Syömisen haasteet autismikirjon lapsilla ja nuorilla

Tampereen korkeakouluyhteisö

Webinaari

Opintojen taso

Muut opinnot

Suurella osalla autismikirjon lapsista ja nuorista esiintyy haasteita syömiskäyttäytymisessä, mutta haasteiden syyt ja ilmenemismuodot vaihtelevat laajasti. Myös syömishäiriöihin sairastumisen riski on autismikirjossa korkeampi verrattuna muuhun väestöön. Tunnettujen syömishäiriöiden rinnalle on noussut välttelevä ja rajoittava syömishäiriö ARFID (Avoidant Restrictive Food Intake Disorder), jossa tietyntyyppisten ruoka-aineiden syöminen on haastavaa tai jopa mahdotonta.

Webinaarissa tarkastellaan kattavasti erilaisia autismikirjon lasten ja nuorten syömisen haasteita taaperoiästä nuoruuteen asti. Lisäksi esitellään käytännön työvälineitä, joilla voidaan tukea näiden lasten ja nuorten syömistä.

Koulutus on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille.

Kouluttajina toimivat syömisen haasteisiin autismikirjossa perehtyneet monialaiset kliinikot ja tutkijat.

Aika:

Webinaari 27.9.2024, klo. 9.00-16.00

Paikka:

Zoom-ympäristö

Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE

PSYKE on Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka, jossa tehdään psykologian ammattikäytännön kehittämistyötä, asiakastyötä, opetusta ja tutkimusta.