Ajoitus: Kandidaatintutkielma/seminaarivaihe, substanssiopetuksen yhteydessä. Ks. oman pääaineesi opetussuunnitelma.
Tavoitteet: Opiskelija oppii oman tieteenalansa systemaattisen aiheenmukaisen tiedonhankinnan kirjaston tarjoamista eri tiedonlähteistä ja oppii myös hyödyntämään taitojaan oman työn laatimisessa. Opiskelija hallitsee tiedontarpeen käsitteellisen jäsentämisen ja hakusanojen muodostamisen. Opiskelija osaa arvioida eri tiedonlähteitä ja niiden laatua sekä tuntee viitteidenhallinnan apuvälineitä.
Sisältö: - oman tiedontarpeen käsitteellinen jäsentäminen
- oman tieteenalan ja oppiaineen tärkeimmät tiedonlähteet ja tiedon rakenne
- hakutavat: suunnitelmallinen tiedonhakuprosessi ja hakustrategiat
- tiedonhankinta kattavasti omasta tutkimusaiheesta ja prosessin sekä tulosten analysointi
- perehtyminen viitteidenhallintaan ja viitteidenhallinnan apuvälineisiin ja niiden käyttämiseen tieteellisen tekstin tuottamisessa
- aineistojen arviointi ja tiedon käytön eettiset piirteet
Annettava opetus: Kirjaston osuus opetuksesta:
lähiopetusta kirjaston opetusluokassa, verkko-opiskelua.
Vaadittavat opintosuoritukset: Sovittava opettajan kanssa. Ohjeet pääaineen opetusohjelmassa
Arviointi ja arviointiperusteet: Hyväksytty/hylätty.
Edeltävät opinnot: Suositeltavat: YYHT5 Tiedonhankinnan perusteet.
Lisätiedot: Vastuulaitokset: Ainelaitokset
Käytännön toteutus: Pääkirjasto ja ainelaitokset yhteistyössä
Tavoitteet: Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta.
Sisältö:
1) orientoivat opinnot ti 1.9 klo 9-12
2) hyvinvointiorientoivat to 10.9. klo 14-16 päätalon juhlasali (tarkempi ohjelma: http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/orientoivatjahops/hyvinvointiorientoivat2009.html)
3) HOPS-päivä ma 26.10 klo 12-14
Lisäksi opiskelijat osallistuvat Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan 60-vuotisjuhliin pe 11.9. klo 13-16
Tavoitteet: Kurssi korvaa yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille. Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää tiedekunnan uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä. Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Sisältö:
- ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
- ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
- ilmastonmuutos, kehitys ja globaali julkinen tila
- ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
- asenteiden ja toiminnan muutos ja sen esteet
- Aasian talous
- Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa
- Ilmastonmuutos ja journalismi
- Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omilla ainelaitoksillaan eri tavoin, esimerkiksi laitoksen opettajalle palautettavalla oppimispäiväkirjalla.
Luennot videoidaan Tampereelta Poriin, luokkaan E123.
Luentorunko:
Viikko 1 (7.9.2009): JOHDANTOA
1. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-15.30)
2. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
Viikko 2 (14.9.2009): KV-POLITIIKKA
3. Ilmastonmuutos, kehitys ja globaali julkinen tila
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
4. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
Viikko 3 (21.9.2009): SOSIAALIPOLITIIKKA JA SOSIAALIPSYKOLOGIA
5. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 14.15-15.30)
6. Asenteiden ja toiminnan muutos ja sen esteet
Professori Anja-Riitta Lahikainen, sosiaalipsykologia (klo 15.45-17.00)
Viikko 4 (28.9.2009): TALOUS JA YRITYSNÄKÖKULMA
7. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen (klo 14.15-15.30)
8. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkija Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (klo 15.45-17.00)
Viikko 5 (5.10.2009): JULKISUUS, YLEINEN MIELIPIDE, POLITIIKKA
9. Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 15.45-17.00)
Viikko 6 (12.10.2009): LOPPUKESKUSTELU
**********************************************
Suoritusohje sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjan, 8-10 sivua vähintään 8 luennosta. Ks. ohje laitoksen kotisivulta osoitteesta http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luentopäiväkirjojen palautus 30.10. mennessä vastaanottaville opettajille paperiversiona opettajien työhuoneiden oven viereisiin lokeroihin.
Vastuuopettajat sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Sosiaalipolitiikka:Teija Hautanen (Teija.Hautanen@uta.fi), työhuone Linna 6076
Sosiaalipsykologia, sosiologia, sosiaaliantropologia: Tiina Mälkiä (Tiina.malkia@uta.fi), työhuone Linna 5063
Suoritusohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksella:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 26.10.2009 mennessä paperiversiona Suvi Raitakarin huoneen (6093) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Mikäli haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla suvi.raitakari@uta.fi (keskustelut mielellään vastaanottoaikana).
Suoritusohje tiedotusopin laitoksella:
Tiedotusopin pääaineopiskelijat suorittavat luennon mediakritiikin esseellä TIED2B, josta lisätietoa:
https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=3473
Maisteriohjelmissa opiskelevat kirjoittavat oppimispäiväkirjan, 8-10 sivua, vähintään 8 luennosta. Ohjeistus oppimispäiväkirjan kirjoittamiseksi: http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/slk09/YTYH1_oppimispaivakirja.html
Vastuuopettaja Katja Valaskivi, Päätalo C 144, vastaanotto ti 10-12.
Suoritusohje politiikan tutkimuksen laitoksella:
Kansainvälisen politiikan ja valtio-opin opiskelijoiden suoritusohjeet löytyvät politiikan tutkimuksen laitoksen kotisivuilta.
***********************************************
Yhteisten opintojen kurssien suoritusten vastaanottajat laitoksittain.
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskuvan yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimuksen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle. Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa. Kurssi antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää erilaisilla tutkimusmenetelmillä laadittuja tutkimuksia, arvioida tutkimuksissa käytettyjä menetelmällisiä ratkaisuja ja tutkimuksissa saatuja tutkimustuloksia.
Sisältö:
- tutkimusongelman muodostaminen ja tutkimusprosessi
- erilaiset tutkimustyypit
- aineistot
- analyysitavat ja -perinteet
Ensimmäisellä periodilla järjestettävän kurssin luennot videoidaan Tampereelta Poriin, luokkaan E123.
Ohjelma, syksy 2009:
Pe 4.9. klo 9-12, ls. A1
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet
Lehtori, YTM Tero Mamia
Pe 11.9. klo 9-12, ls. A1
Tutkimusprosessi kvalitatiivisessa ja kvantitatiivisessa tutkimuksessa
Lehtori, YTM Tero Mamia
Pe 18.9. klo 9-12, ls. ls. A1
Numerotiedon käyttö ja tulkinta
Lehtori, YTM Tero Mamia
Pe 25.9. klo 9-12, ls. A1
Analyyttiset lukutavat kvalitatiivisessa tutkimuksessa
Tutkija, YTT Hannele Palukka
Pe 2.10. klo 9-12, ls. A1
Kokeellinen tutkimus
Yliassistentti, Kalevi Korpela
Pe 9.10. klo 9-12, ls. A1
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset
FT, Marika Enwald
Pe 16.10. klo 9-12, ls. A1
Valmiiden aineistojen käyttö
Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto, Informaatikko, Helena Laaksonen
Yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen merkitys, käyttö ja vaikuttavuus
Tutkija, YTT Hannele Palukka
Tavoitteet: Opiskelija oppii tiedonhankinnan perusteet ja välttämättömät oman tieteenalan opiskelun edellyttämät Tampereen yliopiston kirjaston käytön sekä tiedonhankinnan taidot kirjaston tarjoamista tiedonlähteistä ja osaa hyödyntää kirjaston tarjoamia palveluja.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa etsiä kurssikirjoja ja tietyn aihepiirin kirjoja tieteellisten kirjojen kokoelmaluetteloita hyödyntäen. Opiskelija osaa etsiä lehtiartikkeleita kotimaisista ja kansainvälisistä julkaisuista niin kirjaston aikakauslehtikokoelmasta kuin tietoverkossa olevista artikkelikokoelmista.
Sisältö:
- yleiskuva tieteellisistä tiedonlähteistä
- tieteellisen tiedonhankinnan perusteet
- hakutavat: perusteet
- opiskelussa tarvittavien kirjaston tarjoamien palveluiden ja julkaisujen käyttö
- aineistojen arvioinnin ja käytön perusteet
Ajankohta:
aloitusluento to 17.09.2009 klo 8.30-10, päätalo ls A1
Harjoitusryhmät á 2 t viikoittain yhteensä 4 kertaa
Harjoitusryhmät kokoontuvat:
viikko 39 21.-25.9.
viikko 40 28.9.-2.10
viikko 41 5.-9.10.
viikko 42 12.-16.10.
Kurssin voi myös suorittaa sähköisellä Osaamistestillä (2 yrityskertaa) ks. tarkemmin http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/koulutukset/index.php
Tavoitteet: Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö:
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Luennot videoidaan Tampereelta Poriin, luokkaan E123
***
Tiedotusopin laitoksella kurssi suoritetaan oppimispäiväkirjalla (ks. ohje).
-------------------------------------------------------------------
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 11.12.2009 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6040) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi (keskustelut mielellään vastaanottoaikana).
-------------------------------------------------------------------
Sosiaalitutkimuksen laitos:
Oppimispäiväkirjat palautetaan nimellä ja opiskelijanumerolla varustettuina Katja Revolle sosiaalitutkimuksen laitokselle 11.12.2009 mennessä. Ne voi palauttaa työhuoneen Linna 6074 oven pielessä olevaan laatikkoon.
Vastuuopettaja: yliassistentti Katja Repo, Sosiaalitutkimuksen laitos, h.6074, vastaanotto ke 11-12, e-mail: katja.repo@uta.fi
Oppimispäiväkirja:
Oppimispäiväkirjan tavoitteena on tukea opiskelijan omaa oppimista. Oppimispäiväkirjan tulee sisältää luentojen keskeisin sisältö, mutta yhtä tärkeää on luennolla kuultujen teemojen, käsitteiden ja näkökulmien omakohtainen pohdinta. Oppimispäiväkirjassa voit tarkastella, mikä kussakin luennossa oli sinusta tärkeää. Millaisia sinulle uusia tai kiinnostavia näkökulmia, käsitteitä tai teemoja luennolla tuli esiin? Miksi ne kiinnostivat sinua yhteiskuntatieteiden ja sosiaalipolitiikan opiskelijana? Mitä opit ja mistä olisit halunnut tietää lisää?
Oppimispäiväkirjan tulee sisältää tekstiä 1-2 sivua per luento. Viidestä luennosta voit keskittyä tarkastelemaan neljää valitsemaasi luentoa. Eli kaikkiaan oppimispäiväkirjan pituus on n. 8-10 sivua.
Oppimisen kannalta on parasta kirjoittaa oppimispäiväkirja melko pian luennon jälkeen. Luennon aikana tulee tehdä muistiinpanoja.
Opintojakso koostuu osajaksoista TILTY1A Tilastotieteen perusteet 3 op ja TILTY1B SPSS:n perusteet 2 op. Huom. SPSS-harjoitustyön teko jatkuu III periodin alussa.
Pienryhmäopetuksen ryhmäjako löytyy tiedostosta http://www.uta.fi/laitokset/mattiet/tilasto/TILTY1ryhmatS09.pdf.
Ilmoittautumisohjeet ja tiedot opetuksen alkamisesta ovat tiedostossa http://www.uta.fi/laitokset/mattiet/tilasto/TILTY1ilmS09.pdf
Tavoitteet: Luentosarjan tavoitteena on antaa jäsentyvää kuvaa eri yhteiskuntatieteiden taustalla olevista filosofisista perusteista ja teoreettisista sitoumuksista sekä rakentaa pohjaa eriytyneiden tieteenalojen väliselle vuorovaikutukselle. Luentojen tavoitteena on saada opiskelija kiinnostumaan aiheesta tarjoamalla laaja näkökulma yhteiskuntatieteisiin ja niiden nykytilaan. Luentosarjan jälkeen opiskelija ymmärtää filosofisen ajattelun merkityksen sekä tuntee yhteiskuntateorioiden historian ja nykykeskustelun pääpiirteet ja kykenee hahmottamaan niiden avulla tämänhetkistä yhteiskunnallista todellisuutta.
Sisältö
I osa: Yhteiskuntatieteiden filosofiset ja historialliset perusteet
1. Filosofian 'harrastamisen' merkityksellisuus: miksi yhteiskuntatieteiden opiskelijan/tutkijan on hyvä harrastaa filosofiaa.
2. Antiikin filosofia ja keskiajan teologia " yhteiskuntatieteinä"
3. Filosofia ja yhteiskunta uudella ajalla. Nykyaikaisten yhteiskuntatieteiden synty ja irtautuminen filosofiasta ja teologiasta. Moderni ihminen ja yhteiskunta
4. Yhteiskuntatieteet (ihmistieteet) ja luonnontieteet.
5. Yhteiskuntatieteiden moni-ilmeisyys. Yhteiskunnallisten ristiriitojen, ideologioiden ja eri aikakausien keskeisten ongelmien välittyminen yhteiskuntatieteisiin
6. Miksi suuret klassikot (esim. Aristoteles, Smith, Marx ja Niettzsche) ovat suuria.
7. Järki, tieto, arvot ja politiikka. Moderni ja postmoderni
8. Minne olemme menossa. Edistysoptimistit, pessimistit ja pragmaatikot
II osa: Yhteiskuntatieteiden keskeisiä käsitteitä: Eri oppiaineiden näkökulmat ja nykykeskustelu
Eri oppiaineiden edustajat luennoissaan (2 t, yht. 12 t) vastaavat oman tieteenalansa/oppiaineensa näkökulmasta seuraavaan kysymykseen:
Miten jäsentyy teoreettisesti tämänhetkinen yhteiskunnallinen todellisuus?
Luennot videoidaan Tampereelta Poriin, luokkaan E123.
Tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskuvan yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimuksen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle. Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa. Kurssi antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää erilaisilla tutkimusmenetelmillä laadittuja tutkimuksia, arvioida tutkimuksissa käytettyjä menetelmällisiä ratkaisuja ja tutkimuksissa saatuja tutkimustuloksia.
Sisältö:
- tutkimusongelman muodostaminen ja tutkimusprosessi
- erilaiset tutkimustyypit
- aineistot
- analyysitavat ja -perinteet
Ohjelma, kevät 2010
pe 8.1. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet
Tutkija, YTT Hannele Palukka
pe 15.1. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Tutkimusprosessi kvalitatiivisessa ja kvantitatiivisessa tutkimuksessa
Tutkija, YTM Tero Mamia
pe 22.1. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Analyyttiset lukutavat kvalitatiivisessa tutkimuksessa
Tutkija, YTT Hannele Palukka
pe 29.1. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Numerotiedon käyttö ja tulkinta
Tutkija, YTM Tero Mamia
pe 5.2. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Kokeellinen tutkimus
Yliassistentti, PsM Marjo Siltaloppi
pe 12.2. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Valmiiden aineistojen käyttö
Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto, tietopalveluasiantuntija Hannele Keckman-Koivuniemi
Yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen merkitys, käyttö ja vaikuttavuus
Tutkija, YTT Hannele Palukka
pe 19.2. klo 9-12, ls. Pinni B4113
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset
FT Marika Enwald
pe 5.3. klo 10-12, Linna K103
Tentti
TENTTI pe 5.3. klo 10-12, ls. Linna K103
UUSINTATENTTI pe 19.3 klo 10-12, ls. Linna 6017
Koordinaattori: Tutkija, YTT Hannele Palukka
Sosiaalitutkimuksen laitos, VIRTA 520
Opintojakso koostuu osajaksoista TILTY1A Tilastotieteen perusteet 3 op ja TILTY1B SPSS:n perusteet 2 op. Huom. SPSS-harjoitustyön teko jatkuu lukuvuoden 2010-2011 ensimmäisen periodin alussa.
Pienryhmäopetuksen ryhmäjako löytyy tiedostosta http://www.uta.fi/laitokset/mattiet/tilasto/TILTY1ryhmatK10.pdf.
Ilmoittautumisohjeet ja tiedot opetuksen alkamisesta ovat tiedostossa http://www.uta.fi/laitokset/mattiet/tilasto/TILTY1ilmK10.pdf