Opintojakson suoritettuaan piskelija ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen. Opiskelija osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä. Opiskelija osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa. Opiskelija osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa.
Sisältö
Teorian merkitys perhehoitotieteessä. Perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä. Käsitteiden kehittäminen ja teoria. Induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen. Perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Kirjallinen oppimistehtävä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä (pienryhmissä).
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arvioidaan kirjallinen oppimistehtävä.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY.