WHO:n yhteistyökeskus - Health in All Policies and the social determinants of health

Keskeiset tehtävät ja tavoite

Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt Tampereen yliopiston yhdeksi yhteistyökeskuksistaan. Keskuksen päätehtävä on tukea Terveys kaikissa politiikoissa -strategian (HiAP) ja terveyden sosiaalisten määrittäjien kansainvälistä tutkimusta sekä tiedon välittämistä.  Toimintaa keskuksessa johtavat professori Meri Koivusalo ja tutkimusjohtaja Lauri Kokkinen.

Yhteistyökeskuksella on kaksi pääpainoaluetta:

1. Terveys kaikissa politiikoissa -strategian edistäminen

Tarkoituksena on tukea WHO:ta HiAP-strategian kehittämisessä ja toimeenpanossa. Tampereen yliopiston osaamista pyritään hyödyntämään muun muassa HiAP-viitekehyksen päivittämisessä sekä edistämään sen käyttöönottoa kehittämällä ohjeistuksia eri sektorien ja hallintojen tasoille.

2. Terveyden sosiaalisiin määrittäjiin puuttuminen

Tämä toiminta tukee terveyden sosiaalisiin määrittäjiin ja terveyden eriarvoisuuteen puuttumista WHO:n jäsenvaltioissa. Uusinta näyttöä sosiaalisista määrittäjistä kaivataan useilta tieteenaloilta, ja Tampereen yliopisto osallistuu osaltaan tällaisen tiedon tuottamiseen ja sen yhdistämiseen eri politiikkavaihtoehtoihin.

Katso tuorein webinaari:

Tammikuussa 2021 Tampereen yliopiston järjestämän "Health in All Policies in times of COVID-19: Wellbeing economics and social protection" -webinaarin tuottamiseen osallistui yhteistyössä Global Network for Health in All Policies (GNHiAP) ja Maailman terveysjärjestö WHO.

Health in All Policies in times of COVID-19: Wellbeing economics and social protection -webinaari

Toimintaan läheisesti liittyvät tutkimuskeskukset ja -ohjelmat: