SOSIAALITYÖN KIRJALLISTEN KUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT LUKUVUONNA 2011-2012 Huom! Kirjallisuuskuulustelut järjestetään sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
KANDIDAATIN TUTKINNON OPINNOT
Perusopinnot (25 op)
Opintokokonaisuusmerkintä RAUNIO
STYÖP1 Perusteet
STYÖP1A Sosiaalityön peruskurssi RAUNIO
STYÖP1B Sosiaalityön historia ja tiedonmuodostus RAUNIO
STYÖP2 Sosiaalisen kosketuspinnoilla RANTA-TYRKKÖ
STYÖP3A Sosiaalityön arvot ja etiikka METTERI
STYÖP3B Sosiaalityön globaalit kysymykset RANTA-TYRKKÖ
STYÖP4A Marginaalisuus JOKINEN
STYÖP4B Yhteisölliset voimavarat ROIVAINEN
STYÖP5 Sosiaalityön toimintaympäristö SALOMAA
Aineopinnot (60 op)
Opintokokonaisuusmerkintä JOKINEN
STYOA1 Sosiaalityön hallinnolliset lähtökohdat
STYÖA1A Sosiaalioikeuden perusteet SALOMAA
STYÖA1B Sosiaalihuollon hallinnon ja johtamisen perusteet SALOMAA
STYÖA2 Sosiaalityön toimintakentät
STYÖA2A Elämänkulku, hyvinvointi ja terveys JOKINEN
STYÖA2B Päihteiden käyttö seurauksineen SAARNIO
STYÖA2C Lapset ja lastensuojelu PÖSÖ
STYÖA3 Sosiaalityön taidot
STYÖA3A Sosiaalityön menetelmät METTERI
STYÖA3B Sosiaalityön taitoseminaari SEMINAARIN OPETTAJA
STYÖA3C Käytännön opetus ja ohjaus SEMINAARIN OPETTAJA
STYÖA4 Tutkimusmenetelmäopinnot
STYÖA4A Luennot JOKINEN ja RYHMÄN OPETTAJA
STYÖA4B Tutkimusmenetelmäopinnot/harjoitukset/kvalitatiivinen tutkimus AUTONEN-VAARANIEMI
STYÖA4C Tutkimusmenetelmäopinnot/harjoitukset/kvantitatiivinen tutkimus RITALA-KOSKINEN
STYÖA4D Tutkimusmenetelmäopinnot/kirjallisuus RITALA-KOSKINEN
STYÖA5 Kandidaatin tutkielma SEMINAANRIN OPETTAJA
MAISTERIN TUTKINNON OPINNOT
Syventävät opinnot (120 op)
Opintokokonaisuusmerkintä FORSBERG
STYÖS1 Sosiaalityön teoriahistoria RAUNIO
STYÖS2 Sosiaalityön ajankohtaiskeskusteluja
STYÖS2A Uusi asiantuntijuus YLINEN
STYÖS2B Sosiaalityön murros
S2B1 Palvelujärjestelmän uudelleen muotoutuminen RAUNIO
STYÖS2B2 Monikulttuurinen sosiaalityö RANTA-TYRKKÖ
STYÖS2B3 Oikeudellistuva sosiaalityö SALOMAA
STYÖS2B4 Arjen ja läheissuhteiden muutokset FORSBERG
STYÖS3 Tutkimuksen suunnat sosiaalityössä
STYÖS3A Tutkimusmenetelmät sosiaalityössä RITALA-KOSKINEN
STYÖS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat
STYÖS3B1 Arviointitutkimus SAARNIO
STYÖS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus RAUNIO
STYÖS3B3 Kielen ja vuorovaikutuksen tutkimus JUHILA
STYÖS2B4 Havainnot ja kokemukset tutkimuksessa FORSBERG
STYÖS4 Sosiaalityön vaativat asiantuntijataidot
STYÖS4A Moniammatillisuus METTERI,
STYÖS4A Essee/Kirjallisuus RANTA-TYRKKÖ
STYÖS4B Sosiaalityön harjoittelu METTERI
STYÖS5 Pro gradu –tutkielma ja sitä tukevat opinnot
STYÖS5ATutkielmaseminaari SEMINAARIN OPETTAJA
STYÖS5B Tutkielmaa tukevat opinnot SEMINAARIN OPETTAJA
TIEDEKUNNAN YHTEISET OPINNOT:
YTYH1 Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksia VIERULA
YTYH2 Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa ENROOS
YTYH3 Yhteiskuntatieteiden teoriat RAUNIO
YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet YLINEN
ISSS:n VIERASKIELISET OPINTOJAKSOT
STYIP4 Marginalisation and community resources JUHILA
STYIP5 Different Contexts of Social Work HOTARI
STYIA2A Life course, health and social work JOKINEN
STYIA2B Substance Use and Its Consequences SAARNIO
STYIA2C Children and Child Protection PÖSÖ
Sosnet -verkkokurssit päivitetään 16.5.2011 jälkeen.
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline.
Kansainvälisen politiikan ja valtio-opin opiskelijat: Orientoivat opinnot 29.8.-31.8.2011 erillisen ohjelman mukaan ks. http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/index.html
Viestinnän, median ja teatterin yksikön opiskelijat: orientoivat opinnot 1.9. klo 9-12, ls. B1097, PinniB
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Seuraavien oppiaineiden opiskelijoiden opintoihin: etnomusikologia, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia ja sosiaalityö.
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö
Tiedotusopin pääaineopiskelijoiden opintoihin.
YKYY5 Tiedonhankinnan perusteet -opintojakso
http://www.uta.fi/kirjasto/koulutukset/koulutus_paakirjastossa/tiedonhankinnnan_perusteet.html
Tampereen yliopiston kirjasto
Kalevantie 5 (Linna), PL 617, 33014 Tampere
Kurssin vastuuhenkilö, informaatikko: ASPLUND, Janika, puh 050-523 9644
Opetus syyslukukaudella
I periodi 01.09.-21.10.2011
Tiedonhankinnan perusteet 2 op
Aloitusluento to 15.9. klo 8.30-10
Harjoitukset 19.9.-14.10.2011
Kurssin voi myös suorittaa sähköisellä Osaamistestillä (2 yrityskertaa) ks. tarkemminhttp://www.uta.fi/kirjasto/koulutukset/koulutus_paakirjastossa/tiedonhankinnnan_perusteet/osaamistesti.html
Kurssi korvaa yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille.
Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää yksikön uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä.
Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omissa oppiaineissaain eri tavoin, esimerkiksi ryhmäkeskustelut (jakautuminen 1 kokoontumiskerralla); kukin ryhmä valmistelee palautteen kustakin luentokerrasta yhdessä. Ks. kunkin oppiaineen opintosuunnitelma kohdasta YKYY1.
Aikataulu:
5.9. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-17.00)
12.9. Ilmastomyönteisen toiminnan sosiaalipsykologiset esteet ja mahdollisuudet
Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologia (klo 14.15-15.30.)
12.9. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 15.45-17.00)
19.9. Kohti pirstoutuvaa vai yhtenäistä globaalia ilmastonmuutoksen hallintaa?
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
19.9.Jäitä poltellessa. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
26.9. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen, johtamistieteet (klo 14.15-15.30)
26.9. Ilmasto- ja ympäristökysymykset sosiaalityön kysymyksinä
Satu Ranta-Tyrkkö (klo 15.45-17.00)
3.10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 14.15-15.30)
3.10. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkijatohtori Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (klo 15.45-17.00)
10.10 Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
10.10. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
17.10 Loppukeskustelu
Suoritustapa: ryhmäkeskustelut (jakautuminen 1 kokoontumiskerralla); kukin ryhmä valmistelee palautteen kustakin luentokerrasta yhdessä.
Kurssilla on käytössä Moodle-alusta, joka löytyy täältä: https://learning.uta.fi/course/view.php?id=4880
***
Kurssin suoritus Sosiologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja naistutkimuksen oppiaineissa:
Kurssi suoritetaan luennoilla, luentoihin pohjaavilla ryhmäkeskusteluilla, sekä keskustelun pohjalta laaditulla raportilla.
Ryhmäraportit palautetaan ensimmäisellä kerralla annetun ohjeen mukaan Moodleen. Palautus tapahtuu jokaista luentokertaa seuraavaan sunnuntaihin mennessä.
Tarkemmat ohjeet koskien suorittamista, aikatauluja sekä tehtävien palautusta annetaan ensimmäisellä luentokerralla.
Suoritusten vastaanotto: Jaana-Piia Mäkiniemi
**********************
Sosiaalityön opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Tarja Vierula
Porin yksikön opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Outi Välimaa
Tiedotusopin, kv. politiikan ja valtio-opin suoritusten vastaanottajat ilmoitetaan myöhemmin.
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Tervetulotilaisuus uusille opiskelijoille to 1.9.2011 klo 14.15 Linna ls. K103.
Erillisvalinnassa valituille ja muillekin aikaisempia opintoja suorittaneille (amk, ytk) tilaisuus jatkuu klo 17. asti.
Pääaineopiskelijat:
Sivuaineopiskelijat:
Netti-ilmoittautuminen alkaa 2.9.2011.
V306-8/ STYÖP2 Finnish Social Welfare and Social Work 5 ects
Objective of course :
Student is able to
Course contents :
Teaching methods :
Assessment methods:
Required/Recommended reading :
Year of study :
Free
Teaching place: TAMK Social services, Pyynikintie. 2A,
Language of instruction
English
Lecturers
Principal lecturer Ulla-Maija Koivula (TAMK), tel. 050-5702471.Email: ulla-maija.koivula@tamk.fi Contact preferably by Email.
TAMK University of Applied Sciences
Pyynikintie 2A, 33230 Tampere
Tel. +358-50-5702471
Fax. +358-3-2452401
To sign up: From Tamk through Winha, from UTA from SITR courses or by email to ulla-maija.koivula@tamk.fi
Jakson osat: sosiaalioikeuden perusteet I (24 t) ja sosiaalioikeuden perusteet II (16 t) luennoidaan peräkkäin. Ensin perusteet I (4 t/vko) ja heti näiden luentojen loputtua perusteet II ( 4 t/vko). Myös molempien osien oikeustapausharjoitukset pidetään syksyllä viikosta 37 alkaen.
Ilmoittautuminen oikeustapausharjoitusryhmiin alkaa 1.8. 2011 klo 8.00 ja päättyy 2.9.2011 klo 16.00
Terveyssosiaalityön seminaari Köyhyys ja terveys 20.-21.10.2011, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston opiskelijat voivat korvata opintojaan osallistumalla seminaariin ja kirjoittamalla oppimispäiväkirjan. Korvaavuus 2 op kohdasta STYÖA2, STYÖS2A tai STYÖS2B. Palautukset: Anna.Metteri@uta.fi.
Oppimispäiväkirja
Opintosuorituksena oppimispäiväkirja muistuttaa luentopäiväkirjaa. Se ei ole vain luentojen tai esitysten referointia, vaan opiskelija kiteyttää ja jäsentää luentojen ja esitysten sisältöjä, yleensä itse valitsemiensa kysymysten ja näkökulmien kautta. Oppimispäiväkirjassa painottuu kuitenkin luentopäiväkirjaa enemmän oman oppimisen reflektointi. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on saattaa opiskelija pohtimaan omaa tietämystään ja omaa oppimistaan suhteessa niin seminaarissa käsiteltäviin asioihin kuin omaan tieteenalaan, ammatilliseen käytäntöön ja opintoihin yleensä.
Oppimispäiväkirjan aineistona voi käyttää seminaarin puheenvuoroja, jaettua materiaalia ja käytyjä keskusteluja. Oppimispäiväkirjaa tehdessä voi pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitkä seminaarissa käsitellyt asiat ovat erityisen tärkeitä sosiaalityön oppimiseni kannalta? Mitä erilaisia, minulle uusia kysymyksiä, näkökulmia ja asioiden välisiä yhteyksiä seminaari herätti pohtimaan? Mitä seminaari kokonaisuudessaan opetti? Mitä oivalluksia syntyi? Pohdi myös asioita, jotka jäivät sinua askarruttamaan tai jotka jäivät epäselviksi. Parhaimmillaan oppimispäiväkirjan tekeminen auttaa edelleen jäsentämään ja syventämään seminaarin aikana opittua ja huomaamaan, että seminaarissa tuli opittua jotakin.
Oppimispäiväkirjan pituus on 4-5 liuskaa puolitoistarivivälillä kirjoitettuna ja se arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Erityisen ansiokkaista oppimispäiväkirjoista kuitenkin annetaan arvosana 4 tai 5. Tampereen yliopiston sosiaalityön opinnoissa korvaavuus 2 op annetaan aineopintojen kohtaan STYÖA2 tai syventävien opintojen kohtaan STYÖS2A tai STYÖS2B, riippuen opiskelijan opiskeluvaiheesta ja pohdinnan fokuksesta. Merkitse selkeästi, mihin kohtaan haet korvaavuutta ja kirjoita oppimispäiväkirja sen mukaisesti. Oppimispäiväkirjat toimitetaan 31.10.2011 mennessä sähköpostitse osoitteeseen anna.metteri@uta.fi.
Sosiaalityön perusopinnot edellytetään pääosin suoritetuiksi ennen taitoseminaariin ilmoittautumista. Ilmoittautuminen seminaariryhmiin toukukuusta alkaen. Ilmoittautuminen päättyy 2.9. klo 16.
Harjoitukset ja välitehtävät kahdelle ryhmälle.
E-lomakkeella 9.9.2011 mennessä. Lomake avattu.
Ilmoittautuminen oman oppiaineen seminaariryhmiin 30.8.2011 asti.
Terveyssosiaalityön seminaari Köyhyys ja terveys 20.-21.10.2011, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston opiskelijat voivat korvata opintojaan osallistumalla seminaariin ja kirjoittamalla oppimispäiväkirjan. Korvaavuus 2 op kohdasta STYÖA2, STYÖS2A tai STYÖS2B. Palautukset: Anna.Metteri@uta.fi.
Oppimispäiväkirja
Opintosuorituksena oppimispäiväkirja muistuttaa luentopäiväkirjaa. Se ei ole vain luentojen tai esitysten referointia, vaan opiskelija kiteyttää ja jäsentää luentojen ja esitysten sisältöjä, yleensä itse valitsemiensa kysymysten ja näkökulmien kautta. Oppimispäiväkirjassa painottuu kuitenkin luentopäiväkirjaa enemmän oman oppimisen reflektointi. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on saattaa opiskelija pohtimaan omaa tietämystään ja omaa oppimistaan suhteessa niin seminaarissa käsiteltäviin asioihin kuin omaan tieteenalaan, ammatilliseen käytäntöön ja opintoihin yleensä.
Oppimispäiväkirjan aineistona voi käyttää seminaarin puheenvuoroja, jaettua materiaalia ja käytyjä keskusteluja. Oppimispäiväkirjaa tehdessä voi pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitkä seminaarissa käsitellyt asiat ovat erityisen tärkeitä sosiaalityön oppimiseni kannalta? Mitä erilaisia, minulle uusia kysymyksiä, näkökulmia ja asioiden välisiä yhteyksiä seminaari herätti pohtimaan? Mitä seminaari kokonaisuudessaan opetti? Mitä oivalluksia syntyi? Pohdi myös asioita, jotka jäivät sinua askarruttamaan tai jotka jäivät epäselviksi. Parhaimmillaan oppimispäiväkirjan tekeminen auttaa edelleen jäsentämään ja syventämään seminaarin aikana opittua ja huomaamaan, että seminaarissa tuli opittua jotakin.
Oppimispäiväkirjan pituus on 4-5 liuskaa puolitoistarivivälillä kirjoitettuna ja se arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Erityisen ansiokkaista oppimispäiväkirjoista kuitenkin annetaan arvosana 4 tai 5. Tampereen yliopiston sosiaalityön opinnoissa korvaavuus 2 op annetaan aineopintojen kohtaan STYÖA2 tai syventävien opintojen kohtaan STYÖS2A tai STYÖS2B, riippuen opiskelijan opiskeluvaiheesta ja pohdinnan fokuksesta. Merkitse selkeästi, mihin kohtaan haet korvaavuutta ja kirjoita oppimispäiväkirja sen mukaisesti. Oppimispäiväkirjat toimitetaan 31.10.2011 mennessä sähköpostitse osoitteeseen anna.metteri@uta.fi.
Opintojakson voi suorittaa kolmella vaihtoehtoisella tavalla: Moniammatillinen klinikkaopetus, kuntoutus tai essee.
1. Moniammatillinen klinikkaopetus yhdessä lääketieteen, psykologian ja hoitotieteen/terveystieteen opiskelijoiden kanssa, mukaan mahtuu 24 sosiaalityön opiskelijaa.
2. Kuntoutus-opintojaksoissa yhdessä lääketieteen ja psykologian opiskelijoiden kanssa, mukaan mahtuu 10 sosiaalityön opiskelijaa, 2 opiskelijaa aina yhdelle jaksolle.
3. Loput suorittavat kohdan esseenä (suositellaan parityönä) oheismateriaalia ja omaa työkokemusta hyödyntäen.
Moniammatillinen klinikkaopetus syksyn alussa 2011
OPINTOJAKSON OHJELMA
1. Huhtikussa 2010 järjestettiin sosiaalityön opiskelijoiden orientaatioseminaari, materiaalit ovat saatavilla moodlessa. HUOM! Klinikkaopetusvaihtoehto on vain 1. periodin alussa.
2. Kaksi pbl-istuntoa, toinen päihdeongelmatapauksen ja toinen maahanmuuttajan terveystarkastustapauksen pohjalta ma 29.8. ja to 1.9. ajankohdat ja paikat varmistetaan myöhemmin.
3. Maahanmuuttajaryhmätyö, 1. tapaaminen ke 31.8. klo 13.00-14.30 tai klo 14.45-16.15.
4. Luennot ke 1.9. klo 9.15-12 Lääketieteen laitoksella.
5. Maahanmuuttajan moniammatillinen haastattelu myöhemmin sovittavana ajankohtana.
6.Maahanmuuttajaryhmätyö, 2. tapaaminen to 8.9. klo 13-14 tai klo 14.45-16.15.
7. Monikulttuurisuusseminaari pe 9.9. klo 9.15-12.00
8. Reflektiivinen essee oman kokemuksen, kirjallisuuden ja moniammatillisuuden oppimisen näkökulmasta.
9. Sosiaalityön opiskelijoiden oma reflektioseminaari ke 28.9. klo 13-16, Päätalo ls. A07 klinikkaopetuksen ja esseen kirjoittamisen jälkeen.
Kuntoutus-opintojaksot, syyslukukaudella 2011
Lääketieteellisessä järjestettävä kuntoutus-opintojakso, johon voi osallistua 2 sosiaalityön opiskelijaa/ seminaariviikko. Sosiaalityön rooli erilaisissa kuntouttavissa moniammatillisissa yksiköissä on merkittävä, jonka vuoksi sosiaalityön opiskelijoiden osallistuminen kurssille on erityisen toivottavaa. Opintojakso tarjoaa näköalapaikan yhteistyöhön sellaisten ammattiryhmien kanssa, joiden kanssa sosiaalityöntekijä usein työskentelee.
Korvaavuus sosiaalityön Moniammatillisuus -opintoihin siten, että kuntoutus-kurssin parityötä jatketaan essee-suoritusvaihtoehtoa lähteistöltään jonkin verran suppeammaksi esseeksi. Tästä annetaan lisätietoa myöhemmin.
Huom. Kuntoutus-opintojaksosta ei ole muuta tietoa netissä.
OPINTOJAKSON OHJELMA
1. Alkuinfo aina seminaariviikon tiistaina klo 12.15-14.00 Lääketieteen yksikkö, Arvo rakennus rh. A208.
2. Päivämäärät: 20.9., 11.10., 1.11., 22.11., 13.12.
3. Kahden päivän tutustumisjakso valitsemassaan kuntoutuspaikassa. Tutustumispaikat jaetaan alun infotilaisuudessa.
4. Esityksen valmistaminen parityönä
5. Kuntoutuksen loppuseminaari aina seminaariviikon perjantaina klo 9.15-14.00 Lääketieteen yksikkö, Arvo rakennus seminaarihuoneet: 23.9./C333, 14.10./B241, 4.11./C333, 25.11./C333, 16.12./C333
6. Ilmoittautumiset kurssille sähköpostitse leena.autonen-vaaraniemi@uta.fi (2 opiskelijaa/vko). Niin kauan kuin valinnanvaraa on, voit valita ajankohdan jäljellä olevista viikoista sen mukaisesti mikä itsellesi parhaiten sopii.
Essee:
Klinikkaopetusjakso ma 29.8.2011 alkaen, jatkuu intensiivisenä parin viikon ajan .
Orientaatioseminaari kaikille syksyllä 2011 moniammatilliseen klinikkaopetukseen aikoville ja myös vuonna 2011-2012 moniammatillisuusopinnot suorittaville on pidetty 12.4.2011 klo 9.15-12, Päätlao ls. C6. Materiaalit ovat saatavilla Moniammatillisuus 2011-2012 -moodlessa.
Ilmoittautuminen 17.5.-24.8.2011 sosiaalityön ajankohtaista -palstan kautta.
Ilmoittautuminen klinikkaopetukseen sosiaalityön tutkimuksen laitoksen kotisivulla www.uta.fi/laitokset/sostyo ja essee/tenttivaihtoehtoa suorittavat sopivat suoritustavasta ja esseen sisällöstä vastuuopettajan kanssa.
Ilmoittautuminen kevätlukukauden 2012 seminaareihin e-lomakkeella. Ilmoittautuminen päättyy 7.12.2011 klo 10.
Graduvauhdistus on tarkoitettu niille opiskelijoille,
joiden gradututkielman tekeminen ei ole edennyt suunnitellussa aikataulussa tutkielmaseminaarin jälkeen.
Vauhditusta tarvitsevat ottavat syyskuun
alkuun mennessä yhteyttä Kyösti Raunioon. Sovitaan yksilöohjauksesta ja mahdollisesta seminaarista.
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
Luentosarjan ohjelma
28.10. Ari Rasimus: Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (3 t)
4.11. Helena Laaksonen & Ari Rasimus: Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (3 t)
11.11. Sami Borg: Numerotiedon lukutaito (3 t)
18.11. Ari Rasimus: Empiirisen tutkimuksen prosessi (3 t)
25.11. Kalevi Korpela: Kokeellinen tutkimus (3 t)
2.12. Marika Enwald: Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (3 t)
9.12. Ari Rasimus: Yhteenveto: Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (3 t)
16.12. Tentti: 3 esseekysymystä, joista kahteen vastataan (2 t)
Uusintatentti pe 13.1.2012 klo 10-12, päätalo ls. A1
Sosiologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja naistutkimuksen opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Ari Rasimus
Suoritusohje tiedotusopin opiskelijoille:
http://www.uta.fi/cmt/opiskelu/oppiaineet/tiedotusoppi/kaytannot/essee_ohjeet/TIEDAT1B_lkv11-12.html
Valtio-opin opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Ilkka Ruostetsaari
Kansainvälisen politiikan opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Eero Palmujoki
Sosiaalityön opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Satu Ylinen
Porin yksikön opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Tero Mamia
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Opetus järjestetään kandidaatintutkielma -seminaarin yhteydessä
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Opintojakson suoritusten vastaanottajat ja suoritusohjeet:
Sosiologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja naistutkimuksen opiskelijoiden ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12). Tämä on minimi, joten enemmänkin voi kirjoittaa.
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella.
Oppimispäiväkirjan palautus: ma 12.12.2011 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Suoritusohjeet sosiaalityön opiskelijoille
Sosiaalityössä kurssi suoritetaan luentopäiväkirjalla. Opintosuorituksena se ei ole luentojen referointia, vaan opiskelija kiteyttää ja jäsentää kurssin sisältöjä itse valitsemiensa kysymysten janäkökulmien kautta pohdiskellen. Mieti, mikä on oleellista ja merkittävää kurssillakäsiteltävissä asioissa sinun näkökulmastasi ja kirjoita siitä. Oppimispäiväkirjan tavoite on harjaannuttaa tieteellistä ajattelua ja kehittää opiskelijan taitoja kirjoittaa oppimastaan.Päiväkirjaa tehdessä voi pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitä minulle uusiakysymyksiä, näkökulmia ja asioiden välisiä yhteyksiä kurssi herätti pohtimaan? Mitä opin kurssilla kokonaisuudessaan? Mitkä kurssilla käsitellyt asiat ovat erityisen tärkeitä sosiaalityön ja yleisesti yhteiskuntatieteiden kannalta ja miksi? Tärkeää on, että kertoo ajatuksiaan ja perustelee ne.
Päiväkirjaan voi sisällyttää monenlaisia tietoja: yleistietoa, tietoa luennolla kuullusta, luetusta, omista kokemuksista ja havainnoista. Muista kuitenkin merkitä lähteet, jos otat aineksia muiden teksteistä tai ajatuksista. Luentosisältöjen lisäksi päiväkirja tarjoaa mahdollisuuden pohtia omia ajatusmalleja. Luentopäiväkirjaa pidetään ensimmäisestä luennosta lähtien kirjoittamalla kurssin sisällöllisistä aineksista sekä suhteuttamalla niitä omiin havaintoihin. Asiat tulee esittää selkeästi jäsenneltynä ja hyvää asiatyyliä käyttäen. Oleellisen tärkeää on perustella näkemyksensä ja viitata selkeästi luennolla esitettyyn. Jos käytät muita lähteitä, viittaa myös niihin selkeästi.
Palautettavan luentopäiväkirjan pituus on 8-10 liuskaa (1,5 riviväli, 12 fontti). Päiväkirjat arvostellaan arvosanalla 1-5. Hyvä arvosana (3) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan oman, analyyttisen otteen käsittelemiinsä asioihin.
Palautus keskiviikkoon 14.12.2010 mennessä paperiversiona Rosi Enroosin huoneen (LINNA 6093) vieressä olevaan lokeroon. Myöhässä tulleita töitä ei arvostella. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen:
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö/Sosiaalityön oppiaine/ Rosi Enroos,33014 Tampereen yliopisto.
Mahdolliset kysymykset ja muut yhteydenotot: Rosi.Enroos@uta.fi
Suoritusohjeet tiedotusopin opiskelijoille, ks.
http://www.uta.fi/cmt/opiskelu/oppiaineet/tiedotusoppi/kaytannot/YKYY2oppimispaivakirja.html
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12). Tämä on minimi, joten enemmänkin voi kirjoittaa.
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella.
Oppimispäiväkirjan palautus: ke 14.12.2011 mennessä paperiversiona Satu Kalliolan ovilokerikkoon
Kansainvälisen politiikan ja valtio-opin opiskelijoiden suoritusten vastaanotto: Mikko Lahtinen
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Opiskelijoille suositellaan STYÖP3-kohdan suorittamiseksi ensisijaisesti luentoseminaariin (sisältää ryhmässä työskentelyä) osallistumista ja siihen liittyvää kirjallisuutta. Pelkkä kirjatentti toivotaan valittavan vain poikkeustilanteissa.
Luento-opetus järjestetään yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa.
Tampereen yliopisto, Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö, sosiaalityö ja
Tampereen ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma
SOSIAALIALAN EETTISET KYSYMYKSETTay: STYÖP3A, TAMK: S102D-10
OHJELMA
To 27.10.11 Klo 13-16 Pinni ls B1096
Anna Metteri, sosiaalityön lehtori, Johdanto sosiaalialan eettisiin kysymyksiin 1.osa.
To 3.11.11 klo 13-16 Auditorio/TAMK
Juha Santala, Johdanto sosiaalialan eettisiin kysymyksiin, 2. osa.
To 10.11.11 klo 13-16 Auditorio/TAMK
Arvot ja etiikka käytännön työssä. Käytännön työntekijöiden puheenvuoroja.
To 17.11.11 klo 13-16 Auditorio /TAMK Tarja Pösö, sosiaalityön professori, Lapset ja etiikka - sosiaalityön kysymyksiä.
To 24.11.11 klo 13-16 Tay Pinni ls B1096 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattieettisen toimikunta. Mitä etiikka merkitsee sosiaalityössä ja miten sitä valvotaan.
To 8.12.11 klo 13-16 Tay PINNI A PAAVO KOLI -sali Jorma Sipilä, sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön professori emeritus, Sosiaalipoliittisten valintojen eettiset sivumerkitykset. HUOM! luento peruuntunut
P3B Social Work in Different Social Contexts, organized, withing the limits of the possibilities to organize teacher exchange, in 2nd independent module.
The course covers 2 ECTS .
Aim: To provide students with basic understanding about different perspectives to social work activity in different social contexts, as well as regarding the relationship between local and global in social work.
Form of Educ. Lecture seminars, readings and assignments given by the teachers.
Target group: Undergraduate students
Language: English
Study materials: Articles delivered in the first session and materials designed by the teachers.
Mode of studying: Active participation in at least 75% of lecture seminars, readings and assignments.
Completion: Active participation in the lecture seminar and accomplishment of the tasks given. Participation in the introductory lecture is necessary, because the information about the course and tasks will be given by the teacher. Students write a reflective essay (3-4 pages, in English or in Finnish) on their cultural identity.
Course coordin. To be informed later.
Feedback: Written feedback from students in English or in Finnish.
Programme: Informed at the time of enrolment for the course.
Reading assignments: Informed by the teacher in the beginning of the course.
Social Work in Different Social Contexts, autumn term 2011
Some of the lecture rooms were changed 31.10.2011.
Mon 24 Oct at 12-14 Main building lecture room A2a.
Introductory lectures, Kaisa-Elina Hotari, University of Tampere
Tue 25 Oct at 12-14 Main building lecture room A3. Development and characteristics of social security practices in Siberia (in 1990s XX century-early XXI century). Professor, Doctor of Science in History Grik Nickolay from TUSUR, TOMSK, Russia.
Wed 26 Oct at 12-14 Main building lecture room A3.
Social projects activity at TUSUR (Tomsk state university of control systems and radioelectronics): objectives, results, problems. Review of the Project ?Social adaptation support for handicapped students at technical university?. Associate professor, Candidate of Science in History, Zinovyeva Valentina, Associate professor, Candidate of Science in History, Maxim Bersenev., Visitors from TUSUR, TOMSK, Russia.
Mon 31 Oct at 12-14 Main building lecture room A32
Tue 1 Nov at 12-14 Main building lecture room C6
Wed 2 Nov at 12-14 Atalpa 140.
Client perspectives in mental health work, prof. Ann Davis, director of CEIMH, University of Birmingham, U.K. This module is included also in the curriculum of psychology and logopedy.
Mon 7 Nov at 12 -14 Main building lecture room A2a
Tue 8 Nov at 12-14 Atalpa 140
Wed 9 Nov at 12-14 Pinni lecture room A1078
Social Work in Lithuania. Lecturer from Department of Social Work dr. Raminta Jancaityte from Mykolas Romeris University, Lithuania.
Mon 14 Nov at 12-14 Main building lecture room A2a
Tue 15 Nov at 12-14 Atalpa 140
Wed 16 Nov at 12-14 Pinni A1078
1) Social work in India: History and Practice 2) Participatory Action Research as a method of Social work: Water Resource Management initiatives in Kerala, India
3) Social work through policy based research: Highlighting the politics ofland acquisition by the State and displacement in India, PhD student Chitra K.P,Tata Institute of Social Sciences, Mumbai, India.
Mon 21 Nov at 12-14 Main building lecture room A2a
Tue 22 Nov at 12-14 Atalpa 140
Wed 23 Nov at 12-14 Pinni A1078
Primary health and Social support in Mozambique: The role of social worker in promoting indigenous health practices (culture, and knowledge) to provide care and support for people with AIDS, Sónia Nhantumbo-Divage, PhD student, University of Tampere/UEM, Mozambique.
Mon 28 Nov at 12-14 main building lecture room A2a
Tue 29 Nov at 12-14 Atalpa 140
Wed 30 Nov at 12-14 Pinni A1078
Environment and Communities in India- Role of the social worker in bridging gaps in policies and practice. PhD student Arpita Das, Tata Institute of Social Sciences, Mumbai, India.
The course program was changed 29.09.2011 because of the cancellation of one lecturer.
Ilmoittautuminen Netti-Opsussa 20.5.-14.10.2011.
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 19.9.-16.10.2011
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla
www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 19.9.-16.10.2011
Nuorisotutkimuksen tieto ja menetelmät: sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen risteyksissä
Dos. Jaana Lähteenmaa (Tampereen yliopisto/UTACAS ) & Dos. Leena Suurpää (Nuorisotutkimusverkosto).
Kurssikuvaus:
Kurssin tavoitteena on kuvata ja pohtia opiskelijoiden kanssa yhdessä monitieteistä nuorisotutkimuksen kenttää erityisesti nuoria koskevan tiedontuotannon ja tiedon käytön näkökulmista. Nuorisotutkimuksen tietoa ja menetelmiä esitellään ja arvioidaan asettamalla akateemisen perustutkimuksen ja soveltavan käytäntötutkimuksen lähtökohdat ja käytännöt keskusteluun. Käsite "tieto" merkitsee tässä yhteydessä sitä, että kurssin aikana valotetaan tiedonmuodostamisen erilaisia suuntauksia ja kehityskulkuja. Kurssilla sivutaan myös tutkijan erityistä vastuuta ja roolia sekä tutkimuseettisiä kysymyksiä, kun kyseessä on nuorten ja nuoruuden tutkiminen. Kurssilla nuorisotutkimuksen kenttä määrittyy etenkin sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen rajapintoihin.
Kurssin suorittaminen
Kurssi toteutetaan kolmitasoisesti:
1) Luennot (4 krt) keskiviikkoisin klo 14-18: 26.10., 9.11., 23.11., 7.12. Luentojen tavoitteena on opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen keskusteluun. Luennot toteutetaan osin dialogimuotoisesti. **
2) Opiskelijan yksilötyönä luentopäiväkirjan tekeminen nimenomaan nuorisotutkimuksen tietoa ja metodologista näkökulmaa noudatellen.
3) Ryhmätyönä (2-5 opiskelijaa/ ryhmä) uusien suomalaisten nuorisotutkimusten metodologisten ulottuvuuksien arviointi ja näiden 1-2 sivun pituisten arviointien Nuorisotutkimusverkoston ylläpitämälle Kommentti-sivustolle, jonne avataan oma teemasivusto tätä kurssia varten. Opiskelijaryhmille valittavaksi tuodaan ensimmäiselle luentokerralle 3-5 teosta.
Tarkempi kurssikuvaus
26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: teemana suomalaisen nuorisotutkimustiedon erityispiirteiden esittely (mm. akateemisen ja soveltavan tutkimuksen rajaa koettelevan tiedon tuottamisen ja käytön haasteet, dialogisen tiedon määritelmät ja sovellukset, nuorisotutkijan identiteetit ja roolit)
9.11. Leena Suurpää: Triangulaation monet merkitykset ja sovellukset monitieteisessä nuorisotutkimuksessa
23.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit nuorisotutkimuksessa sekä tyttötutkimuksessa 70-luvulta tähän päivään. Niiden kietoutuminen metodologisiin ratkaisuihin sekä tutkittavien ¨"toimijuuden" hahmottamiseen.
7.12. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Nuorisotutkija mediavälitteisen tietoyhteiskunnan kentillä: moraalisia paniikkeja ja tieto-ohjausta
Ilmoittautuminen Netti-Opsussa.
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
Suoritusten vastaanottajat:
Tarkemmat suoritusohjeet löytyvät Moodlesta
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 14.11.2011-8.1.2012
LUENTOSARJA SOSIAALITYÖTERVEYDENHUOLLOSSA 2012
Luentosarja tutustuttaa opiskelijan terveydenhuollossa tehtävään sosiaalityöhön. Luennoitsijoina toimivat Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Tampereen kaupungin laitoshoidon sosiaalityöntekijät, useat heistä toimivat myös opiskelijoiden käytännön opettajina. Eri alueilla työnkuva muodostuu vaihtelevaksi. Tarkastelemme sosiaalityötä paitsi sisältöjen myös työmenetelmien ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Luennot ovat tiistaisin 10.1.2012 alkaen, klo 12.15 -15.30
10.1. klo 12.15- 13.45 Terveyssosiaalityössä moniammatillisesti ja asiakkaan rinnalla Orientaatio, johtava sosiaalityöntekijä Anni Vanhala, Tampereen yliopistollinen sairaala
10.1. klo 14.00-15.30 Sosiaalityö nuorisopsykiatriassa
Sosiaalityöntekijät Mari Penttinen ja Susanna Palomäki, Tampereen yliopistollinen sairaala
17.1. klo 12.15- 13.45 Sosiaalityöstä lastentaudeilla
Sosiaalityöntekijät Liisa Ojala ja Marja Seppänen, Tampereen yliopistollinen sairaala
17.1. klo 14.00-15.30 Lapsen hyväksikäytön tutkimus ja hoito
Sosiaalityöntekijä Tiina Civil, Tampereen yliopistollinen sairaala
24.1. klo 12.15-13.45 Päihdetyö terveydenhuollossa
Vastaava sosiaaliterapeutti Sanna Salmela, Ylä-Pirkanmaan terveydenhuoltoalue
24.1. klo 14.00-15.30 Sosiaalityö aikuisten akuuttipsykiatriassa
Vastaava sosiaalityöntekijä Heidi Kangasmäki ja sosiaalityöntekijä Eeva Mustonen, Tampereen yliopistollinen sairaala
31.1. klo 12.15- 13.45 Näkö- ja kuulovammaisten kanssa tehtävä sosiaalityö
Sosiaalityöntekijät Anitta Korkea-aho ja Merja Mustaniemi, Tampereen yliopistollinen sairaala
31.1. klo 14.00-15.30 Kehitysvammaiset lapset ja aikuiset sosiaalityöntekijän asiakkaana
Sosiaalityöntekijä Tiina Nissinen, Tampereen yliopistollinen sairaala
7.2. klo 12.15- 13.45 Sosiaalityö psykogeriatrisessa sairaalassa
Sosiaalityöntekijät Anne Niemi ja Soili Karasti, Tampereen kaupunki
7.2. klo 14.00-15.30 Kriisityö terveydenhuollon sosiaalityössä
Sosiaalityöntekijä Hanna Keski-Nisula, Tampereen yliopistollinen sairaala
14.2. klo 12.15 -13.45 Parantumattomasti sairaan potilaan kohtaaminen
Sosiaalityöntekijä Pirjo Auvinen, Tampereen yliopistollinen sairaala
14.2. klo 14.00- 15.30 Potilaan oikeudet
Potilasasiamies Marja Nieminen, Tampereen yliopistollinen sairaala
SUORITUSOHJEET KURSILLE SOSIAALITYÖ TERVEYDENHUOLLOSSA
AIKA: 10.1-14.2.2012, klo 12.15-15.30 (12.15-13.45 ja 14.00-15.30)
PAIKKA: Tay, Linna K109
LAAJUUS: 3 op
TAVOITE: Luentosarja tutustuttaa opiskelijan terveydenhuollossa tehtävään sosiaalityöhön. Luennoitsijoina toimivat Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Tampereen kaupungin laitoshoidon sekä Pirkanmaan Hoitokodin sosiaalityöntekijät, useat heistä toimivat myös opiskelijoiden käytännön opettajina. Eri alueilla työnkuva muodostuu vaihtelevaksi. Luentosarjalla sosiaalityötä tarkastellaan paitsi sisältöjen myös työmenetelmien ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
SUORITUSTAPA: Luentosarjaan osallistuminen ja luentopäiväkirja (ilmoittautuminen ensimmäisellä luentokerralla). Luennoilla on läsnäolopakko niiden osalta, jotka haluavat suorittaa kurssin. Kurssin luentoja voi käydä myös kuuntelemassa yksittäin ja niin, ettei suorita kurssia. Niiden osalta, jotka suorittavat kurssin, hyväksytään enintään 1,5 poissaolokertaa (tarkoittaa 3 luentoa 12:sta). Luentopäiväkirjan pituus on 8?10 sivua (riviväli 1,5, fontti 12, Times New Roman, huom. maksimipituuden ylittäminen voi alentaa arvosanaa). Pohdi luentopäiväkirjassa sosiaalityötä terveydenhuollon kentällä luentojen antamien näkökulmien kautta. Voit kirjoittaa jokaisen luennon sisällöstä ja reflektoida sen herättämiä ajatuksista erikseen tai tehdä teemallisen luentopäiväkirjan, jolloin kuljetat valitsemaasi teemaa läpi työn (esim. potilaan/asiakkaan asema, sosiaalityöntekijä roolit, eettiset ristiriidat ja moniammatillisuus)
Ks. laitoksen luentopäiväkirjaohjeet: http://www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/kaytannot/luentopaivakirja/index.html
KORVAAVUUS: korvaa kohdasta STYÖA2A kirjan Heinonen & Metteri (toim.) Social Work in Health and Mental Health : Issues, Developments and Actions.
Tentittäviksi siis jäävät kirjat:
Muistakaa merkitä tentissä tentaattorille tiedoksi, että kyseessä on osasuoritus ja sen, että olette korvaamassa 3op ko. luentosarjalla.
ARVIOINTITAPA: Osallistuminen luennoille ja luentopäiväkirja (arviointi 1-5) Luentopäiväkirjojen palautus viimeistään 28.2.2012.Tuo tekstisi Emma Vanhasen oven vieressä olevaan laatikkoon (Linna h. 6087, 6 krs). Ei sähköpostilähetyksiä. Kirjoita luentopäiväkirjan kansilehdelle nimesi, opiskelijanumerosi ja tietoa, mikäli suorituksesta on sovittu korvaavuus johonkin muuhun kohtaan kuin STYÖ A2A.
KURSSIPALAUTE: Kirjoita luentopäiväkirjasi loppuun palautteesi luentosarjasta (ei lasketa luentopäiväkirjan sivumäärään).
YHTEISTYÖTAHO: Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Tampereen kaupungin sosiaalityöntekijät
LISÄTIETOJA: Arja Jokinen, yliopistonlehtori, arja.jokinen@uta.fi
Korvaa 4 op. kohdasta STYÖA2B tai STYÖS3B.
Harjoitukset ja välitehtävät kahdelle ryhmälle.
E-lomakkeella 15.12.2011 mennessä. Lomake avattu.
Korvaa 3 op opintojaksosta STYÖS2B1
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla
www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html Ilmoittautuminen ajalla
Pyydän ilmoittamaan osallistumisesta kurssille sähköpostitse osoitteella irmeli.salomaa@uta.fi joulukuun loppuun mennessä. Osallistujamäärä ei ole kursseilla rajoitettu, mutta koska ehdottomana edellytyksenä kursseille on se, että sosiaalioikeuden perusteet I-II on suoritettu, ilmoita em. jakson suorittamisvuosi. Tarkastan myös sen missä vaiheessa opiskelija on sosiaalityön opinnoissa. Edellytän, että pääsääntöisesti sosiaalityön perus- ja aineopinnot on suoritettu (ks. tarkemmin edellytettävät suoritukset opetusohjelmasta kohdasta jakson kotisivu). Kerro siis ilmoittautumisen yhteydessä myös, missä vaiheessa sosiaalityön opintoja olet.
Pyydän ilmoittamaan osallistumisesta kurssille sähköpostitse osoitteella irmeli.salomaa@uta.fi joulukuun loppuun mennessä. Osallistujamäärä ei ole kursseilla rajoitettu, mutta koska ehdottomana edellytyksenä kursseille on se, että sosiaalioikeuden perusteet I-II on suoritettu, ilmoita em. jakson suorittamisvuosi. Tarkastan myös sen missä vaiheessa opiskelija on sosiaalityön opinnoissa. Edellytän, että pääsääntöisesti sosiaalityön perus- ja aineopinnot on suoritettu (ks. tarkemmin edellytettävät suoritukset opetusohjelmasta kohdasta jakson kotisivu). Kerro siis ilmoittautumisen yhteydessä myös, missä vaiheessa sosiaalityön opintoja olet.
S 2 B4 Lapset ja vanhempien ero sosiaalityössä. Tutkimuksen näkökulmia. Luentoseminaari 3. periodi tiistaisin klo 9-12. Korvaa 3op kohdasta Arjen ja läheissuhteiden muutokset. Ennakkoilmoittautuminen nettiopsussa 23.11.-9.12. Kurssille otetaan max 20 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa 23.11.-9.12.2011.
Korvaa 4 op kohdasta STYÖA2B tai STYÖS3B.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa alkaa 1.12.2011
Further information on registration periods at
See instructions on registration on the Department web pages www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Registration in time 14.11.2011-8.1.2012.
Etusija kv-opiskelijoilla. Kurssi vaihtoehtoinen suomalaisille opiskelijoilla, joiden valinta ko. kohdassa on moniammatillisuus.
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 14.11.2011-8.1.2012
Korvaavuus opintojaksoon STYÖS2B1 (5 op) ja STYÖS4A (5 op).Moniammatilliset johtamisopinnot (10 op)
12.3. - 10.5.2012
hoitotieteen, psykologian, logopedian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön, kansanterveystieteen ja varhaiskasvatuksen opiskelijoille
Opiskelu- ja työmuodot ja ajoitus
tutoriaaliryhmätyöskentelyn ja luennot pedagogisena lähestymistapana sovelletaan ongelmaperustaista oppimista sisältäen
työskentelyn tukena käytetään Moodle verkko-oppimisympäristöä
työskentely 3/5 kokonaistyömäärästä
työmäärän mitoitus: luennot, tutoriaalit ja seminaari 1/5, lopputyö 1/5 ja itsenäinen
tutoriaalit ja luennot ovat pääsääntöisesti maanantaisin ja torstaisin klo 9-14 välillä
maanantaina 12.3.12, jolloin on kaikille pakollinen luento Johdatus jakson teemoihin ja
orientointi ongelmaperustaiseen työskentelyyn? (klo 12.15 - 14.15); muut lähipäivät ovat to
15.3., ma 19.3., to 22.3., ma 26.3., to 29.3., ma 2.4., to 12.4., ma 16.4., ja päätösseminaari
torstaina 10.5. (klo 9-16); lopputyön palautus to 3.5. mennessä
opinnot järjestetään 4. periodilla 12.3.-10.5.2012 siten, että koulutus alkaa viikolla 11
Suoritustapa ja arviointi
työskentelyä ryhmissä,
lähiopetus
aktiivinen osallistuminen lähipäiviin, lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää itsenäistähuom. opinnot työllistävät huomattavasti enemmän kuin pelkkä
lopputyö, joka työstetään tutoriaaliryhmittäin, arvioidaan asteikolla 1-5
Keille tarkoitettu?
Opinnot sisältyvät kunkin opiskelijan pääaineen opintoihin ja ne on tarkoitettu ensisijaisesti
syventäviä opintoja parhaillaan suorittaville. Osallistujamäärä on rajoitettu siten, että mukaan
kustakin oppiaineesta voidaan valita 7 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen: Opintoihin otetaan 49 opiskelijaa. Valinta tapahtuu pääaineen opintopistemäärän perusteella.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa 14.11.-9.12.2011:
http://www.uta.fi/nettiopsu/
Opiskelijavalinnasta
tiedotetaan viimeistään 16.12.2011 mennessä.
Tiedustelut
: Kyösti Raunio
Ilmoittautuminen NettiOpsussa 14.11.-9.12.2011
HUOM! Tämä kurssi siirtyy syyslukukaudelle 2012.
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html Ilmoittautuminen ajalla 1.2.-29.2.2012
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 1.2.-29.2.2012
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen kotisivulla http://www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 1.2.-29.2.2012
Kurssin voi suorittaa ylimääräisinä pääaineopintoina.
Ks. ilmoittautumisen erillinen ohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksen kotisivulla www.uta.fi/yky/oppiaineet/sosiaalityo/index.html
Ilmoittautuminen ajalla 1.2.-29.2.2012
HUOM! Kurssin aikataulu on hieman muuttunut. Kurssi alkaa 19.3. ja päättyy 10.5.!
KEVÄÄN 2012 LISÄKURSSI
Koska Hajoava perhe -kurssi sai syksyllä suuren suosion ja osa kurssille ilmoittautuneista ei mahtunut mukaan, pidetään kurssi uudelleen keväällä 2012 4. periodilla.
Hajoava perhe -kurssi on uusimuotoinen ja poikkitieteellinen kurssi, jossa lähestytään perhettä sosiologian, sosiaalipsykologian, historian, psykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen, kirjallisuuden ja etnomusikologian tutkimuksen näkökulmista.
Kurssi tukeutuu Ian McEwanin romaaniin Rannalla (On Checil Beach, 2007). Kurssilla opiskellaan siten myös kaunokirjallisuuden käyttöä sosiaalitutkimuksen aineistona sekä analyysien ja tulkintojen tekoa yhteisen aineiston pohjalta. Perheen muutos, erilaiset perheet, seksuaalisuuden diskurssit, eriytyvät musiikkikulttuurit, insestin ongelmat kuuluvat kurssilla keskusteltaviin teemoihin. Lisäksi kurssi harjaannuttaa ja kannustaa monitieteelliseen ajatteluun.
Opiskelijat lukevat romaanin (185 s.) ennen kurssin alkua. Kurssille hyväksymisen jälkeen kirjoja on saatavilla: Linna, huone 6076 (Tiina Saari) tai 5078 (Eriikka Oinonen). Kirjoja on runsaasti myös Tampereen kaupunginkirjastossa. Kaupasta pokkarin saa noin 5 eurolla. Osallistujat kirjoittavat esseen romaanista kurssin alussa ja harjoitustyön/esseen kirjan sekä kurssin luentojen pohjalta kurssin jälkeen.
Kurssin suorittaneet tuntevat perheen, avioliiton ja seksuaalisuuden tutkimuksen eri näkökulmia ja osaavat työskennellä erilaisten aineistojen kanssa sekä osaavat yhdistää aineiston analyysin ja sosiaalitutkimuksen kysymykset.
********************************************
KEVÄÄN 2012 Hajoava perhe -LISÄKURSSI,4. periodi
Ohjelma:
Ma 19.3. klo 12-14, Avajaisluento: Matti Hyvärinen & Eriikka Oinonen PINNI B 3107
To 22.3. klo 12-14, YTT, professori Eriikka Oinonen (sosiologia): Siirtymiä: nuoruudesta aikuisuuteen PINNI B 4113
Ma 26.3. klo 12-14, dosentti, yliopistonlehtori Ritva Nätkin (sosiaalipolitiikka): Porvarillinen ydinperhe - ideaali ja sen kyseenalaistuminen PINNI B 3107
To 29.3. klo 12-14, FM, tohtorikoulutettava Laura Karttunen (yleinen kirjallisuustiede): Myötä- ja vastoinkäymisiä: Fiktion lukemisen erityisyys PINNI B 4113
Ma 2.4. klo 12-14, dosentti, yliopistonlehtori Tuula Juvonen (naistutkimus): Seksuaalisuus: heteronormatiivisuuden hajoaminen PINNI B 3107
To 12.4. klo 12-14, FT, yliopistonlehtori Ville Vuolanto (historia): Postmodernisti esimodernin ja modernin rajoilla ? mietteitä perhehistoriasta ja fiktiosta PINNI B 4113
Ma 16.4. klo 12-14, YTT, tutkija Johanna Hurtig (sosiaalityö): Salaisuuden vangit - systeemisiä näkökulmia lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön läheissuhteissa PINNI B 3107
To 19.4. klo 12-14, YTT, yliopistotutkija Tarja Aaltonen (sosiaalipsykologia): Saira(u)s perheessä PINNI B 4113
Ma 23.4. klo 12-14, , PsT, tutkijatohtori Kirsi Peltonen (psykologia): Hajoavan perheen kehiä - Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria PINNI B 3107
To 26.4. klo 12-14 YTT, yliassistentti Eero Suoninen (sosiaalipsykologia): Vuorovaikutuksen noidankehät PINNI B 4113
To 3.5. klo 12-14 PsT, yliopistotutkija Maarit Alasuutari (psykologia): Kun lapsi puhuu perheestään PINNI B 4113
Ma 7.5. klo 12-14, FT, tutkijatohtori Olli Heikkinen (musiikintutkimus): Perhe musiikin tuotanto- ja kulutusyksikkönä PINNI B 3107
to 10.5. klo 12-14, professori Matti Hyvärinen (sosiologia): Riita, sattuma ja kohtalo & loppukeskustelu PINNI B 4113
Korvaavuus opintojaksoon STYÖS2A tai STYÖS3B.
NettiOpsussa 5.10.2011-31.3.2012, jos olet kirjoilla Tampereen yliopistossa, muuten sähköpostilla Anna Metterille , anna.metteri@uta.fi
V306-12-2000 NSS INTERNATIONAL SEMINAR (2 ECTS), TAMK
STYÖS2B2 Social Work and Social Problems in Sub-Saharan Africa 2 ECTS,
UTA
Code-Net is a North-South-South collaboration programme between the University of Tampere, Tampere University of Applied Sciences, St. Augustine university (Mwanza, Tanzania), University of Kwazulu-Natal (Durban, South Africa), Catholic University and Ministry of Women and Social Affairs (Mozambique). Professors and lecturers from the partner institutes are visiting Tampere during 23.4.-1.5.2012. During their visit a lecture seminar is organized related to the social problems and community collaboration in social work.
Place: The lecturers are held at Tampere University of Applied Sciences, Pyynikintie 2, class room 328, 3rd. floor.
Tuesday 24.4.
9.15 - 9.30 Orientation to the course and introduction of NSS programme and partners, Ulla-Maija Koivula & Anna Metteri
9.30 - 10.15 Tanzania: country, culture, social situation and social problems and introducing Mwanza and St. Augustine University and its study programmes related to social work / sociology by Mr. Ludovick Myumbo
10.15 - 10.30 Coffee break
10.30 - 11.30 "Ideology and the Killing of Albinos in Tanzania: A Shifting Cultural Paradigm", Mr. Ludovick Myumbo
11.30 - 12.00 Questions and discussions
Wednesday 25.4.
9.15 - 9.20 Introduction of the lecturer
9.20 - 10.00 South Africa: country, culture, social situation and social problems and introducing Durban and University of Kwazulu-Natal and its social work programme by Dr. Prof. Vishanthie Sewpaul
10.00 - 10.15 Coffee break
10.15 - 11.30 "Emancipatory education: Towards engaged citizenship, democratic practices and active community engagement", Dr. Prof. Vishanthie Sewpaul
11.30 - 12.00 Questions and discussion
Thursday 26.4.
9.15 - 9.20 Introduction of the lecturers
9.20 - 10.00 Mozambique: country, culture, social situation and social problems and the role of MMASby Mrs. Rute Muchanga (translated and commented by doctoral student Ms. Sonia Nhantumbo-Divage)
10.15 - 10.30 Coffee break
10.30 - 11.30 Principles of alternative care as a community collaboration in the care of OVC (Orphans and Vulnerable Children)”, Mrs. Rute Muchanga (lecture is held in Portuguese and translated by doctoral student Ms. Sonia Nhantumbo-Divage)
11.30 - 12.00 Questions and discussion
Friday 27.4.
9.15-9.20 Introduction of the lecturers
9.20 - 10.20 Social work education and social services in Mozambique, Mr. Osvaldo Fransisco, Catholic University of Mozambique, Nampula
10.20-10.40 Coffee break
10.40 - 11 .45 "Social Work in Mozambique: Challenges in the HIV/AIDS context" - "HIV/AIDS home –based care in Mozambique and the role social workers can play in health care and social support provision", Ms. Sonia Nhantumbo-Divage, PhD students at UTA from University of Eduardo Mondlane, Maputo, Mozambique
11.45 - 12.15 Questions and discussion
12.15 - 12.30 Evaluation of the course
Study requirements:
Registration
Tampere University of Applied Sciences: Through Winha, from March 15 to 15 April 2012. Questions about the course to Ulla-Maija Koivula (ulla-maija.koivula(at)tamk.fi)
University of Tampere: Through NettiOpsu from March 15 to April 15, 2012.