Yhteiskunnan sähköistymisen digitaalinen tutkimusinfrastruktuuri- DELI

Hervannan kampus
Tampere

Yliopistotason infrastruktuuri

DELI on kansallinen, Suomen akatemian ja Tampereen yliopiston rahoittama yhteiskunnan sähköistymisen digitaalinen laboratorioinfrastruktuuri (Digital electrification infrastructure, DELI). Infrastruktuuri koostuu kolmesta keskeisestä elementistä: sähköistettävistä järjestelmistä, järjestelmien monitorointiin ja hallintaan tarvittavista digitaalisista ratkaisuista sekä datantallennus- ja -käsittelyjärjestelmistä. Merkittävimmät infrastruktuuriin tällä hetkellä kuuluvat järjestelmät ovat liikkuvat työkoneet ja energiayhteisöt (mikroverkot). Näihin voidaan joustavasti kytkeä mukaan esimerkiksi energiavarastoja, aurinkovoimala tai sähköautojen latauspisteitä.

DELI infrastruktuuri on poikkitieteellinen, koostuen Tampereen yliopiston eri tiedekuntiin kuuluvista tutkimusinfrastruktuureista ja se mahdollistaa erilaisten nykyaikaisten sähköistettyjen järjestelmien digitaalisen hallinnan, säädön ja monitoroinnin tutkimuksen. DELI infrastruktuuri on parhaillaan rakennusvaiheessa.