Vain aloittaville filosofian pääaineopiskelijoille (pakollinen) tarkoitettu johdatusjakso, jossa eri filosofian opettajat esittelevät filosofian tutkimusalueita omasta näkökulmastaan. Antaa yleiskuvan siitä, minkälaista filosofiaa Tampereen yliopistossa on opiskelijoille tarjolla.
Ohjelma (kaikki salit Pinni B:ssä):
ti 31.8. 13-15 B3111 Filosofian opiskelu Tampereen yliopistossa 1
Tommi Vehkavaara
ke 1.9. 10-12 B3110 Filosofian opiskelu Tampereen yliopistossa 2
Tommi Vehkavaara
to 2.9. 10-12 B3110 LUENTO PERUUTETTU
pe 3.9. 10-12 B3111 Mitä filosofia on
Leila Haaparanta
pe 3.9. 12-14 B3111 Filosofian historia
Jani Hakkarainen
ma 6.9. LUENTO PERUUTETTU
ke 8.9. 10-12 B0039 Filosofia tieteenä
Petri Ylikoski
pe 10.9. 10-12 B3111 Etiikka
Marika Enwald
ti 14.9. 14-16 B3111 Logiikka & kielifilosofia & metafysiikka
Leila Haaparanta
Suoritus luentopäiväkirjalla.
Tutustutaan länsimaisen filosofian kehitykseen antiikista 1800-luvulle sekä sen keskeisiin ajattelijoihin.
Luennot, jaettava oheismateriaali ja praktikum. Praktikum vain filosofian pääaineopiskelijoille.
Opintojaksolla käsitellään ainakin seuraavia aiheita:
- tieteen päämäärät
- havaintojen ja kokeiden teoreettinen tulkinta
- tieteellinen päättely
- kausaliteetti ja selittäminen
- tieteellinen realismi
- arvojen ja tosiasioiden suhde
Luentosarjalla esitellään etiikan keskeisimmät kysymykset ja tärkeimmät historialliset muotoilut (24h / 2 op).
Lisäksi luontosarjan yhteydessä tentitään opiskelijan valinnan mukaan yksi seuraavista kirjoista (1 op):
- Aristoteles, Nikomakhoksen etiikka;
- Kant, Critique of practical reason;
- Nietzsche, Moraalin genealogia.
Ks. tarkemmin TÄÄLTÄ.
Luentorunko:
7.10. Johdanto, soveltavan etiikan ryhmätyön aloitus
14.10. Soveltavan etiikan ryhmätyön käsittely
21.10. Aristoteles
26.10. Huom. tiistai! Utilitarismi
28.10. Kant
4.11. Pahan ongelma
11.11. Nietzsche, Freud ja kumppanit
18.11. Ihmisen eksistenssistä (Heidegger)
25.11. Kuolemasta
2.12. Toiseuden ongelma (Lévinas)
9.12. Tunnustaminen ja vieraanvaraisuus
16.12. Tentti; jos kirjoittaa kirjasta esseen, tämä on viimeinen palautuspäivä.
Kurssin tavoitteet: Loogisten peruskäsitteiden, kuten formaalin kielen, loogisen totuuden ja loogisen seurauksen käsitteiden ymmärtäminen. Lause- ja predikaattilogiikan syntaksin ja intuitiivisen semantiikan sekä lauselogiikan luonnollisen päättelyn perusteiden hallinta. Perehtyminen malliteorian alkeisiin.
Ensimmäinen luento pe 17.9.
Ei opetusta perioditaukoviikolla (18-22.10.)
Luentotentti ke 1.12. klo 10.00-12.00 luentosalissa.
Uusintakuulustelu laitoksen rästitenttipäivänä 12.1.2011 klo 12-14.
Luentokalvot (pdf-tiedostoina): Osa 1, Osa 2, Osa 3, Osa 4, Osa 5 (kokonaan)
Harjoitukset:
Oheismateriaalia:
- Rantala & Virtanen: Logiikan peruskurssi. (2003, pdf-tiedosto, 96 s. Harjoitustehtäviä tässä.)
- Rantala & Virtanen: Joukko-opin alkeita (2003)
Luennossa käsitellään Kantin modernin maailman hahmottamisen kolmea keskeistä peruskäsitettä. Luennon yhteydessä tentitään Kantin kolme artikkelia sekä Foucaultin ja Habermasin artikkelit teoksesta Mitä on valistus (Vastapaino 1995). Teos on saatavissa pdf-muodossa verkossa (http://www.vastapaino.fi/vp/ekirjat/valistus.pdf).
Korvaavuus 3 op (PHILAI1b, PHILAIK6, PHILAIK7, PHILSY1e, PHILSY1f). Koko teoksen tenttimällä voi kasvattaa opintopistemäärää viiteen (PHILAI1b).
Kurssin alussa ( viikolla 37) tarkastellaan yleisesti analyyttista ja fenomenologista perinnettä ja niiden suhteita. Myöhempien luentokertojen (21.9., 28.9., 5.10., 12.10. ja 19.10) aiheina ovat Gottlob Frege, Edmund Husserl sekä hänen filosofinen ympäristönsä ja oppilaansa, Bertrand Russell, Wienin piiri ja Ludwig Wittgenstein, erityisesti ns. varhainen Wittgenstein. Työseminaarissa (23.9., 30.9., 7.10., 14.10. ja 21.10.) käsitellään muutamia Husserlin ja Russellin tekstejä kurssin alussa sovittavalla tavalla.
Kurssi suoritetaan tenttimällä luennot ja osallistumalla aktiivisesti työseminaariin. Suorituksen laajuus on 3 op. Tämän lisäksi voi kirjoittaa n. 10 sivun esseen (2 op), jolloin saa suoritetuksi kohdan PHILAI1b. Esseeaiheista sovitaan kurssin aikana. Kurssilla ja esseellä voi myös suorittaa osan kohdasta PHILSY1A Erityiskysymys: Moderni ja nykyajan filosofia.
Uusimman mannermaisen poliittisen filosofian tekstiseminaari: Rancière. (20 h / 2 op).
Tekstiseminaarissa luetaan yhdessä Jacques Rancièren pääteos La mésentente (on suom. Rancière: Erimielisyys, Tutkijaliitto, 2010).
Ryhmään oetetaan enintään 20 henkilöä, ennakkoilmoittautumiset sähköposteitse Susanna Lindbergille.
Seminaarin kulku:
Aineisto:
La mésentente. Galilée 1995.
Disagreement: politics and philosophy. Tr. Julie Rose, 1999.
Erimielisyys: politiikka ja filosofia. suom. Heikki Kujansivu, 2010.
Suoritus: kukin pitää esitelmän yhdestä luvusta.
Päivät:
7.10. Susanna Lindberg: Rancièren esittely
14.10. Jouni Vilkka: Erimielisyyden Esipuhe
21.10. Le commencement de la politique: demos
28.10. Le tort: politique et police
4.11. La raison de la mésentente
11.11. De l'archi-politique à la méta-politique
18.11. Démocratie ou consensus
25.11. La politique en son âge nihiliste
2.12. Kalle Honkanen alustaa Rancièren tekstistä "10 teesiä politiikasta". Se löytyy ranskaksi kirjasta Au bords du poliique, ja englanniksi se löytyy netistä tästä osoitteesta: http://www.scribd.com/doc/21247046/Ten-Theses-on-Politics-by-Ranciere
9.12. VIERAILULUENTO: Ari Hirvonen, oikeusieteen professori Helsingin yliopistosta, esitelmöi seminaarissamme otsikolla "Rancière ja Badiou Ranskan syksyssä 2010". Luento pidetään salissa PINNI B 4116. Luento on avoin kakille kiinnostuneille, tuokaa kavereita mukaan!
16.12. "Väärinymmärryksen" kääntäjä Heikki Kujansivu esitelmöi aiheella Rancière ja identiteetin politiikka.
Samassa yhteydessä kerätään opiskelijanumerot suoritusmerkintöjä varten.
Ilmoittautuminen sähköpostilla: susanna.e.lindberg[at]uta.fi
Periodeilla I ja III järjestetään
PHILPRO1a, 3 op, Argumentaatioanalyysin perusteet sekä filosofisen esitelmän muodolliset vaatimukset
Periodeilla II ja IV järjestetään PHILPRO1b tai PHILPRO2, 4 op, Proseminaariesitelmät
PHILPRO1 (7 op) koostuu siis kahdesta osasta: seminaariesitelmän tekoon valmentavasta alkuopetuksesta (PHILPRO1a, 3 op) ja varsinaisesta seminaariosasta (PHILPRO1b, 4 op), johon sisältyy yksi esitelmä, opponointi ja osallistuminen keskusteluun.
PHILPRO2 (4 op) on kuten PHILPRO1b. Ks. tarkemmin opetussuunnitelma.
Ohjelma:
Esitelmä opponentti
27.10. Ei istuntoa
3.11. Ei istuntoa
10.11.
17.11.
24.11.
1.12.
8.12.
15.12.
Esitelmän aiheista sopiminen ennen lokakuuta sähköpostitse Susanna Lindbergin kanssa: susanna.e.lindberg@uta.fi.
Ohjelma:
7.10. Aura Valkonen: Aristoteleen fantasia, opp. Lauri Polvivaara
14.10. Elina Halttunen-Riikonen: Elizabeth Groszin sukupuoliteoria, opp. Jenna Leppänen
21.10. Antti Lepistö: Poliittisen tyylin teoria, opp. Tommi Rikkinen (?)
4.11. Jenna Leppänen: Merleau-Pontyn filosofia, opp. Jyrki Auer
11.11. Jyrki Auer: Hiljainen tieto, opp. Jere Jokinen
18.11. Jenni Nikkanen: Nietzschen nihilismi, opp. Elina Halttunen-Riikonen (klo 10-12 Pinni A2088)
2.12. Jan Forsman: Descartes, opp. ?
2.12. (iltapäivä) Jere Jokinen: Intialaisen filosofian ja fenomenologia vertailua, opp. Jenni Nikkanen (klo 14-16 Pinni B3108)
9.12. Lauri Polvivaara (aihe harkinnassa), opp. Jan Forsman
9.12. (iltapäivä) Tommi Rikkinen: rauhan (tai sodan) filosofia, opp. ? (klo 14-16 Pinni B3108)
Mukaan tulee vielä Susanna Lankinen.
Filosofian jatkokoulutus- ja tutkijaseminaari - ohjelma:
ke 8.9. klo 15-17, Prof. Susan Haack (University of Miami):"Just Say 'No' to Logical Negativism", Pinni B3107
19.10. Antti Keskinen (Tampereen yliopisto): "De Re Modality and Quine's Epistemology of Ontology"
ti 26.10. 14-16, Tomi Kokkonen ja Samuli Pöyhönen (Helsingin yliopisto): "Olemukset piilopremisseinä argumentaatiossa"
ti 2.11. 14-16, Boyan Manchev (New Bulgarian University): "Ontologies of the Event and Ontologies of Metamorphosis"
9.11. Teemu Toppinen (Helsingin yliopisto): "Frege - Geach-ongelma ja hybridiekspressivismi"
23.11. Jenni Tyynelä (Tampereen yliopisto): "Fiktiot ja emootiot"
31.11. PERUTTU
7.12. PERUTTU
ti 14.12. klo 10-12 Pinni B3109
John T. Lysaker (Emory University): "Benjamin and Some Questions of Form" (ei istuntoa klo 14-16).
Huom! Ei istuntoa jollei esitelmää ole ilmoitettu.
Yleiskuvaus: Kurssi on yleistieteellinen ja se koostuu luento-osuudesta ja keskusteluista, joita käydään luentojen ja ennakolta jaettujen tekstien pohjalta. Tekstit edustavat toisaalta eri ihmistieteitä toisaalta tieteentutkimusta ja -filosofiaa ja niiden kautta on tarkoitus avata tieteenfilosofisia kysymyksiä erityistieteiden ongelmien näkökulmasta. Kurssin lähtökohta on käytännönläheinen ja sen yhtenä päämääränä on tarkastella filosofisten ja erityistieteellisten kysymysten välistä dialektiikkaa. Siis avata tutkimukseen näkökulma, joka ei nykyään enää ole itsestään selvä.
Sisältö: Tieteenfilosofisia ongelmia tarkastellaan toisaalta positivismin toisaalta hermeneuttisen (ymmärtävän) tietoteorian näkökulmasta. Tarkoituksena ei ole vastakkainasettelu vaan pyrkimyksenä on nostaa esiin niitä erilaisia kysymyksenasettelun muotoja, jotka ovat historiallisesti määrittäneet ihmistieteiden käsitteen- ja teorianmuodostusta ja metodisia lähtökohtia, kuten selittämisen ja ymmärtämisen problematiikkaa. Kurssilla esiteltävien asiakokonaisuuksien taustalta löytyy sellaisia ajattelijoita kuin Wilhelm Dilthey, Thomas Kuhn, Karl Popper, Jürgen Habermas, Hans-Georg Gadamer, Mark Bevir, Richard Dawkins ja Daniel Dennet, mutta kurssin tarkoituksena ei ole esitellä yksittäisiä tutkijoita vaan keskustellen pohtia keskeisiä historiallisesti muotoutuneita tieteenfilosofisia ongelmia. Kurssin tarkoituksena on myös avata näihin ongelmiin tieteenalakohtaisesti mahdollisimman laaja näkökulma.
Ennakkoilmoittautuminen kurssille 1.9.2010 mennessä osoitteeseen: erna.oesch@uta.fi.
Opintojakso antaa yleiskuvan nykymetafysiikan peruskäsitteistä ja ongelmista sekä metafysiikan historiasta.
Kurssi järjesteään yhteisopetuksena avoimen yliopiston kanssa.
Kokonaisuuden PHILAIK6 4 op voi suorittaa tenttimällä lopputentin yhteydessä yhden seuraavista:
o Hannah Arendt, The human condition (Vita activa. Ihmisenä olemisen ehdot).
o Hans Jonas: The principle of responsibility
o Judith Butler: Gender trouble (Hankala sukupuoli)
Kurssille osallistuminen edellyttää että PHILPE 6 Johdatus yhteiskunta-ja kulttuurifilosofiaan on suoritettu (tai tentitään viimeistään periodin III kirjatentissä).
Rästitentti on yleisenä tenttipäivänä 8.4. Ilmoitautuminen Wentin kautta kohtaan PHILAIK6 - mainitse että kyse on luentotentistä.
Ohjeet luentopäiväkirjan laatimiseen
Kurssi sisältää seuraavat luennot:
1. Logiikan ja rationaalisuuden käsitteet
2. Ns. logiikan peruskielen rakenne
3. Naturalistinen ja ei-naturalistinen logiikka
4. Klassiset ja ei-klassiset logiikat
5. Mahdolliset maailmat ja rationaalisuus
6. Logiikka ja teoreettinen rationaalisuus
7. Teoreettisen rationaalisuuden käytännöllisyys
8. Käytännöllinen rationaalisuus
9. Rationaalisuus ja normatiivisuus
10. Rationaalisuus ja moraali
11. Irrationaalisuus ja rationaalisuuden paradoksit
12. Rationaalisuus, tieto ja erityistieteet
Luentojen ohella osallistutaan harjoituksiin, joita on 3-5 kertaa. Loppukuulustelussa suoritetaan luennot ja niillä annettava oheislukemisto. Suorituksen laajuus on 5 op.
Kurssilla tarkastellaan Michael Polanyin (1891-1976) kehittämää hiljaisen tiedon käsitettä sekä 1990-luvun alusta virinnyttä hiljaisen tiedon tutkimusta eri tieteen aloilla.
Kurssi käy läpi Polanyin teorian suhdetta traditionaaliseen tietoteoriaan, 1900-luvun tieteenfilosofiseen keskusteluun sekä 1900-luvun lopun kognitiotieteen ja organisaatiotutkimuksen käsityksiin kollektiivien tietämyksestä. Kurssilla pohditaan myös kehon roolia tiedonmuodostuksessa, tiedon ja vallan suhdetta sekä hiljaista tietoa tieteellisessä keksimisessä.
Kurssin sisältö:
1. Johdatus hiljaiseen tietoon (Polanyi, Platon, hahmopsykologia, Freud)
2. Tietoteoreettinen keskustelu ja hiljainen tieto (Platon, 1900-luvun analyyttinen filosofia, kognitiotiede, organisaatiotutkimus, tieteenfilosofinen keskustelu, Kuhn)
3. Michael Polanyin (1891-1976) käsitys hiljaisesta tiedosta
4. Fenomenologia, kehollisuus ja hiljainen tieto (Maurice Merleau-Ponty, Husserl, feministinen epistemologia)
5. Kieli ja hiljainen tieto (Wittgenstein, Austin, Heidegger, Lakoff & Johnson, Sheets-Johnstone)
6. Taito ja oppiminen (Aristoteles, Ryle, Casey, Dewey, Argyris & Schön, piilo-opetussuunnitelma)
7. Asiantuntijuus ja hiljainen tieto (H. Dreyfus, jaettu asiantuntijuus, negatiivinen asiantuntijuus)
8. Tiedon jakaminen, Ikujiro Nonaka ja käytäntöyhteisöt (SECI-malli, Lave & Wenger, transaktiivinen muisti, ryhmäharha)
9. Hajautettu kognitio, tila ja paikallisuus (Hutchins, Lefebvre, Ba, Haraway, indigenous knowledge)
10. Tieto ja valta (Habermas, Foucault, Butler)
David Harveyn luennoilla perehdytään Marxin Pääomaan. Kurssin runkona toimivat Harveyn luennot Pääoman ensimmäisestä osasta (http://davidharvey.org/reading-capital). David Harvey on luennoinut lähes 40 vuotta Pääomasta ja on tällä hetkellä kansainvälisesti tunnetuimpia Marx-tutkijoita. Harvey toimii tällä hetkellä professorina City University of New Yorkissa (CUNY) ja toimii The Center for Place, Culture and Politics -keskuksen johtajana.
Kurssi koostuu 15 kokoontumiskerrasta, jotka kestävät 3 tuntia. Luentosarjan aluksi on yleinen johdatus Marxin ajatteluun ja marxismin kontekstualisointia nykyaikaan. Varsinaisilla luennoilla katsotaan kahden tunnin mittainen Harveyn pitämä Pääoma-luento, jonka jälkeen keskustellaan yhdessä luennon teemoista.
Kurssia tukee perehtyminen Pääomaan Harveyn luentojen rinnalla.
Suoritustapa: aktiivinen osallistuminen + essee tai oppimispäiväkirja (7-10 liuskaa)
Kurssille otetaan 30 opiskelijaa.
Korvaa 2 op kohdasta PHILAI 2 tai PHILSY1A
Koko opintojakson PHILAI 2 (4 op) suorittamiseksi suositellaan osallistumista myös Timo Vuorion kurssille METODI JA OBJEKTI: KIELELLINEN KÄÄNNE 1900-LUVUN FILOSOFIASSA.
Loppukuulustelu 18.3. (ei erillistä ilmottautumista)
Rästitentti on yleisenä tenttipäivänä 8.4. johon ilmoittautuminen tapahtuu sähköisessä ilmoittautumisessa kohtaan PHILAI2. Huom. mainise ilmaittautuessasi että kyseessä on Lindbergin luentokurssin uusintatentti.
Osa 1: PHILPRO1a Argumentaatioanalyysin perusteet, to klo 10-13
(I-proseminaarilaisille, 3 op)
Kurssin tavoitteena on perehtyä argumentaatioanalyysin perusteisiin ja esitelmän muodollisiin vaatimuksiin.
Edellytyksenä filosofian perusopinnot. Osallistuminen kaikkiin istuntoihin pakollista.
Oheiskirjallisuutta:
Kakkuri-Knuuttila (toim.) Argumentti ja kritiikki
Watson: Writing Philosophy
Osa II: PHILPRO1b Proseminaari, to klo 10-13
(I- ja II-proseminaarilaisille, 4 op)
13.1. Proseminaarin kokoontuminen, sovitaan esitelmien aiheet, opponentit ja päivämäärät. Sekä I-että II-proseminaarilaisia pyydetään tulemaan paikalle tai otamaan yhteyttä proseminaarin vetäjään.
Kurssilla kirjoitetaan yksi seminaariesitelmä, esitetään se, opponoidaan jonkun toisen esitelmä ja osallistutaan keskusteluun.
Proseminaarilaiset jaetaan kahteen ryhmään, joista toista vetää yliopistonlehtori Susanna Lindberg (Susanna.E.Lindberg@uta.fi) ja toista professori Jaana Parviainen (jaana.parviainen@uta.fi)
Esitelmistä on suotavaa keskustella seminaarin vetäjän kanssa joko sähköpostitse tai vastaanotolla Pinni B2003 ja B2005, ke klo 13-14.
Ryhmä A, vetäjä Susanna Lindberg, klo 10-13, Pinni A 3112
Päivä Esitelmä Opponentti
14.4. Milka Toikko Janne Aejmalaeus
Tuomas Lepistö Milka Toikko
21.4. Janne Aejmalaeus Tuomas Lepistö
Antti Kilpijärvi Jere Ketola
28.4. Antti Suonio Miika Salo
Henri Kultalahti Lauri Lahikainen
5.5. Jere Ketola Jenni Niinimäki
Miika Salo Henri Kultalahti
12.5. Jenni Niinimäki Antti Kilpijärvi
Lauri Lahikainen Antti Suonio
Ryhmä B, vetäjä Jaana Parviainen, klo 10-13, Pinni B3030
Päivä Esitelmä Opponentti
10.2. klo 12-13: Proseminaarin järjestäytyminen , Pinni A3112
21.4. Jukka Kuosma
Tiina Oikarinen
28.4. Miika Haverinen
Kalle Virtanen
5.5. Paula Rekola
Ville Virtanen
12.5. Kimmo Tulijoki
Tomi Mikkola
Filosofian syventävien opintojen seminaarin yhteydessä suoritettava harjoituskurssi.
Alustava ohjelma:
Torstaisin klo 10-12, Pinni B 4115
13.1. Seminaarin järjestäytyminen
27.1. Filosofinen kirjoittaminen ja argumentaatio (luento)
3.2. Susanna Lankinen: Näkökulmia filosofiseen keskusteluun kivusta, opp. Aura Valkonen
10.2. Filosofinen kirjoittaminen ja argumentaatio (luento)
17.2. Aura Valkonen: Järki ja ymmärrys uusplatonistisessa traditiossa, opp. Lauri Polvivaara
24.2. Lauri Polvivaara: Shestovin antirationalismi, opp. Jan Forsman
10.3. Tommi Rikkinen: Väkivallan käsite, opp. Janne Alaloukusa
17.3. Jan Forsman: Descartesista, opp. Jere Jokinen
24.3. Janne Alaloukusa: Syömishäiriöiden filosofia, opp. Tommi Rikkinen
14.4. Jere Jokinen: Sartren ja intialaisen filosofian tietoisuusnäkemykset
12.5. Jere Jokinen, aihe sovitaan myöhemmin
Jyrki Auer: Hiljainen tieto, aika sovitaan myöhemmin
Jenna Leppänen: Merleau-Pontyn filosofia, aika sovitaan myöhemmin
Kurssille ilmoittaudutaan ennen sen alkamista kirjoittamalla nimi listalle osoitteessa Pinni B 2061 (ilmoitustaulu).
Filosofian jatkokoulutus- ja tutkijaseminaari - ohjelma:
18.1. FT Petri Räsänen: Globalisaatio, markkinat ja vapaus
25.1. Alma Korko: Tiedon kohde G.E. Mooren varhaisessa arvostelmateoriassa
2.2. Timo Vuorio: Richard Rorty ja kielellinen käänne
22.2. Ismo Koskisen esitelmä siirtynyt kahdella viikolla (ks. alla)
8.3. Ismo Koskinen: Raili Kaupin filosofinen kehitys
to 10.3. klo 12-14, Pinni B3109 (huom! poikkeuksellinen aika) Dr. Peter Trawny: What is an Intense Experience? Henri Bergson's Essai sur les données immédiates de la conscience
15.3. YTT, akatemiatutkija Sergei Prozorov (Helsingin yliopisto): Three Concepts of the World: From the Universe to the Void
29.3. Paula Kaukiainen: Taidekasvatuksesta
5.4. Tiina Aliklaavu: A Possibility for an Ontological Ethics in Architectural Conservation
12.4. FT Jani Hakkarainen ja FT Markku Keinänen:
Trooppinominalistinen vastaus Bradleyn relaatio-regressiolle
to 28.4. klo 14-16, Pinni B3111 (huom! poikkeuksellinen aika), Taru Heinonen: Empatiasta
3.5.
10.5.
17.5. Jenni Tyynelä: Fiktion paradoksi
toukokuun lopulla: Prof. Peter Hyltonin tohtoriohjelmakurssi
Tieteenalat ylittävällä ilmaisulla kielellinen käänne on alun perin kuvattu 1900-luvun analyyttista filosofiaa. Kyse ei ole vain yhdestä filosofian osa-alueesta (kielifilosofiasta), vaan kaiken filosofisen tutkimuksen läpäisevästä metodista, jonka mukaan sanojen tai lauseiden kielellinen merkitys on filosofisen analyysin kohde. Ajatukseen sisältyi aikoinaan oletus huomattavasta filosofisesta edistysaskeleesta. Kurssilla tarkastellaan 1900-luvun analyyttista filosofiaa ja sen keskeisiä oppeja, suuntauksia ja edustajia tästä erityisestä metafilosofisesta näkökulmasta.
Tunteita ja moraalia käsittelevä lyhyt luentosarja alkaa keskiviikkona 9.3. Pinni A:n salissa 5060. Muut luennot ovat 16.3., 23.3., 6.4. ja 13.4. Kurssilla käsitellään järjen ja tunteiden suhdetta, tunteita koskevia teorioita, kuten kognitiivisia ja affektiteorioita, empatiaa ja sympatiaa sekä moraalipsykologiaa. Luennoilla tutustutaan myös kirjallisuuden filosofiaan, sillä yhtenä teemana ovat lukijan tunteet ja empatia fiktiivisiä henkilöhahmoja kohtaan. Jenni Tyynelä on toisena opettajana kurssilla ja vastaa ensi sijassa kirjallisuuden filosofiaa koskevasta osasta. Luentojen yhteydessä annetaan kirjallisuutta, jonka voi suorittaa yhdessä luentojen kanssa ja saada kurssista 3 op. Suoritukseksi käy myös essee, joka voi olla 3 - 5 op:n laajuinen.
Jenni Tyynelän kalvot.
Oheislukemistoa:
James, William, ?What is an Emotion?? (1884), teoksessa W. James, Collected Essays and Reviews, Russell&Russell, New York, 1969, s. 244 ? 275 (artikkeli on verkossa, ks. Classics in the History of Psychology.)
http://psychclassics.yorku.ca/James/emotion.htm
Gendler, Tamar Szabó, ?The Puzzle of Imaginative Resistance?, The Journal of Philosophy Vol 97, No 2 (2000), 55 ? 81.
http://helios.uta.fi:2158/stable/2678446
Roberts, Robert C., ?Solomon on the Control of Emotions?, Philosophy and Phenomenological Research 44 (1984), 395 ? 403.
http://helios.uta.fi:2158/stable/2107692
Roberts, Robert C., ?What an Emotion Is: A Sketch?, The Philosophical Review 97 (1988), 183 ? 209.
http://helios.uta.fi:2158/stable/2185261
Roberts, Robert C., ?Emotions as Judgements?, Philosophical and Phenomenological Research 59 (1999), 793 ? 798.
http://helios.uta.fi:2158/stable/2653799
de Sousa, Ronald, ?Emotion?, Stanford Encyclopedia of Philosophy
Liikkeestä ja mobiilisuudesta on tullut monien tieteenalojen uusi tutkimuskohde viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tällä kurssilla tutustutaan fenomenologian ja kognitiotieteen piirissä käytyyn keskusteluun liikkuvan kehon ja liikkumisen ontologisista ja epistemologisista ehdoista. Kurssilla perehdytään mm. Edmund Husserlin ja Maxine Sheets-Johntonen liikkeen fenomenologiaan, James Gibsonin silmän liikettä koskevaan tutkimukseen sekä Raymond Gibbsin ja Alva Noën filosofiseen kognitiotieteeseen.
Kurssi koostuu luennoista sekä seminaarityöskentelystä, jossa käsitellään aiheeseen liittyviä artikkeleita
Tutkimusetiikka-kurssin tavoitteena on herättää jatko-opiskelija tiedostamaan omaan tutkimuksen tekoon liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä tieteeseen ylipäätänsä liittyviä arvovalintoja. Toisaalta kurssi tarjoaa tilaisuuden keskustella tutkimuseettisistä kysymyksistä, joita jatko-opiskelija on mahdollisesti jo kohdannut tutkimustaan tehdessä. Kurssilla tutustutaan tutkimuseettiseen normistoon (mm. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely sekä ihmistieteellisen tutkimuksen eettisiin käytäntöihin sekä ihmistieteellisen tutkimuksen eettisiin suosituksiin). Kurssilla pohditaan tutkimuksen tekemiseen, tieteen etiikkaan ja tutkijan arvovalintoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä käytännön esimerkkien avulla. Kurssin tavoitteena onkin herättää opiskelija ymmärtämään oman tutkimuksensa eettistä luonnetta ja valintojensa eettisiä ulottuvuuksia. Samalla kurssin tavoitteena on selventää tutkijan ammatti-identiteettiä ja roolia yliopistossa ja yhteiskunnassa, tutkimuksen tekoon liittyviä arvovalintoja sekä tutkimuksen tekoon liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisesta vastuusta.
Kurssi koostuu luennoista, tutkimuseettisten kysymysten pohdinnasta sekä suullisesta esitelmästä, jossa jatko-opiskelija voi pohtia omaan tutkimuksensa liittyviä tutkimuseettisiä kysymyksiä. Kurssin voi suorittaa esseellä tai tenttimällä.
TUTKIMUSETIIKKA-KURSSIN SISÄLTÖ:
8.4.2011 Perjantaina klo 10-16
1. Mitä on tutkimusetiikka?
2. Tutkimuseettinen normisto
3. Tutkimuksen aiheenvalintaan ja tutkimuksen tekemiseen liittyvät eettiset näkökannat
4. Ihmistutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset
15.4.2011 Perjantaina klo 10-16
4. Lähdekirjallisuuteen ja tulkintaan liittyvät eettiset kysymykset
5. Tutkimuksen raportointiin ja julkaisemiseen liittyvät eettiset kysymykset
6. Tiedeyhteisöön ja asiantuntijana toimimiseen liittyvät eettiset kysymykset
29.4. 2011 Perjantai klo 10-16
Opiskelijoiden esitelmiä omista tutkimuseettisistä kysymyksistä.
6.5. 2011 Perjantai 10-16
Opiskelijoiden esitelmiä omista tutkimuseettisistä kysymyksistä.
Yhteenveto kurssista
Ennakkoilmoittautuminen viikko ennen kurssin alkamista.
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu eri alojen jatko-opiskelijoille, eikä se edellytä erityisiä taustaopintoja. Opetuksessa opiskelijat voidaan koota tieteenalakohtaisiksi työryhmiksi, joissa keskitytään erityisesti oman alan argumentaatioon.
Vastuulaitos: Historiatieteen ja filosofian laitos, filosofian oppiaine
Sisältö:
Kurssin suoritus: Kurssin suoritus edellyttää luentojen tiivistä seuraamista sekä niillä annettujen harjoitustehtävien tekemistä. Kurssiin ei sisälly varsinaista kuulustelua, mutta lopuksi annetaan hieman laajempi harjoitustyö, joka pyritään yhdistämään osallistujan omaan tieteenalaan ja tutkimusongelmaan.
Each course meeting is envisaged as consisting of a lecture followed by questions and general discussion.
Some recent commentators have given accounts of twentieth-century analytic philosophy and its history that gives relatively little weight to the role played by modern logic. These seminars will, to the contrary, emphasize that role, although not to the exclusion of other factors. Among the (interlocking) themes which will be discussed (time permitting) are:
Here's a link to Professor Hylton's page at UIC:
http://www.uic.edu/depts/phil/bios/hylton.htm