Opintojaksojen vastuuopettajat, kevät ja kesä 2015:
Perusopinnot
HISP1 Johdatus historiantutkimukseen: Katja-Maria Miettunen
HISP2 Antiikin ja keskiajan yhteiskunta ja kulttuuri: Christian Krötzl
HISP3 Suomen alueen historia vuoteen 1809: Aino Katermaa
YKYY4 Suomalaisen yhteiskunnan historia vuodesta 1809 nykyaikaan: Mervi Kaarninen
HISP5 Maailmanhistoria: Jussi Hanska
Kokonaismerkinnän antavat yliopistonlehtorit Mervi Kaarninen, Tiina Miettinen ja Marko Tikka.
Aineopinnot
HISA1 Menetelmäopinnot
A1a Historian tutkimusprosessi ja historiantutkijan etiikka: Katja-Maria Miettunen
A1b Valinnaiset menetelmäopinnot: Katja-Maria Miettunen
HISA2 Temaattiset erikoistumisopinnot
Teollistuminen ja kaupungit: Marjaana Niemi
Talous: Kari Teräs
Sukupuoli: Tiina Miettinen
Perhe ja elämänkulku: Mervi Kaarninen
Kansanliikkeet: Kari Teräs
Nationalismi: Mervi Kaarninen
Uuden ajan synty: Tiina Miettinen
Kansainvälinen politiikka: Marjaana Niemi
Sodat ja vallankumoukset: Kari Teräs
Kulttuurien kohtaaminen: Christian Krötzl
Yhteisö ja kulttuuri vanhassa maailmassa: Christian Krötzl
Uskonto ja maailmankuva: Christian Krötzl
Tieteen ja filosofian historia: Juhani Sarsila
Teknologia ja verkostot: Mervi Kaarninen
Aate- ja oppihistoria: Juhani Sarsila
HISA3 Syventävä teema ja praktikum: Teemasta vastaava opettaja
HISA4: Kandidaattiseminaari ja kandidaatintutkielma: kandidaattiseminaarista vastaava opettaja
Aineopintojen kokonaismerkinnän antavat yliopistonlehtorit Mervi Kaarninen, Tiina Miettinen ja Marko Tikka.
Historian tutkinto-ohjelman opiskelijoille tarkoitettu pakollinen kurssi, joka avaa historian opinnot.
Kurssille otetaan enintään 40 opiskelijaa. Etusija historian tutkinto-ohjelman opiskelijoilla.
Kurssilla perehdytään keskeisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurillisiin ilmiöihin Euroopassa antiikista uuden ajan alkuun.
Opintojakson suorittamista luentokurssilla suositellaan erityisesti historian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.
Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelijalla on pohjatiedot aikakauden historiasta: perusasioita ei kerrata. Mikäli opiskelija epäilee pohjatietojensa riittävyyttä, niiden tuntemus on hankittava itsenäisesti esim. lukemalla:
Castrén, Paavo, Uusi antiikin historia (Otava 2011) JA Judith M. Bennett, Medieval Europe: A Short History (11th edition, 2011 tai uudempi. Huomaa tähän liittyvä internet-sivusto, http://www.medievaleuropeonline.com/)
JA/TAI
Kinder, Hermann & Hilgemann, Werner (toim.), The Penguin atlas of world history (1978 tai uudempi), vol. 1, 1-229.
Jatkosodan päättymisestä tulee kuluneeksi tänä syksynä 70 vuotta. Tampereen kaupungin lukiotoimi, Tampereen yliopisto ja Tampereen työväenopisto järjestävät syyskaudella 2014 yhteistyönä luentosarjan Suomi 1944, jossa tunnetut historiantutkijat hahmottelevat uuden tutkimuksen ja tuoreiden näkökulmien valossa Suomen ja suomalaisten roolia toisessa maailmansodassa.
Luentosarja on suunnattu yliopiston opiskelijoille, lukiolaisille sekä Studia generaliana kaikille kiinnostuneille.
Luennot järjestetään opiston auditoriossa Sampolassa, Sammonkatu 2, syksyllä 2014 tiistaisin (Huom! poikkeus 29.10.2014 keskiviikkona) kello 18-20.
Luennon suoritustapa: Luentopäiväkirja ja essee.
Luentojen otsikot ja luennoitsijat:
Kurssi sisältää luentoja muutamista Tampereen historiaan liittyvistä laajemmista teemoista (naisten Tampere, Tampereen teollistuminen, keskusta-alueen kehittyminen, rikollisuus), jonka jälkeen opiskelijat jakautuvat teemaryhmiin ja etsivät teeman sisältä aiheen artikkelille.
Kun aiheen pohdinta on saatu alkuun, jalkaudutaan muutamalle vierailulle museoon / arkistoon (Vapriikin kuva-arkisto, Kaupunginarkisto ja Poliisimuseo). Tämän jälkeen opiskelijat kirjoittavat artikkelin/julkaisun käsikirjoituksen ja etsivät/suunnittelevat siihen kuvituksen. Toisen periodin aikana opiskelijat opponoivat toistensa tekstit ja saatujen kommenttien perusteella artikkelit viimeistellään julkaisukuntoon.
Kurssilla yhteistyökumppaneina toimivat museokeskus Vapriikki (erityisesti kuva-arkisto) ja Poliisimuseo sekä julkaisukanavina ainakin Tammerkoski- ja Orpana-lehdet. Verkkojulkaisukanavana toimivat Tampereen historian Koskesta Voimaa -sivut ja mahdolliset muut julkaisukanaviksi sopivat verkkosivustot.
Kurssille otetaan noin 20 opiskelijaa. Kohderyhmä: aineopintovaiheessa olevat opiskelijat.
Kurssin suoritus edellyttää sitoutumista ja läsnäoloa. Kurssi sisältää tutustumiskäyntejä, joiden aikataulun sovittaminen tarkasti kahteen tuntiin voi välillä olla hankalaa.
Luentosarja tarkastelee Venäjän historiaa transnationaalista perspektiivistä. Kurssilla pohditaan Venäjän suhdetta muihin keskiajalta nykypäivään politiikan, talouden, kulttuurin ja sotien näkökulmista. Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille välineitä ymmärtää tämän päivän Venäjää ja sen suhdetta muuhun maailmaan sekä pohtia transnationaalin käsitettä.
Luentorunko
Suoritustapa: Luennot 18h, esseetehtävä 6–8 sivua, luentotentti
Kirkko on paikka, jossa maallinen ja hengellinen valta kohtaavat paikallistasolla. Maalliset ja kirkolliset valtarakenteet sekä yhteiskunnan muutos näkyvät myös kirkkorakennuksissa, taiteessa ja niiden sijoittelussa. Kurssin (etäisenä) esikuvana on ruotsalaisen professori emeritus Hans Anderssonin esittelemä idea ”vallan maisemasta”. Hän näki keskiaikaisen linnan valtakunnallisen ja paikallisen kohtaamispaikkana ja liitti vallan maisemaansa myös linnan lähiseudun kirkot ja kappelit.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa eritellä maallisia ja hengellisiä valtarakenteita sekä toimijoita ja ilmiöitä suhteessa kirkkorakennukseen ja taiteeseen.
Kurssilla esitellään sekä kirjallista että taidehistoriallista (materiaalista) lähdeaineistoa. Käsiteltävä ajanjakso ulottuu keskiajasta 1700- ja 1800-luvun taitteeseen.
Luennot:
9.9.2014 Kurssin avaus. Jaetaan harjoitustehtävät.
16.9.2014 Tuula Hockman, Keskiajan loppupuoli ja 1500-luku: myöhäiskeskiajan eliitti kirkollisessa elämässä – näkyvät muistot eli kirkkojen taide, vaakunat (esimerkkeinä mm. Hattulan ja Messukylän kirkot).
1500-luku: kirkko kuninkaan käsiin, reformaatioajan muutokset.
23.9.2014 KEY NOTE -LUENTO
professori MARKUS HIEKKANEN: ”Kirkko ja kirkonseutu valtana ja kulttuurina 1200-luvulta 1800-luvulle”
30.9.2014 Tiina Miettinen, Kirkko ja suurvaltakauden aateli. Aatelin esittäytyminen kirkoissa. Muistovaakunat (hautausvaakunat), hautamuistomerkit ja erilaiset lahjoitukset kirkolle.
7.10.2014 Ella Viitaniemi, kirkkohankkeet, 1700-luku, talonpoikien rakennusvelvollisuus.
14.10.2014 Leena Valkeapää,
(keskiajan) kirkkorakennuksiin kohdistuneet muutospaineet (uudet vaatimukset kuten valo ja lämpö, sekularisoituminen ym.) ja niihin vastaaminen, mikä aiheutti muutoksia rakennukseen, eli yhteiskunnan muutosta katsotaan kirkkorakennuksen kautta
sekä
kirkkorakennuksille annetut 1800-luvun merkitykset, jotka konkretisoituivat suojelussa, restaurointitarpeessa, vuosisataisjuhlinnassa.
21.10.2014 Yhteenveto, tehtävien purku
EXCURSIO lauantaina 27.9.2014, jolloin tutustutaan luennoitsijoiden johdolla Tampereen Messukylän kirkkoon ja Tampereen vanhaan kirkkoon, klo 12–16.
Suoritustapa: Luennot (20 tuntia) + essee sekä seminaarityyppiset harjoitukset, joihin opiskelijoille annetaan etukäteen luettavaa kirjallisuutta/ artikkeleja ja joihin kuuluu lähteiden esittelyä ja harjoituksia niiden pohjalta. Essee tehdään luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
Kurssille otetaan enintään 30 opiskelijaa.
Luentosarjan tavoitteena on purkaa yleisesti käytössä olevia maailmankuva- ja identiteettikäsitteitä tapaustutkimusten kautta. Sarja koostuu luennoista, joista kussakin ongelmakenttää avataan eri aikakausina eläneiden yksilöiden elämäntodellisuuden ja ajatustapojen kautta. Tarkastelun aikajänne ulottuu keskiajalta 1900-luvun alkuvuosikymmeniin ja tarkasteltavat kohteet ovat pääasiassa Suomen alueelta.
Luentorunko:
9.9. Irma Sulkunen: Johdantoluento
23.9. Raisa-Maria Toivo: Maailman kuva ja identiteetti uuden ajan alun Suomessa: miten henkilökohtaista voi tutkia julkisista lähteistä?
16.9. Sari Katajala-Peltomaa: Keskiajan maailmankuvan ääripäät: pyhimykset, paholaiset ja uskonnollinen identiteetti
30.9. Irma Sulkunen: Myyttinen maailmankuva ja sekularisaatio: kaksi tapaustutkimusta
7.10. Sami Suodenjoki: Anomuskirjeet ja poliittisen identiteetin muokkaus autonomian ajan lopun Suomessa
14.10. Johanna Annola: Tieteellistyvä maailmankuva ja nuoren Suomen identiteetit - henkilöhistoriallinen näkökulma 1920-luvun sosiaalipolitiikkaan
21.10. Laura Hollstén: Moderni fysiikka ja maailmankuvan kumous. Keskustelua suhteellisuusteoriasta Suomessa vuosina 1905-1939
Ryhmä jatkuu keväältä 2014.
Ryhmä jatkuu keväältä 2014.
Ryhmä jatkuu keväältä 2014.
Opetus perjantaisin klo 17.00-20.30 ja lauantaisin klo 9.00-16 seminaarihuoneessa Pinni B3074 seuraavasti:
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Antiikin ryhmässä keskustelemme ajankohtaisesta tutkimuksesta, sekä osallistujien tutkielmien, esseiden, artikkeleiden ja muiden työpaperien (kuten kandidaatintöiden) eri versioista. Kirjareferaateilla ja esitelmillä on myös mahdollista suorittaa opintopisteitä eri kokonaisuuksista sopimuksen mukaan. Silloin tällöin tapana on ollut myös järjestää illanistujaisia, näyttely-, kirjasto- ja teatterikäyntejä ja jopa opintomatkoja klassiselle maaperälle.
Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 16-18. Seuraa hist-opetus -listaa lisätietoja saadaksesi.
Mukaan voi ja kannattaa liittyä jo opintojen alkuvaiheessa. Kyseessä on avoin akateeminen keskustelu- ja oppimisympäristö. Viime vuosina mukana on ollut niin ensimmäisen vuoden opiskelijoita, kandidaatintöiden tekijöitä kuin myös jatko-opiskelijoita ja tohtoreita.
Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 16-18. Kokoontumisista ilmoitetaan hist-opetus-sähköpostilistalla.
Ryhmällä on oma Moodle-alue, jonka jäseneksi pääsee ottamalla yhteyttä ryhmän vetäjään. Moodlesta selviää myös kokoontumisten tarkempi aikataulu.
Studia Generalia -luentosarja Tampereen yliopistossa tehtävästä lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuksesta
Tämä monitieteinen Studia Generalia -luentosarja esittelee Tampereen yliopistossa tehtävää lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimusta. Eri tieteenalojen tutkijat tarkastelevat siinä alan tutkimuksen ajankohtaisia teemoja ja kysymyksiä omien tutkimushankkeidensa näkökulmista. Luentosarja antaa hyvän kuvan Tampereen yliopistossa tehtävän lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuksen monipuolisuudesta, monitieteisyydestä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä. Luentosarja on osa Tampereen yliopiston Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn toimintaa.
OHJELMA
KE 10.9. Prof. Hannele Forsberg & Yliopistonlehtori Aino Ritala-Koskinen – YKY, Sosiaalityö
Lasten monipaikkainen asuminen
KE 17.9. Prof. Emeritus Matti Rimpelä – HES, Terveystieteet
Lapsipolitiikkaa 1970-luvulta 2020-luvulle
KE 24.9. Prof. Kirsti Karila – EDU, Varhaiskasvatus
Varhaislapsuuden julkiset instituutiot
KE 1.10. Akatemiatutkija Kirsi Pauliina Kallio & Tohtorikoulutettava Elina Stenvall – JKK, Yhteiskuntamaantiede
Lasten ja nuorten osallisuus arkiyhteisöissä ja yhteiskunnassa
KE 8.10. Tutkimusjohtaja Tiina Soini & Tohtorikoulutettava Sanna Ulmanen – EDU, Kasvatustiede
Kaverit vai koulu? Nuoret koulutyöhön kiinnittymisen ristiaallokossa
KE 22.10. Prof. Reijo Kupiainen – EDU, Mediakasvatus
Lapset netissä. Lasten ja nuorten netin käyttö ja riskit
KE 29.10. Yliopistonlehtori Kaisu Hermanfors – EDU, Varhaiskasvatus
Saako teille olla voikukkavoita ja terälehtileivoksia? Lapsuus ja leikin lumo.
KE 5.11. Tutkija Mari Korpela – YKY, Sosiaaliantropologia
Liikkuva lapsuus. Elämäntapasiirtolaisten lapset Intian Goalla
KE 12.11. Prof. Eija Paavilainen – HES, Terveystieteet
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen
KE 19.11. Tutkija Sari Katajala-Peltomaa –YKY, Historia
Perhe ja lasten sosialisaatio keskiajalla
KE 26.11. Prof. Riittakerttu Kaltiala-Heino – MED, Nuorisopsykiatria
Mielenterveyden häiriöt nuoruusiässä
KE 3.12. Prof. Päivi Honkatukia – YKY, Nuorisotutkimus
Perhesuhteet, seksuaalisuus ja sosiaalinen kontrolli - nuorten näkökulmia
Opetus keskiviikkoisin klo 16-18.
A1 Päätalo
Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa kurssin osana Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden Perhe ja elämänkulku -teemakokonaisuutta.
Kurssilla on seuraavia korvaavuuksia eri tutkinto-ohjelmiin:
MKAS3 Medialukutaitotyöpaja
KK-/KM-tutkinnon valinnaiset opinnot
Logopedian valinnaiset maisteriopinnot LOGS12
KATES008 Tutkielmaa tukevat valinnaiset opinnot. Graduvaiheessa olevat opiskelijat, joiden tutkimusaihe liittyy lapsuuden, perheen tai nuoruuden tutkimuksen teemohin.
TERTIETO5 Kouluterveyden ja hyvinvoinnin tutkimus 5 op (kirjatentti). Erityisesti Terveystiedon opintokokonaisuutta suorittaville.
NTYOA44 Nuorisotutkimuksen uusia suuntauksia (YUNET-yliopistoverkosto)
Muista korvaavuuksista voi neuvotella oman tutkinto-ohjelman opettajien kanssa.
Ilmoittautuminen 18.8. - 5.9.
Kurssilla perehdytään länsimaiseen ruokakulttuuriin esihistoriasta nykypäiviin: millaisia käytäntöjä, tapoja, uskomuksia, mielikuvia ja asenteita ruokaan on eri aikoina eri kulttuureissa liittynyt. Kurssilla tutustutaan mm. yksittäisten ravintoaineiden historiaan, muuttuviin makumuoteihin, muinaisiin ruoanvalmistustekniikoihin, eri säätyjen ja yhteiskuntaluokkien ruokavalioihin, ruoan ammattilaisten rooleihin eri aikoina, varhaisiin resepteihin ja keittokirjoihin, ruoan ja uskonnon suhteeseen, ruokaan liittyneisiin terveyskäsityksiin, ruoan esteettisiin ulottuvuuksiin ja symboliikkaan.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2014 verkkokursseille alkaa 15.8.2014 klo 12.00 ja päättyy 11.9.2014.
Kurssilla perehdytään sotien valokuvaamiseen ja kuvien propagandistiseen käyttöön aina 1930-luvulta nykypäivään. Opiskelijat tutustuvat monimuotoisten tehtävien ja tapausanalyysien kautta niin kansallista identiteettiä rakentaneisiin kuviin kuin kriisiajan kuvallisen viestinnän ja propagandan erityispiirteisiinkin. Kurssin jälkeen opiskelijat kykenevät tulkitsemaan yhä visuaalisemmaksi muuttuvaa mediamaisemaa sekä ymmärtävät, miksi eri aikojen kriiseistä otetut kuvat ovat sellaisia kuin ovat.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2014 verkkokursseille alkaa 15.8.2014 klo 12.00 ja päättyy 11.9.2014.
Kurssilla käsitellään urheilun kulttuurisia, poliittisia ja yhteiskunnallisia kytköksiä 1800-luvun lopulta nykypäivään. Urheilu nähdään yhtäältä teollistuneen ja modernin ajan itsenäisenä kulttuuri-ilmiönä sekä toisaalta antiikista asti kulkeutuneiden perinteiden muovaamana pitkän keston ilmiönä. Sen lisäksi, että kurssi tarjoaa opiskelijalle perustietämyksen urheilun järjestökentän rakentumisesta, tarjoaa se myös näkökulman siihen, mitä urheilu on suomalaisille eri aikoina merkinnyt ja minkälaisin tavoin urheiluun on suhtauduttu. Kurssi antaa äänen etenkin niille ristiriitaisille näkemyksille, jotka jakoivat kotimaisen urheilun vasemmistolaiseen ja oikeistolaiseen kenttään lähes koko 1900-luvun ajaksi.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2014 verkkokursseille alkaa 15.8.2014 klo 12.00 ja päättyy 11.9.2014.
Kurssin aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Tampereen yliopistossa kurssi suoritetaan 5 op laajuisena.
Opiskelijat tutustuvat vaihtoehtoiseen, vastakulttuuriksi miellettyyn näkemykseen maailmanhistoriasta. Kurssin päättyessä opiskelijat ymmärtävät, miten historiantutkimusta on käytetty ideologian edistämiseksi. Samalla opiskelijat perehtyvät historiallisten tulkintojen vertailuun, kriittiseen analyysiin ja omien tulkintojensa perusteluun.
Ilmoittautuminen Historian valtakunnallisen verkko-opetuksen järjestämille syyslukukauden 2014 verkkokursseille alkaa 15.8.2014 klo 12.00 ja päättyy 11.9.2014.
Tampereen yliopistossa kurssi suoritetaan 5 op laajuisena.
Kurssin aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
The aim of the course is to examine, how ideas of identity are created, reinforced and modified in European history. This question will be studied from different viewpoints and time periods. The focus will be on the questions of language, politics and religion. These questions will be examined in different time periods and topics. Students will learn to use key concepts concerning European identity in history. Course takes place in web-based international and local study groups.
Prerequisites:
Students are required to have access to the Internet and possess elementary computer skills. They must be able to communicate in English, in writing.
Enrolment starts on August 15. at 12.00 and ends September 11. 2014.
Enrolment starts on August 15. at 12.00 and ends September 11. 2014.
Luennot:
Iltaopetusta
Kurssilla jatketaan johdantokurssilla aloitettua tutustumista historian tutkimusprosessin keskeisiin vaiheisiin, ja näihin liittyviin eettisiin kysymyksiin.
Kurssi on historian tutkinto-ohjelman opiskelijoille pakollinen.
Ennakkoilmoittautuminen NettiOpsun kautta. Avoimia yliopisto-opintoja suorittavat ilmoittautuvat sähköpostitse vastuuopettajalle (viimeistään ma 27.10.).
Opintosuoritus on kaksiosainen: 1) luennot ja oppimispäiväkirja ja 2) valinnaisesti joko kirjoitelma tai lukupiiri tai sähköinen tentti kahdesta valinnaisten metodiopintojen (HISA1B) kirjasta; tentin valinnaisia kirjoja ovat Caine Barbara, Biography and History (2010), Hyrkkänen Markku, Aatehistorian mieli (2002), Immonen Kari & Leskelä-Kärki Maarit (toim.), Kulttuurihistoria (2001), MacMillan Margareth, Dangerous Games. The Uses and Abuses of History (2009) ja Skinner Quentin, Visions of Politics, vol. 1. Regarding Method (2002).
Kurssi tukee Maailmankuva ja identiteetit -teeman opintoja.
Syventäviä opintoja suorittavien on sovittava korvaavuudesta HISS3-opintojaksoon seminaaria/pro gradu -tutkielmaa ohjaavan professorin kanssa.
Pääasiassa verkko-opetusta. Lähipäivät:
Kevätlukukausi
Syventäviä opintoja suorittavien on sovittava korvaavuudesta HISS3-opintojaksoon seminaaria/pro gradu -tutkielmaa ohjaavan professorin kanssa.
Syventäviä opintoja suorittavien on sovittava korvaavuudesta HISS3-opintojaksoon seminaaria/pro gradu -tutkielmaa ohjaavan professorin kanssa.
Opintosuoritus on kaksiosainen: 1) luennot ja kurssin aikana tehtävät kaksi lyhyttä seminaaritehtävää sekä 2) valinnaisesti joko essee tai sähköinen tentti (tenttikirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa).
Kurssi alkaa maanantaina 19. tammikuuta, jolloin kaikki kurssille määräaikana ilmoittautuneet saavat sähköpostiinsa ohjeet kurssin suorittamisesta.
Historiaa valinnaisina opintoina suorittaville tarkoitettu verkkokurssi.
Opintojaksossa perehdytään varhaisemman historian aikakausien tärkeimpiin piirteisiin sekä Suomen historian eurooppalaisiin yhteyksiin. Lisäksi opintojaksossa käydään läpi aikakausien historiaa koskevan tutkimuksen lähtökohtia ja niiden muuttumista.
Iltaopetusta
Kurssi sisältää luentoja muistitietohistoriasta, muistitiedon luonteesta, sen keruumenetelmistä sekä muistitiedon erilaisista käyttötavoista historiantutkimuksessa ja sen lähitieteissä. Kurssilla analysoidaan tekstianalyysin keinoin haastatteluaineistoja, kilpakeruilla kerättyjä muistitieaineistoja ja julkaistuja muistelmia. Opiskelijat tekevät kurssin aikana muistitietohaastattelun ja tekstianalyysin erikseen sovittavasta muistitietoaineistosta.
Syventäviä opintoja suorittavien on sovittava korvaavuudesta HISS3-opintojaksoon seminaaria/pro gradu -tutkielmaa ohjaavan professorin kanssa.
Kurssilla ympäristöhistoriaa lähestytään erilaisten ja uusien näkökulmien kautta. Pohditaan muun muassa kaupunkien vihreätä ja sinistä tilaa, joutomaita, kansainvälistä ympäristön suojelun historiaa sekä sotien ympäristöhistoriaa. Kurssin käytyään opiskelija hahmottaa ympäristöhistorian tutkimuksen keskeisiä kysymyksiä ja käsitteitä. Kurssilla on useita luennoitsijoita. Vierailevia luennoitsijoita ovat Peter Clark (Helsingin yliopisto), Simo Laakkonen (Turun yliopisto) ja Tuomas Räsänen (Turun yliopisto).
Praktikum alkaa yhteistapaamisella pe 16.1. klo 12-14 salissa Pinni B4113
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kandidaattiseminaariesitelmä ja praktikum-työ suositellaan tehtäväksi eri aiheesta.
Kevään 2015 verkkokurssien ilmoittautuminen alkaa 11.12.2014 klo 12.00 ja päättyy 14.1.2015 klo 12.00. Ilmoittautuminen tapahtuu verkkolomakkeella. Kurssilaisia valittaessa etusija on historian pääaineopiskelijoilla. Ilmoita ilmoittautumislomakkeen perustelut-kohdassa paljonko sinulla on tällä hetkellä HISA2-kohdan opintoja suoritettuna. Tasatilanteessa etusijalla ovat ne, joilla on vielä ko. kohdan opintoja suorittamatta.
Kurssi opetaan IV-periodin aikana 16.3.2015 alkaen mutta ilmoittautuminen sille kuten muillekin kevään verkkokursseille tapahtuu 11.12.2014 klo 12.00 - 14.1.2015 klo 12.00. Tampereen yliopistolla on kurssille 10 paikan kiintiö.
Kevään 2015 verkkokurssien ilmoittautuminen alkaa 11.12.2014 klo 12.00 ja päättyy 14.1.2015 klo 12.00. Ilmoittautuminen tapahtuu verkkolomakkeella. Kurssilaisia valittaessa etusija on historian pääaineopiskelijoilla. Ilmoita ilmoittautumislomakkeen perustelut-kohdassa paljonko sinulla on tällä hetkellä HISA2-kohdan opintoja suoritettuna. Tasatilanteessa etusijalla ovat ne, joilla on vielä ko. kohdan opintoja suorittamatta.
Kurssi opetaan IV-periodin aikana 16.3.2015- mutta ilmoittautuminen sille kuten muillekin kevään verkkokursseille tapahtuu 11.12.2014 klo 12.00 - 14.1.2015 klo 12.00. Tampereen yliopistolla on kurssille 10 paikan kiintiö.
Kevään 2015 verkkokurssien ilmoittautuminen alkaa 11.12.2014 klo 12.00 ja päättyy 14.1.2015 klo 12.00. Ilmoittautuminen tapahtuu verkkolomakkeella. Kurssilaisia valittaessa etusija on historian pääaineopiskelijoilla. Ilmoita ilmoittautumislomakkeen perustelut-kohdassa paljonko sinulla on tällä hetkellä HISA2-kohdan opintoja suoritettuna. Tasatilanteessa etusijalla ovat ne, joilla on vielä ko. kohdan opintoja suorittamatta.
Kurssi opetaan IV-periodin aikana 16.3.2015 alkaen mutta ilmoittautuminen sille kuten muillekin kevään verkkokursseille tapahtuu 11.12.2014 klo 12.00 - 14.1.2015 klo 12.00. Tampereen yliopistolla on kurssille 10 paikan kiintiö.
Kevään 2015 verkkokurssien ilmoittautuminen alkaa 11.12.2014 klo 12.00 ja päättyy 14.1.2015 klo 12.00. Ilmoittautuminen tapahtuu verkkolomakkeella. Kurssilaisia valittaessa etusija on historian pääaineopiskelijoilla. Ilmoita ilmoittautumislomakkeen perustelut-kohdassa paljonko sinulla on tällä hetkellä HISA1B-kohdan opintoja suoritettuna. Tasatilanteessa etusijalla ovat ne, joilla on vielä ko. kohdan opintoja suorittamatta.
Kurssi alkaa 16.2.2015 mutta ilmoittautuminen sille kuten muillekin kevään verkkokursseille tapahtuu 11.12.2014 klo 12.00 - 14.1.2015 klo 12.00. Tampereen yliopistolla on kurssille 10 paikan kiintiö.
Kurssin luennot tallennetaan ja ovat netistä katsottavissa jälkikäteen joten luentosarjalle voi osallistua vaikka ei luennoille pääsisikään.
Opintojakson lisälukemistoksi suositellaan teosta Haapala Pertti & Toivo Raisa (toim.) Suomen historian kartasto. 2008, s. 148 alkaen.
(HISA2, myös HISS3, 5 op) Luentosarja 2 x 8 h= 16 h
Kurssi esittelee historiantutkimuksessa käytettyjä menetelmiä, joiden avulla on tarkasteltu yksilöä ja yksilön kirjoittamista historiallisesti vaihtelevissa konteksteissa. Tarkoituksena on avata viime vuosikymmeninä painotettuja subjektikeskeisiä menetelmiä, kuten mikrohistoriaa, aatehistoriaa, elämäkerrallisia näkökulmia sekä verkosto- ja egodokumenttitutkimusta.
Tätä valaistaan tapaustutkimusten ja niiden aineistojen kautta. Kurssilla esitellään kirjeiden, päiväkirjojen, omaelämäkertojen, muisti- ja luonnoskirjojen, pamflettien, sanomalehtikirjoittelun sekä kaunokirjallisuuden käyttöä historiantutkimuksen lähteinä.
Kurssin runko koostuu kahdeksasta luennosta, joissa tuodaan esiin tapaustutkimusten kautta eri metodeja ja / tai aineistotyyppejä. Kurssin tavoitteena on esitellä kirjoittavan yksilön tuottamaa lähdekirjoa ja sen tulkintaan soveltuvia menetelmiä, sekä havainnollistaa niihin liittyviä tulkinnallisia ja eettisiä kysymyksiä.
Luennoitsijat ja teemat
Torstaisin 14-16, Pinni B3111
26.2. Antti Harmainen: Johdanto kurssin sisältöön ja elämäkerrallisuus historiantutkijan näkökulmana
5.3. Heikki Kokko: Kirjallistuminen ja julkisuuteen kirjoittaminen 1800-luvun puolivälin Suomessa
12.3. Reetta Eiranen: Kirjeet ja minän kertominen 1800-luvun sukuverkostossa
19.3. Marko Tikka: Pamfletit ja isänmaallinen poliittinen kirjoittelu 1899 jälkeisessä tilanteessa
26.3. Sami Suodenjoki: Kirjeet yksilön ja viranomaisten vuorovaikutuksessa
9.4. Mikko Kemppainen: Kaunokirjallisuus 1900-luvun alun työväenliikkeen kontekstissa
16.4. Ilari Taskinen: Kirjeet ja sotakokemus
23.4. Seija-Leena Nevala-Nurmi: Perhekirjeet sukupuolen ja sukupolven hahmottajina
Kurssin rakenne ja suoritustapa
Kahdeksan luentoa (16h)
Kurssin suoritustapa: luentopäiväkirja + essee erillisen kirjalistan pohjalta.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa; etusija Historian tutkinto-ohjelman opiskelijoilla. Syventäviä opintoja suorittavien on sovittava korvaavuudesta HISS3-opintojaksoon seminaaria/pro gradu -tutkielmaa ohjaavan professorin kanssa.
Kurssilla tarkastellaan eri näkökulmista sitä, miten yksilöt ja ryhmät käyttävät historiaa. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa eritellä erilaisia historian käyttöön liittyviä ilmiöitä ja ymmärtää historian käytön moniulotteisuuden.
Ohjelma
Kurssi tukee Koulutus-teeman opintoja.