Torstai 8.9.2011 (Linna kh 6034)
10.00-12.00 Koulutuksen käynnistys, henkilökunnan esittely ja opiskelijoiden esittelykierros. Koulutuksen esittely: opetussuunnitelma, opetusohjelma, opintojen luonne, tuutorointi, HOPS yms.
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-13.30 Koulutuksen esittely jatkuu: Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön info
13.30-14.30 Aikaisempien Nuttu-opiskelijoiden terveiset: Nina Virtanen ja Riikka Majuri
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-16.00 Tuutorointiryhmien jakaantuminen ja kokoontuminen / Elna Hirvonen, Juha Nieminen (Linna kh 6034 ja kh 6031)
16.00-17.00 Kampus-kierros opiskelija-tutoreiden kanssa. Tutorit ainejärjestö Nurina ry:stä.
17.30- Tervetulotilaisuus
Perjantai 9.9.2011 (Linna kh 6034)
9.00-9.45 Kirjaston käytön opastus /Johanna Tevaniemi (Tilassa 3021 pääkirjasto, Linna 3. krs. Käynti kirjaston sisäänkäynnin kautta 1. krs)
9.45-10.00 Kahvitauko
10.00-11.30 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot /Elna Hirvonen
11.30-12.30 Lounastauko
12.30-13.15 Opintojakso Nuttu2.2. Nuorisokasvatuksen syventävät opinnot: verkkokurssin käynnistys / Juha Nieminen (Tilassa Linna K114)
Torstai 29.9.2011 (Linna kh 6034)
10.00-12.00 Henkilökohtaista opintojen ohjausta / Elna Hirvonen, Juha Nieminen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Opintojakso Nuttu1.1.Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Helena Helve
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-16.30 Opintojakso Nuttu1.1. Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Helena Helve
Perjantai 30.9.2011 (Linna kh 6034)
9.00-11.30 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot /lehtori Elna Hirvonen
11.30-12.30 Lounastauko
12.30-15.30 Henkilökohtaista opintojen ohjausta / Elna Hirvonen, Juha Nieminen
Torstai 20.10.2011 (Linna kh 6034)
10.15-12.00 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot / Elna Hirvonen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Opintojakso Nuttu1.1.Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Helena Helve
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-16.30 Opintojakso Nuttu1.1.Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Helena Helve
Perjantai 21.10.2011 (Linna kh 6034)
9.15-11.30 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot / Elna Hirvonen
11.30-12.30 Lounastauko
12.30-15.30 Yksikön yhteiset opinnot: YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet / vaihtoehtoisen suoritusmuodon tentti
Aika- ja paikkatiedot
Ks. TOKLA7.3 Johdatus mediakasvatukseen
Aika- ja paikkatiedot ks. AIKAA11 Mediakasvatus ja uudet lukutaidot
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Vaadittavat opintosuoritukset
Luennot 20 tuntia ja luentopäiväkirja
tai
sähköinen kirjatentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
HUOM. Lukuvuonna 2011-2012 opintojaksossa ei ole opetusta.
Kirjatentti voidaan suorittaa ainoastaan sähköisenä tenttinä. Tentin vastaanottaja on Sirkku Kotilainen.
Tenttivät kirjat ovat seuraavat teokset:
Heinonen & Kortti, Vaikuttamista ja valintoja. Moniteiteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.), Kasvattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Nikunen, Faniuden aika. Tampere University Press 2005. Verkkojullkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776
Kotilainen & Rantala, Nuorten kansalaisidentiteetit ja mediakasvatus. Nuorisotutkimusverkosto 2008.
Syksyn kurssin voi tenttiä vielä kevään ensimmäisenä yleisenä tenttipäivänä 13.1.2012. Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Valinnainen opintojakso, max 16 opiskelijaa/ryhmä. Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutuksen järjestämiä opettajan pedagogisia opintoja suorittavat ovat etusijalla ryhmään valinnassa.
Ilmoittautuminen seminaariin verkossa viimeistään su 4.9.2011 (NettiOpsu/WILMO: http://www.uta.fi/nettiopsu/)
Torstai 10.11.2011 (Linna kh 6034)
10.30-12.00 Opintojakso Nuttu15B Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät / Sinikka Forsman
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Opintojakso Nuttu15B Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät / Sinikka Forsman
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-17.30 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot / Elna Hirvonen
Perjantai 11.11.2011 (Linna kh 6034)
10.00-11.30 Opintojakso Nuttu21C Harjoittelu: ohjausseminaari I / Elna Hirvonen
Torstai 1.12.2011 (Linna kh 6034)
10.00-12.00 Opintojakso Nuttu1.1. Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Marjaana Kojo
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-15.00 Opintojakso Nuttu1.1. Nuorisotutkimuksen ajankohtaisia kysymyksiä ja suuntauksia / Marjaana Kojo
15.00-15.30 Kahvitauko
15.30-17.00 Opintojakso Nuttu21A Kehittämisprojektin orientoivat opinnot /Elna Hirvonen
Perjantai 2.12.2011 (Linna kh 6034)
9.30-11.00 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät / Jaana Lähteenmaa
11.00 - 12.00 Lounastauko
12.00 - 13.30 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät / Jaana Lähteenmaa
Jaksolle otetaan 35 sivuaineopiskelijaa psykologian opintopistemäärän perusteella. Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään pe 14.10.2011 ohjeen mukaisesti: http://www.uta.fi/yky/oppiaineet/psykologia/kaytannot/ilmot/a2.html
Luennot ajalla 1.11. - 30.11.2011.
Harjoitukset ajalla 15.11. - 30.11.2011
Kurssin luennot ovat 1.11.-30.11.2011. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Kurssiin kuuluu 3 pakollista harjoitustehtävää, jotka tehdään etukäteen. Harjoitustehtävien aiheet jaetaan luennoilla. Valmiit harjoitustehtävät käsitellään harjoitusryhmissä. Valitse sinulle sopiva harjoitusryhmä (1-5) ja ilmoittaudu siihen NETTIOPSUSSA ennen harjoitusten alkua.
Nuorisotutkimuksen tieto ja menetelmät: sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen risteyksissä
Dos. Jaana Lähteenmaa (Tampereen yliopisto/UTACAS ) & Dos. Leena Suurpää (Nuorisotutkimusverkosto).
Kurssikuvaus:
Kurssin tavoitteena on kuvata ja pohtia opiskelijoiden kanssa yhdessä monitieteistä nuorisotutkimuksen kenttää erityisesti nuoria koskevan tiedontuotannon ja tiedon käytön näkökulmista. Nuorisotutkimuksen tietoa ja menetelmiä esitellään ja arvioidaan asettamalla akateemisen perustutkimuksen ja soveltavan käytäntötutkimuksen lähtökohdat ja käytännöt keskusteluun. Käsite "tieto" merkitsee tässä yhteydessä sitä, että kurssin aikana valotetaan tiedonmuodostamisen erilaisia suuntauksia ja kehityskulkuja. Kurssilla sivutaan myös tutkijan erityistä vastuuta ja roolia sekä tutkimuseettisiä kysymyksiä, kun kyseessä on nuorten ja nuoruuden tutkiminen. Kurssilla nuorisotutkimuksen kenttä määrittyy etenkin sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen rajapintoihin.
Kurssin suorittaminen
Kurssi toteutetaan kolmitasoisesti:
1) Luennot (4 krt) keskiviikkoisin klo 14-18: 26.10., 9.11., 23.11., 7.12. Luentojen tavoitteena on opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen keskusteluun. Luennot toteutetaan osin dialogimuotoisesti. **
2) Opiskelijan yksilötyönä luentopäiväkirjan tekeminen nimenomaan nuorisotutkimuksen tietoa ja metodologista näkökulmaa noudatellen.
3) Ryhmätyönä (2-5 opiskelijaa/ ryhmä) uusien suomalaisten nuorisotutkimusten metodologisten ulottuvuuksien arviointi ja näiden 1-2 sivun pituisten arviointien Nuorisotutkimusverkoston ylläpitämälle Kommentti-sivustolle, jonne avataan oma teemasivusto tätä kurssia varten. Opiskelijaryhmille valittavaksi tuodaan ensimmäiselle luentokerralle 3-5 teosta.
Tarkempi kurssikuvaus
26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: teemana suomalaisen nuorisotutkimustiedon erityispiirteiden esittely (mm. akateemisen ja soveltavan tutkimuksen rajaa koettelevan tiedon tuottamisen ja käytön haasteet, dialogisen tiedon määritelmät ja sovellukset, nuorisotutkijan identiteetit ja roolit)
9.11. Leena Suurpää: Triangulaation monet merkitykset ja sovellukset monitieteisessä nuorisotutkimuksessa
23.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit nuorisotutkimuksessa sekä tyttötutkimuksessa 70-luvulta tähän päivään. Niiden kietoutuminen metodologisiin ratkaisuihin sekä tutkittavien ¨"toimijuuden" hahmottamiseen.
7.12. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Nuorisotutkija mediavälitteisen tietoyhteiskunnan kentillä: moraalisia paniikkeja ja tieto-ohjausta
Ilmoittautuminen Netti-Opsussa.
Torstai 12.1.2012 (Linna kh 6034)
10.15-10.30 Lukukauden aloitus
10.30-12.00 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot/ Juha Nieminen
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-17.30 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
Perjantai 13.1.2012 (Linna kh 6034)
9.30-11.00 Nuttu15B Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät / Sinikka Forsman
11.00-12.00 Lounastauko
12.00-13.30 Nuttu15B Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät / Sinikka Forsman
13.30-14.00 Kahvitauko
14.00-16.00 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
14.00-16.00 Rästitentti (Nuorisotyön perusteet, Empiirisen tutkimuksen perusteet)
Torstai 9.2.2012
8.30-10.30 Henkilökohtaista opintojen ohjausta, varaa aika wikistä
10.30-12.00 Nuttu15A Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät / Jaana Lähteenmaa
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Nuttu15A Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät / Jaana Lähteenmaa
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00- Henkilökohtaista opintojen ohjausta, varaa aika wikistä
Perjantai 10.2.2012
9.30-12.00 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-15.45 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
Työpajoissa opiskelija tutustuu käytännössä mediakasvatuksen toteuttamiseen esimerkiksi havainnoimalla toimintaa tai itse osallistumalla työskentelyyn. Työ vaihtelee kulloinkin tarjolla olevien työpajojen mukaan. Työpajoissa toimitaan 20 tuntia. Pajan päätteeksi kirjoitetaan Työpaja-päiväkirja. Päiväkirjassa kuvataan toiminta, reflektoidaan sitä ja omaa osuutta. Tärkeä kysymys on: mitä opin?
Suoritukseen kuuluu yksi työpaja: valitse joko Työpaja 1 tai Työpaja 2.
Työpaja 1: Nuorten mediaa Tampereella
Aika: Alkaen keskiviikkona 28. syyskuuta klo 14-16. Ensimmäiseen kokoontumiseen on KAIKKIEN osallistuttava, mikäli haluaa jatkaa työpajassa! Tapaamisessa sovitaan jatkon kokoontumisajat ja työryhmät.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa. Ilmoittautuminen välillä 1.11.-15.11. netissä.
Paikka: Mediakoulu, Väinö Linnan aukio 13 (Mediamuseo Rupriikin ovesta sisään)
Työpaja toteutetaan Tampereen kaupungin Mediakoululla kanssa, ks. http://koulut.tampere.fi/media/mediakoulu/. Mediakoulu on tila, jossa lapset ja nuoret voivat työstää omia mediatöitään. Se on perusopetuksen toimintaa, joka kohdistuu 2,4,6 ja 8-luokille. Samassa tilassa toimii myös Nuorisopalvelujen Mediatalohanke.
Mediakoululla opiskelijoiden on mahdollisuus havainnoida toimintaa tai osallistua siihen itse mediapedagogin kanssa kiertäen myös tamperelaisilla kouluilla. Nuorisopalvelujen Mediatalo-hankkeessa opiskelijat toteuttavat kaupungin nuorisotaloilla yksin tai pareittain mediakasvatusaiheisia työpajoja. Jokainen opiskelija tai työpari suunnittelee ja toteuttaa yhden 1-2 tuntia kestävän työpajan, jonka kukin opiskelija/työpari myös itse ohjaa.
Työpajaan osallistuvilta opiskelijoilta toivotaan aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta.
Ohjaajina toimivat mediapedagogi Jukka Haveri, media-assistentti Minna Raitapuro ja professori Sirkku Kotilainen.
Työpaja 1 ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella. Suositellaan vähintään yhtä mediakasvatuksen kurssia tehdyksi tai tekeillä olevaksi. Työpajassa ei opeteta mediakasvatuksen perusteita.
Työpaja 2: Printtimedia mediakasvatuksen työvälineenä
Aika: 13.-14.12.2011 kumpanakin päivänä klo 10-17. Ennakkotehtävä ohjeistetaan valituille erikseen.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa. Ilmoittautuminen välillä 1.11.-15.11. netissä.
Paikka: Tampereen yliopisto, A198.
Työpaja toteutetaan yhteistyössä Sanomalehtien Liiton ja Aikakausmedian kanssa.
Työpajassa perehdytään printtimedian lukemistapoihin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi analysoidaan sanomalehtien ja aikakauslehtien eroja ja samankaltaisuuksia. Keskiössä on osallistujien oman printtimedian kuluttamisen tarkastelu
Työpajan tavoitteena on antaa konkreettisia työvälineitä siihen, kuinka käyttää sanomalehtiä ja aikakauslehtiä mediakasvatuksen välineinä.
Työpaja soveltuu journalismin, kasvatustieteiden, sekä nuorisotyön ja -tutkimuksen opiskelijoille.
Ohjaajina toimivat Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija, medianomi Maija Puska sekä Sanomalehtien Liiton yhteyspäällikkö, kasvatustieteen ja taiteen maisteri Jonna Tolonen. Työpaja-päiväkirja palautetaan professori Sirkku Kotilaiselle 15.01.2012 mennessä: sirkku.kotilainen@uta.fi.
Työpaja 3: Mediaosallistamo - Työpaja lukion opettajille, sanomalehtien toimittajille ja mediakasvatuksen opiskelijoille.
Ajankohta: Lähipäivät 2.-3. helmikuuta 2012, jonka jälkeen erikseen sovitusti essee tai työskentely koulussa/ mediassa.
Paikka: Tampereen yliopiso CMT: paikka ilmoitetaan valituille henkilökohtaisesti.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa alkaa 9.1.2012 ja päättyy 25.1.2012
Osallistujat: Lukion opettajat (max 8), sanomalehtien toimittajat (max 8) ja opettajaksi/toimittajaksi opiskelevat Tampereen yliopiston mediakasvatuksen opiskelijat (max 8).
Opettajille ja toimittajille työpaja on ammatillista täydennyskoulutusta, jonka heille kustantavatSanomalehtien Liitto ja Tampereen kaupunki. Mediakasvatuksen opiskelijoille osallistuminen työpajaan sisältyy heidän opetusohjelmansa kurssiin Mediakasvatuksen työpaja (5 op), josta vastaa Sirkku Kotilainen..
Kouluttajat: Mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilainen Tampereen yliopistosta ja lehtoriFT Mari Hankala Jyväskylän yliopistosta.
Sisältö ja tavoitteet: Työpajassa käsitellään aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta painetun ja verkkolehden mahdollisuuksia mediakasvatuksessa. Lähtökohtana on Mari Hankalan Jyväskylän yliopistossa tammikuussa 2011 tarkastettu väitöskirja Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? Näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen.?
Työpaja painottuu pienryhmätyöskentelyyn. Tavoitteena on yhdessä opettajien ja toimittajien sekä opettajiksi ja/tai toimittajiksi opiskelevien kanssa tuottaa ideoita konkreettiseksi yhteistyöksi koulujen ja sanomalehtien välille.
Toteuttajina Tampereen yliopisto (CMT), Tampereen kaupunki ja Sanomalehtien Liitto. Lisätietoja Sirkku Kotilainen, sirkku.kotilainen@uta.fi.
Työpajoihin ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella.
Opintoja toteutetaan resurssien mukaan ja niiden järjestämisestä päätetään erikseen lukuvuosittain.
Erityispedagogiikan perusopintoja tarjotaan lukuvuonna 2011-2012 ensisijaisesti aineenopettajan, luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen koulutuksen opiskelijoille. Kursseille otetaan myös niitä opiskelijoita, jotka ovat saaneet option opettajan pedagogisiin opintoihin ja sellaisia, jotka ovat jo suorittaneet opettajan pedagogiset opinnot.
HUOM! Opintojakson luennot pidetään Hämeenlinnassa luokanopettajan koulutuksen tiloissa. Seminaariryhmät 1 ja 2 järjestetään Hämeenlinnassa ja seminaariryhmä 3 Tampereella. Hämeenlinnassa järjestettäviin ryhmiin ilmoittautuminen Tarja Koivusaarelle (tarja.koivusaari@uta.fi) 30.1.12 mennessä. Tampereella järjestettävään seminaariryhmään ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Opintojaksoon sisältyvän kirjallisuuden voi tenttiä seuraavina aineenopettajan koulutuksen yleisinä tenttipäivinä: 4.11.2011, 2.12.2011 ja 13.4.2012.
Opintojaksolle otetaan yhteensä 40 opiskelijaa. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua, seminaariryhmiin ilmoittautuminen.
Tiedot luennoista hallintotieteen opetusohjelmassa koodilla HAA810L.Yrityksen hallinnon pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisuuden esseillä.
Current themes and latest results of the research on media literacies and education are discussed and, the models of teaching and learning materials are explored.
After the course students recognize the current questions in the research on media literacy education and common models of teaching media literacies in the Nordic Countries and abroad. Students get familiar with learning materials on media literacies.
Required performance: lectures 16 h and an assignment based on literature delivered during lectures.
Evaluation of the course: 1-5.
The course is alternative to Mekap5B Kirjallisuus ja vaihtoehtoiset opinnot (responsible teacher: Heidi Keinonen, heidi.keinonen@uta.fi)
Torstai 15.3.2012 (Linna kh 6034)
9.30-12.00 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Nuttu2.3 Nuorisotyön teorian syventävät opinnot / Juha Nieminen
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-16.30 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
Perjantai 16.3.2012 (Linna kh 6034)
10.30-12.00 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
12.00-13.00 Lounastauko
13.00-14.30 Nuttu21C Harjoittelunohjausseminaari / Elna Hirvonen
Perjantai 13.4.2012 (Linna kh 6034)
9.30-11.00 Nuttu14A Graduseminaari I / Helena Helve
11.00-12.00 Lounastauko
12.00-13.30 Nuttu14A Graduseminaari I / Helena Helve
13.30-14.00 Kahvitauko - Kohti kevättä
14.00-17.00 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
Perjantai 11.5.2012 (Linna kh 6034)
9.00-12.15 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
12.15-13.00 Lounastauko
13.00-16.15 Nuttu21B Kehittämisprojekti / Elna Hirvonen
Valinnainen opintojakso (max 16 opiskelijaa).
Ilmoittautuminen verkossa viimeistään 10.2.2012 (NettiOpsu/WILMO: http://www.uta.fi/nettiopsu/)