyllönen

fysioterapeutti (AMK), AmO ja nepsyvalmentaja

Erja on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan v. 2008 ja täydentänyt psykofyysistä näkökulmaa monipuolisesti mm. trauma- ja kriisityön, ROBE- ja BBAT- koulutusten kautta. Erja on toiminut TAMKilla psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksen toisena vastuuopettajana vuodesta 2020 alkaen. 

Koulutustehtävien ohella Erja työskentelee julkisella sektorilla nuorten mielenterveyspalveluissa sekä yksityisellä sektorilla mm. Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttajana. Siksi hän tuokin psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutukseen monipuolista käytännön työelämänäkökulmaa. Työkokemusta psykofyysisellä otteella on ehtinyt kertyä aiemmin lisäksi vanhusten, kehitysvammaisten ja autismikirjolaisten palveluista.  

Erjalle tärkeää psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa on luoda ryhmälle turvallinen oppimisympäristö, jossa jokaisen opiskelijan oma kokemuksellinen ja kehotietoinen kasvuprosessi voi elää ja kehittyä omassa tahdissaan ja omista lähtökohdista. Hän kannustaa jokaista opiskelijaa löytämään oma persoonallinen tapansa toteuttaa psykofyysistä lähestymistapaa fysioterapiassa. Erja kuljettaa taitavasti punaista lankaa läpi koulutuksen, teoriatietoa käytäntöön jäsennellen ja yhteennivoen.  

Opettajan kokemuksellinen ja käytännönläheinen tapa opettaa teki opetuksesta erittäin rikasta ja valaisevaa! Erja vakuutti omalla läsnäolemisellaan ja vuorovaikutuksellaan psykofyysisen lähestymistavan ideologiasta. Hän antoi omalla kokemuksellaan ja läsnäolemisellaan valtavan paljon eväitä ja uskoa omaan työskentelyyn.

 

Erja loi ryhmällemme hyvän hengen ja turvallisen oppimisen tunnelman, niin että ryhmässä oli helppoa kysyä, keskustella ja ideoida, sellaisen positiivisen ihmettelyn ilmapiirin, joka varmasti kantaa myös työelämään ja tuleviin asiakaskohtaamisiin.

 

Opiskelijatarina: Pauliina Haapala

Fysioterapeutti ja yrittäjä Pauliina Haapala kertoo hakeneensa opintoihin, sillä hänellä oli suuri halu kehittyä ammatillisesta. "Erityisesti, kaipasin apua sanoittamiseen ja palautteeseen."

"Koulutus antoi rohkeutta ja uskallusta tehdä töitä psykofyysisessä viitekehyksessä"