Laura Eilola
About me
I am working as a University Instructor in Finnish as a second language at the Tampere University.
In Spring 2023, I graduated with a PhD in language studies with Finnish language as the research field. My research interests include second language interaction, multimodal interaction, conversation analysis, and language learning in interaction.
Project links
Main positions of trust
Secretary for the Finnish Association for Applied Linguistics (AFinLA)
Research fields
interaction, vulnerable citizens, adult migrants, mental health rehabilitees, Finnish as a second language, embodiment, gestures, digital public services, language learning
Funding
Selected publications
Eilola, Laura (2023). Aikuisten luku- ja kirjoitustaitoon tukea tarvitsevien suomenopiskelijoiden vuorovaikutuskompetenssi ja sen kehittyminen luokkahuoneen ja arjen vuorovaikutustilanteissa. Article-based dissertation. Tampere: Tampereen University dissertations 762. Faculty of Information Technology and Communication Sciences. Language Unit. Available
Eilola, Laura (2022). The design of requests by adult L2 users with emergent literacy. The Classroom Discourse 14 (2), pp. 167–191. doi: 10.1080/19463014.2021.2017308. Available
Eilola, Laura & Lilja, Niina (2021). The smartphone as a personal cognitive artefact supporting participation in interaction. The Modern Language Journal, 105 (1), pp. 294–316. doi: https://doi.org/10.1111/modl.12697. Available
Lilja, N., Eskildsen, S. W., Wagner, J., Eilola, L., Jokipohja, A-K., Gudmundsen, J., Härmävaara, H-I., Piirainen-Marsh, A., Svennevig, J., Urbanik, P., Schumchen, N., & Poikonen, J. (2023). A Nordic model for supporting language learning in everyday contexts. Fast track to vision 2030, pp. 137–141. Available
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Piirainen-Marsh, Arja (2023). Aikuisten kielenoppijoiden vuorovaikutuskompetenssin kehittyminen luokkahuoneen ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. [Adult learners' interactional competence and its development outside the classroom.] Teoksessa Anne Pitkänen-Huhta, Karita Mård-Meittinen & Tarja Nikula (toim.) Kielikoulutus mukana muutoksessa. Language education engaging in change. AFinLA-teema (16). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, pp. 104–123. Available
Eilola, Laura (2023). Aikuisten suomen kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden osallistumisen keinojen kehittyminen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Puhe ja Kieli 23 (2), pp. 63–88. Available
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Torilla tavataan: pedagogisen kokeilun valmistautumisvaihe. [The planning phase of a pedagogical intervention.] In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, pp. 181–210. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura & Tapaninen, Terhi (2022). Kahvi mukaan: kielellisten ilmausten ja eleiden yhteispeli pedagogisen torikokeilun jälkipuintivaiheessa. [Coffee to go: The use of gesture-talk ensemble in the reflection phase of a pedagogical intervention.] In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, pp. 211–243. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Johdanto: Aikuisten maahanmuuttajien arki ja suomen kieli. In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, pp. 11–27 . Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (2022). Loppukaneetit: suomen kielen oppimisen mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista. In Niina Lilja, Laura Eilola, Anna-Kaisa Jokipohja & Terhi-Tapaninen (eds.) Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet, pp. 247–258. Tampere: Vastapaino.
Lilja, Niina; Eilola, Laura; Jokipohja, Anna-Kaisa & Tapaninen, Terhi (eds.) (2022). Aikuiset maahanmuuttajat arjen vuorovaikutustilanteissa – suomen kielen oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet. Tampere: Vastapaino.
Eilola, Laura (2020). Keholliset ja materiaaliset sananselityssekvenssit aikuisten S2-lukutaito-opiskelijoiden luokkahuonevuorovaikutuksessa. Virittäjä 124 (2), pp. 243–277. https://doi.org/10.23982/vir.77994. Available