CRITICAL-hankkeen tavoitteena on tukea 10–17-vuotiaiden nuorten kriittisen lukemisen taitoja. Hankkeessa selvitetään lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa, sen kehittymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kehitetään kriittistä lukutaitoa kehittäviä opetusmenetelmiä.
CRITICAL-hankkeessa tutkimme, miten eri ikäiset oppilaat osaavat arvioida nettitekstien, diagrammien ja lyhyiden sosiaalisen median viestien luotettavuutta. Lisäksi selvitämme, onko kriittisessä lukutaidossa alueellisia eroja, millaiset oppimisen polut johtavat eroihin kriittisessä lukutaidossa ja millaisia kriittisen lukutaitoon vaikuttavia kehityksen riskitekijöitä tai suojaavia tekijöitä voidaan tunnistaa lasten kotiympäristössä tai motivaatiossa. Tutkimme myös opettajaopiskelijoiden valmiuksia tukea oppilaiden kriittistä lukutaitoa ja kehitämme menetelmiä heidän osaamisensa tukemiseen. Lisäksi CRITICAL-hankkeessa kehitetään tutkimusperustaisia pelillisiä ja sopeutuvia oppimateriaaleja ja arviointiympäristöjä.
Rahoituslähde
Strategisen tutkimuksen neuvosto, LITERACY-tutkimusohjelma
Koordinoiva organisaatio
Tampereen yliopistosta konsortiossa on mukana Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. Professori Kristian Kiili johtaa konsortiota ja akatemiatutkija Carita Kiili yhtä työpakettia.
Konsortion kokoonpano: Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopisto Helsingin yliopisto, Oulun yliopisto.
Projektiin kuuluvat henkilöt
Kristian Kiili
professori, (kasvatustiede, alana pelillinen oppiminen)Carita Kiili
apulaisprofessori (Associate Professor), kasvatustiedeReijo Kupiainen
yliopistonlehtori, mediakasvatusPirjo Kulju
yliopistonlehtori, äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikkaAntero Lindstedt
tutkijaRiikka Anttonen
väitöskirjatutkijaYhteistyötahot
CRITICAL-hankkeessa on mukana useita toimijoita, jotka edustavat kotona, kouluissa ja kirjastoissa tehtävää kasvatus- ja opetustyötä sekä niihin liittyvää päätöksentekoa.