Reksiturva – Turvallisuuskulttuurin johtaminen oppilaitoksessa
Suosittu Reksiturva käynnistyy jälleen syksyllä
Laajuus
6 opintopistettäToteutusaika
Hakuaika
Hinta
Kaupunki
Opetuksessa käytettävät kielet
Koulutusala
Järjestävä yksikkö
Opetustapa
Opintojen taso
Turvallisuuskulttuurin mittarina voidaan pitää oppilaitoksen henkilökunnan aktiivista suhdetta turvallisuuden ylläpitämiseen. Tähän liittyy turvallisuuden ymmärtäminen dynaamisena ja kaikkia koulun toimijoita koskevana.
Reksiturva - Turvallisuuskulttuurin johtaminen oppilaitoksessa -koulutus tarkastelee oppilaitosten turvallisuuskulttuurin johtamista keskeisimpien oppilaitoksen turvallisuuden näkökulmien (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, pedagoginen ja digitaalinen) kautta, joita lähestytään webinaareissa, luennoilla ja case-esimerkein.
Webinaareissa kuullaan mm. Tampereen, Turun ja Helsingin yliopistojen sekä opetuksen ja kasvatuksen turvallisuusalan kokeneimpia asiantuntijoita.
Valmistelet oppilaitokseesi kahden erikoisasiantuntijan tuella kestävän turvallisuuskulttuurin kehittämissuunnitelman, jota on helppo kehittää koulutuksen jälkeenkin.
Koulutus on täynnä, mutta voit ilmoittautua varasijalle.
Koulutuksen sisältö
Reksiturva - Turvallisuuskulttuurin johtaminen oppilaitoksessa -koulutus koostuu reaaliaikaisesta verkko-opetuksesta sekä itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa on 8 opetuspäivää, jotka rakentuvat webinaareista, ohjatusta etäopetuksesta sekä ohjauksesta.
Ensimmäinen ja viimeinen kerta järjestetään klo 9-15 ja muut päivät klo 9-12. Kehittämistehtävään liittyvää ryhmäohjausta on 2 kertaa, 1-2 tuntia kerrallaan.
Jokainen toteuttaa itsenäisesti tai yhdessä kollegan kanssa turvallisuusjohtamisen kehittämistehtävän omassa koulussaan ja ratkaisut esitellään loppuseminaarissa.
Kohderyhmä
Reksiturva-koulutus on suunnattu koulujen ja oppilaitosten (pois lukien korkeakouluaste) rehtoreille ja johtajille sekä turvallisuudesta kiinnostuneelle opetushenkilökunnalle.
Ohjelma
Moduuli 1. Oppilaitoksen turvallisuuden osa-alueet ja sen johtaminen
Torstai 10.10.2024, klo 9-15
Tutustumme luennoilla ja case-esimerkein niihin tekijöihin, joihin turvallisen koulun oppimisympäristö perustuu ja mitä se edellyttää johtamiselta.
Systemaattisesti etenevään turvallisuuskulttuuriin kuuluu, että keskeiset turvallisuuteen liittyvät toiminnat kirjataan. Perehdymme oppilaitoksen turvallisuuden dokumentaatiokäytäntöihin ja turvallisuusmateriaaleihin.
Asiantuntijat
- erikoistutkija Brita Somerkoski, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
- kehityspäällikkö Matti Waitinen, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
Moduuli 2. Ostrakismi, huolta aiheuttavat henkilöt ja kriisitilanteen johtaminen oppilaitoksessa
Keskiviikko 6.11.2024 ja torstai 28.11.2024, klo 9-12
Mitä on ostrakismi ja yksinäisyys koulussa ja voitko rehtorina vaikuttaa siihen? Kuinka kohtaat huolta aiheuttavan henkilön ja johdat tilanteen sekä tarvittaessa perustat kriisikeskuksen oppilaitokseen? Entä voiko nuorten radikalisoitumista ennakoida?
Käymme case-esimerkin johdatuksella läpi osallistujien koulujen turvallisuuskulttuurin kehittämishankkeiden ideoita.
Asiantuntijat
- professori Niina Junttila, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
- turvallisuusjohtaja Henri Rikander, Tampereen kaupunki
- toimitusjohtaja Marko Kilpinen Incident Management Solutions Oy
Moduuli 3: Turvallisuus - ja kriisiviestintä sekä digitaalinen turvallisuus
Perjantai 10.1.2025, klo 9-12
Päivän aiheena on turvallisuusviestintä ja vuorovaikutus oppilaitoksen toimintakulttuurissa sekä kriisiviestintä. Case-esimerkkinä on Kuopion koulusurma Savon ammattiopistossa.
Asiantuntijat
- tutkija Aino Harinen, Pelastusopisto
- kehityspäällikkö Matti Waitinen, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
- Turvallisuus- ja työsuojelupäällikkö Timo Toivonen, SAKKY
Perjantai 31.1.2025, klo 9-12
Tutustumme siihen, mitä on digitaalinen turvallisuus ja kuinka se toteutuu kouluissa. Puhumme myös tiedon turvallisuudesta koulun viestinnässä: faktantarkistus ja mis-/disinformaatio, miten sen voi tunnistaa tai välttää ja kuinka toteuttaa eettisesti kestävää viestintää.
Asiantuntijat
- professori Sirkku Kotilainen, Tampereen yliopisto
- väestönsuojelun opettaja Tomi Rask, Helsingin pelastuslaitos
Moduuli 4: Turvallisuus ainedidaktiikassa ja opetussuunnitelmassa
Keskiviikot 5.3.2025 ja 26.3.2025, klo 9-12
Päivien aikana käymme läpi sitä, kuinka turvallisuus on integroitu opetussuunnitelmaan ja miten turvallisuus huomioidaan ainedidaktiikassa. Puhumme myös koulujen yleisestä luvattomasta tulen käsittelystä. Tutustumme Turun yliopiston ONNI on turvallinen koulu -hankkeen tuloksiin ja suosituksiin.
Asiantuntijat
- erikoistutkija Brita Somerkoski, Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos
Päätösseminaari: Oppilaitosten turvallisuuskulttuuria tukevat ratkaisut
Keskiviikko 9.4.2025 klo 9-15
Käymme läpi osallistujien kehittämiä turvallisuuskulttuurin ratkaisuja oppilaitoksiinsa. Kehittämistehtävinä syntyy uusia turvallisuuskulttuurin malleja ja työkaluja. Kehittämistehtävät ladataan Moodleen osallistujien hyödynnettäviksi ja omaan kouluun sovellettaviksi.
Kouluttajat ja asiantuntijat
Vastuukouluttajina ja ohjaajina toimivat Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen
- erikoistutkija Brita Somerkoski
- kehityspäällikkö Matti Waitinen.
Kysy minulta lisää
Tea Seppälä
koulutuspäällikköOsaamisen kehittäjät -uutiskirje ja podcast
Haluatko kuulla toiminnastamme, uusista koulutuksista, tapahtumista sekä hankkeista? Tai kuunnella korkeakouluyhteisön ja työelämän eri aiheiden asiantuntijoiden haastatteluita?
Yhteistyössä
Maksutonta koulutusta juuri sinulle!
Opetushallitus on myöntänyt rahoituksen koulutuksen toteuttamiseen ja se on osallistujille maksuton.