Reuters Institute Digital News Report: Suomen maaraportti

Hankkeessa koostetaan Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin kansainvälisestä, vuosittain toistettavasta uutismedian käyttötutkimuksesta suomenkielinen raportti, johon kootaan tutkimuksen keskeiset tulokset Suomen näkökulmasta. Lisäksi laaditaan Suomea koskeva kuvailuteksti kansainväliseen raporttiin sekä diasarja ja diaselosteet keskeisistä tuloksista.

Kansainvälinen tutkimus perustuu vuoden alussa tehtävään verkkokyselyyn, johon vuonna 2014 osallistuivat Suomen lisäksi Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, Brasilia ja Japani. Vuonna 2024 mukana oli jo 47 maata. Kyselyn teemoja ovat muun muassa uutisten seuraaminen journalistisesta ja sosiaalisesta mediasta, uutisia kohtaan tunnettu luottamus ja verkkouutisista maksaminen.

Hankkeessa tuotettu materiaali

Suomen maaraportti 2024