Opettajan pedagogiset opinnot, yliopistopedagogiikka, 5–60 op
- Kuvaus
- Sisältö
Pedagogisiin opintoihin sisältyy kasvatustieteellisiä opintoja sekä ohjattua opetusharjoittelua. Opinnot tukevat opiskelijan ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitysten sekä vuorovaikutustaitojen kehitystä. Opintojen aikana opiskelija kehittää pedagogista ja didaktista ajatteluaan sekä rakentaa opettajaidentiteettiään. Opinnoissa korostuu tutkiva ote. Opinnot syventävät ymmärrystä opetustyön yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.
Yliopistopedagogiikan opinnot muodostavat opintokokonaisuuden, jonka aikana osallistujat yhdessä tutkivat ja ratkaisevat opetukseen, opiskeluun ja akateemiseen työhön liittyviä haasteita sekä rakentavat tieteidenvälistä kollegiaalista opettajaverkostoa. Opintojen lähtökohtia ovat pedagogisen asiantuntijuuden kehittyminen ja toimijuuden vahvistuminen akateemisessa työssä. Pedagoginen asiantuntijuus nähdään sekä yksilöllisenä identiteettiprosessina että yhteisön asiantuntijuutena. Opinnoissa edetään kurssitason opetuksen lähtökohtien tarkastelusta kohti tutkimusperustaista yhteisöllistä kehittämistä yhteiskunnallinen konteksti huomioiden. Kursseilla tarkastellaan pedagogisia lähtökohtia ja toimintaympäristöjä monialaisesti, tutkimusperustaisesti ja kriittisesti. Osallistujalle avautuu näin mahdollisuuksia ymmärtää monipuolisesti korkeakoulutuksen kenttää sekä tarkastella laajasti opetustyötä, opiskeluprosesseja ja opiskelijoiden orientaatioita toisiinsa vaikuttavina elementteinä.
Opintokokonaisuudessa huomioidaan kaikille tieteenalaloille ja erilaisille koulutuksille yhteiset pedagogiset näkökulmat sekä tieteenalakohtaiset erityiskysymykset.
Opetusharjoitteluosuudet on integroitu opintojaksoihin. Osa aineopintovaiheen harjoittelusta suoritetaan oman yliopiston ulkopuolella. Harjoittelua voi myös suorittaa osana kansainvälisiä vaihto-ohjelmia.
Opintojen laajempana päämääränä on auttaa osallistujaa vahvistamaan omaa akateemista toimijuuttaan ja pedagogista asiantuntijuuttaan yksilö- ja yhteisötasolla.
Tavoitteena on, että osallistuja
osaa tukea yksilöiden ja yhteisöjen oppimista ja kasvua eettisesti kestävällä tavalla
osaa tarkastella ja arvioida pedagogisen toimintansa seurauksellisuutta
osaa tukea ja edistää toimijuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta akateemisessa yhteisössä
osaa kehittää työtään ja pedagogista ajatteluaan tutkimusperustaisesti
saa valmiudet toimia vastuutehtävissä pedagogisten yhteisöjen kehittämistyössä