Psykofyysinen fysioterapia
Syvennä osaamistasi ja kokemustasi psykofyysisestä fysioterapiasta!
Laajuus
15 opintopistettäToteutusaika
Hakuaika
Hinta
Kampus
Kaupunki
Koulutusala
Järjestävä yksikkö
Opetustapa
Opintojen taso
Koulutus on suunnattu tutkinnon suorittaneille fysioterapeuteille, joilla on noin kahden vuoden työkokemus valmistumisen jälkeen.
Mitä on psykofyysinen fysioterapia?
Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, jonka tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn edistäminen.
Psykofyysisen fysioterapian perustana on psykofyysinen eli ihmisen kokonaisvaltaisuutta korostava ihmiskäsitys. Keskeistä asiakkaiden kanssa työskentelyssä on ymmärrys siitä, että keho ja mieli muodostavat kokonaisuuden ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.
Psykofyysinen fysioterapia perustuu kokemukselliseen oppimiseen, jonka avulla asiakas saa selviytymiskeinoja ja ratkaisumalleja elämäänsä. Psykofyysinen fysioterapia on lähestymistapa, joka soveltuu kaikkeen fysioterapeuttiseen työhön.
Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutus (15 op) antaa osallistujalle valmiudet toteuttaa edellä kuvatun psykofyysisen lähestymistavan mukaista fysioterapiaa.
Koulutuksen käytyäsi:
- osaat soveltaa psykofyysistä lähestymistapaa fysioterapiassa voimavara- ja vuorovaikutuskeskeisesti erilaisten asiakkaiden, potilaiden ja kuntoutujien tarpeisiin.
- osaat käyttää ja kehittää psykofyysisen fysioterapian asiantuntemustasi työelämälähtöisesti.
- tunnistat ja osaat kehittää omaa itsetuntemustasi ja kehotietoisuuttasi ammatillisen osaamisesi perustana.
Henkilökohtainen oppimisprosessi
Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa oppiminen perustuu opiskelijan omaan henkilökohtaiseen oppimisprosessiin, jossa korostuvat:
- Kokemuksellinen oppiminen
- Reflektiivisuus ja dialogisuus
- Itsenäinen ja aktiivinen työskentely; tutkiva, kehittävä ja uudistava oppiminen
- Oma kehotietoisuuden ja ammatillisen kasvun prosessi
Henkilökohtaista oppimisprosessia tukee yhteisöllinen työskentelytapa. Koulutuksen aikana verkostoidumme ja jaamme sekä hyödynnämme opiskelijaryhmän kesken kokemuksia psykofyysisen fysioterapian alueella.
Koulutuksen sisällöt:
- Psykofyysisen fysioterapian työtavat (6 op)
- Psykologia (1op)
- Neurobiologia (1 op)
- Asiantuntijuus ja kehittäminen (4 op)
- Ammatillinen kasvu ja kehittyminen (3 op)
Lisätietoa sisällöstä antaa vastuukouluttaja Maria Maljanen,
p. 040 648 6908 | maria.maljanen [at] tuni.fi
Ohjelma:
Koulutus alkaa 9.1.2025 ja päättyy 3.10.2025.
Hakuaika koulutukseen on 1.2. - 24.11.2024.
Lähijaksot alustavasti:
- lähijakso 9-10.1.2025
- lähijakso 6-7.2.2025
- lähijakso 6-7.3.2025
- lähijakso 3-4.4.2025
- lähijakso 7-9.5.2025 (3 päivää!)
- lähijakso 14.-15.8.2025
- lähijakso 2.-3.10.2025
Aikataulu yleensä (poikkeukset mahdollisia):
Ensimmäisenä lähipäivänä klo 10.15–17.00
Toisena lähipäivänä klo 8.30–16.00
Lähipäivien lisäksi koulutus sisältää etukäteistehtävät, lähijaksojen teemoihin liittyviä välitehtäviä sekä kehittämistehtävän. Lisäksi koulutukseen kuuluvat oppimistehtävinä opiskelijan oma reflektiopäiväkirja ja oma kehotietoisuusharjoittelu.
Kouluttajat
Maria Maljanen
fysioterapeutti (AMK) ja terveystieteiden maisteri (Jyväskylän yliopisto)
Maria on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan vuonna 2013 ja syventänyt osaamistaan mm. hengityskoulun, soveltavan rentoutuksen, NLP-practitioner-, ROBE- ja BBAT1-koulutusten myötä.
Marialla on työkokemusta palliatiivisesta ja saattohoidosta, mutta myös työskentelystä yksityisellä sektorilla fysioterapeuttina lasten ja nuorten parissa (syömishäiriöt, masennus- ja ahdistuneisuushäiriöt, neuropsykiatriset haasteet). Lisäksi Marialla on kokemusta koira-avusteisesta fysioterapiasta ja Green Care -toiminnasta. Maria toimii Tampereen ammattikorkeakoulussa fysioterapian lehtorina ja on toiminut vastuukouluttajana psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksissa vuodesta 2018 alkaen.
Maria haluaa tuoda psykofyysisen fysioterapian kentälle näkyvyyttä ja jatkuvuutta ja siksi kannustaa ammattilaisia tekemään työtä näkyväksi myös kansainvälisesti. Hänen tavoiteenaan on säilyttää psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa kokemuksellisuus prosessinomaisuus ja tasa-arvoisuus. Jokainen ammattilainen on tervetullut koulutukseen omana itsenään ja voi tutustua psykofyysisen fysioterapian viitekehykseen omien tarpeiden mukaan. Opetuksessa Maria pyrkii yhdistämään kokemuksellisuutta, toiminnallisuutta, teoriaa ja käytäntöä aktivoiden täydennyskoulutuksen opiskelijoita.
Positiivinen, kannustava ja avoin ote. Järjestelmällinen ja hyvä
Mahtava tieto/taitotaso. Lempeä ote aikuiskoulutuksessa oleviin ihmisiin.
Marian innostava ja salliva opetustapa tuki oppimista ja mahdollistivat opintojen suorittamisen joustavasti
Erja Kyllönen
fysioterapeutti (AMK), AmO ja nepsyvalmentaja
Erja on erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan v. 2008 ja täydentänyt psykofyysistä näkökulmaa monipuolisesti mm. trauma- ja kriisityön, ROBE- ja BBAT- koulutusten kautta. Erja on toiminut TAMKilla psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksen toisena vastuuopettajana vuodesta 2020 alkaen.
Koulutustehtävien ohella Erja työskentelee julkisella sektorilla nuorten mielenterveyspalveluissa sekä yksityisellä sektorilla mm. Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen toteuttajana. Siksi hän tuokin psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutukseen monipuolista käytännön työelämänäkökulmaa. Työkokemusta psykofyysisellä otteella on ehtinyt kertyä aiemmin lisäksi vanhusten, kehitysvammaisten ja autismikirjolaisten palveluista.
Erjalle tärkeää psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutuksessa on luoda ryhmälle turvallinen oppimisympäristö, jossa jokaisen opiskelijan oma kokemuksellinen ja kehotietoinen kasvuprosessi voi elää ja kehittyä omassa tahdissaan ja omista lähtökohdista. Hän kannustaa jokaista opiskelijaa löytämään oma persoonallinen tapansa toteuttaa psykofyysistä lähestymistapaa fysioterapiassa. Erja kuljettaa taitavasti punaista lankaa läpi koulutuksen, teoriatietoa käytäntöön jäsennellen ja yhteennivoen.
Opettajan kokemuksellinen ja käytännönläheinen tapa opettaa teki opetuksesta erittäin rikasta ja valaisevaa! Erja vakuutti omalla läsnäolemisellaan ja vuorovaikutuksellaan psykofyysisen lähestymistavan ideologiasta. Hän antoi omalla kokemuksellaan ja läsnäolemisellaan valtavan paljon eväitä ja uskoa omaan työskentelyyn.
Erja loi ryhmällemme hyvän hengen ja turvallisen oppimisen tunnelman, niin että ryhmässä oli helppoa kysyä, keskustella ja ideoida, sellaisen positiivisen ihmettelyn ilmapiirin, joka varmasti kantaa myös työelämään ja tuleviin asiakaskohtaamisiin.
Opiskelijatarina: Pauliina Haapala
Fysioterapeutti ja yrittäjä Pauliina Haapala kertoo hakeneensa opintoihin, sillä hänellä oli suuri halu kehittyä ammatillisesta. "Erityisesti, kaipasin apua sanoittamiseen ja palautteeseen."
"Koulutus antoi rohkeutta ja uskallusta tehdä töitä psykofyysisessä viitekehyksessä"