MAT-81100 Verkkopalvelun laadukkuus ja arviointi, 7 op
Quality of Web-based Services
Vastuuhenkilö
Anne-Maritta Tervakari
Opetus
Toteutuskerta 1: MAT-81100 2015-01
Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä |
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu kirjallinen harjoitustyö sekä toteutuskerralla erikseen määritellyt harjoitukset tai muut tehtävät.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kertoa mitä verkkopalvelun laadulla ja sen arvioinnilla tarkoitetaan sekä ymmärtää millaisia haasteita verkkopalvelun laadun arviointiin tyypillisesti voi liittyä. Opiskelija osaa myös määritellä keskeiset laadun arvioinnin osa-alueet ja hallitsee niiden perusteoriat. Lisäksi opiskelija osaa soveltaa arviointimalleja omassa arviointityössään sekä osaa valita soveltuvat arviointimenetelmät ja tiedonhankintatavat arvioinnin kohteen mukaan. Opiskelija osaa laatia raportin arviointituloksista ja pystyy arviointitiedon pohjalta muodostamaan johtopäätöksiä sekä tekemään perusteltuja kehittämisehdotuksia verkkopalvelun laadun kehittämiseksi.
Sisältö
Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
1. | Mitä tarkoitetaan arvioinnilla? Verkkopalveluiden laadun arvioiminen ja arvioinnin haasteellisuus. | Laadun kokemisen subjektiivisuus. | Moniarvoinen arviointi. Kontekstuaalinen arviointi. |
2. | Arviointimalleja sekä arvioinnin eri näkökulmat. | Verkkopalvelun eri tasojen arviointi. | Arviointimallien kritiikkiä. |
3. | Verkkopalvelun laadun osatekijät sekä niiden teoreettinen tausta. | Laadun osatekijöiden teoriataustan syventäminen. | Verkkopalveluiden laadun arvioinnin eri näkökulmat. |
4. | Laadun arvioinnin menetelmiä. | Eri menetelmiin liittyvät tiedonhankintatavat. | Tiedonhankinnan haasteet ja eettiset kysymykset. |
5. | Arviointitiedon hyödyntäminen. Arviointitulosten raportointi. | Arviointitulosten luokittelu ja prorisointi. | Arviointitiedon validius ja luotettavuus. |
Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi
Opintojakson kokonaisarvosana (0-5) muodostuu henkilökohtaisen työskentelyn (0-5) ja ryhmässä laadittavan harjoitustyön (0-5) arvosanojen keskiarvosta. Henkilökohtainen työskentely sisältää oppimispäiväkirjan laatimisen ja osallistumisen verkkotyöskentelyyn. Bonustehtäviä tekemällä on mahdollista korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi korottaa aktiivisella osallistumisella. Arvosanan 3 saavuttaminen edellyttää ydinaineksen hyvää hallintaa ja arvosanaa 4 varten on hallittava lisäksi täydentävän tietämyksen asiat. Arvosana 5 edellyttää em. mainittujen lisäksi myös erityistietämykseen kuuluvien asioiden hallintaa. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vähäisiä puutteita, voi opiskelija saavuttaa arvosanan 1 tai 2 riippuen puutteiden määrästä. Mikäli ydinaineksen hallinnassa on vakavia puutteita, arvosanaksi tulee hylätty.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Osasuoritukset:
Oppimateriaali
Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Lisätiedot | Tenttimateriaali |
Verkkokirja | Verkkopalvelun laadukkuuden arviointi | Tervakari, A., Silius, K., Koro, J. & Alasuutari, A. | Ei |
Esitietovaatimukset
Opintojakso | P/S | Selite |
MAT-80000 Johdatus hypermediaan | Suositeltava | |
MAT-80100 Informaatioarkkitehtuurin suunnittelu | Suositeltava |
Vastaavuudet
Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
MAT-81100 Verkkopalvelun laadukkuus ja arviointi, 7 op | MATHM-47300 Verkkopalvelun käyttökelpoisuus ja arviointi, 5 op |