Hyppää pääsisältöön

72 tunnin liikennehaasteen voittajat tekisivät Tampereen Kaukajärvestä hygge-kaupunginosan

Julkaistu 31.10.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Realitikka-joukkueessa ideoivat Teemu Heino, Emmi Räikkönen, Benjamin Anderson, Ristomatti Jönkkäri ja Eero Sademäki. Kuvasta puuttuu Mari Roman.
Tampereella ja Helsingissä järjestetyn 72 tunnin liikennehaasteen voitosta kisasi yli 100 opiskelijaa. Kisan voittanut tamperelaisjoukkue Realitikka kehittäisi Tampereen Kaukajärvestä ihmisläheisen hygge-kaupunginosan. Voittajatyötä kiitettiin futuristiseksi, mutta nykytilanteen huomioivaksi.

Liikenne- ja kaupunkisuunnitteluaiheinen kilpailu suoritettiin 72 tunnin aikana. Kisa järjestettiin tänä vuonna jo kymmenennettä kertaa, ja juhlavuoden kunniaksi mukana oli kaksi kaupunkia, Tampere ja Helsinki, ja yli 100 opiskelijaa.

Kilpailijoiden päätehtävänä oli pohtia, millaisia ovat tulevaisuuden regeneratiiviset eli uudistuvat kaupunginosat, jotka eivät pelkästään vähennä ympäristövaikutuksiaan, vaan myös parantavat ympäristön tilaa ja edistävät luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi opiskelijat pohtivat, millainen on tulevaisuuden houkutteleva kaupunkielämän keskus, miten kaupungit ovat linkittyneet kestävästi toisiinsa ja minkälaisia ovat toimivat matkaketjut.  

Voittajaksi julistettiin Tampereen korkeakouluyhteisön Realitikka-joukkue, jossa olivat mukana projektipäällikkönä toiminut Emmi Räikkönen, Benjamin Anderson, Mari Roman, Ristomatti Jönkkäri, Teemu Heino ja Eero Sädemäki. Voittajajoukkue pääsee Liveable Cities -opintomatkalle Kööpenhaminaan keväällä 2025. 

Futuristinen mutta ihmisläheinen Kaukajärvi koostuisi moduuleista 

Voittajajoukkue lähti kehittelemään Tampereen Kaukajärvestä ihmisläheistä ja yhteisöllistä hygge-kaupunginosaa. Kaupunginosia hahmotettiin moduuleina, joista suurempi kokonaisuus syntyy. Tämä ajattelu ulotettiin myös liikennejärjestelmään, jossa moduulit kuljettavat sekä ihmisiä että tavaroita tarvittaviin sijainteihin. Ajatus oli futuristinen, mutta se oli onnistuttu hyvin sitomaan nykyisiin tarpeisiin.

– Voittajajoukkueen työssä oli visionäärisyyttä ja onnistunutta irrottelua. Myös työn lopputulosten esittely toteutettiin innostavasti ja mielenkiintoa herättävällä tavalla – mukaan oli saatu jopa VR:n kuuluttajaääni, sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta.

Tampereen korkeakouluyhteisössä ollaan mielissään voitosta. 

– Voittajajoukkueen vahvuus oli tarinallisuudessa, jolla se erottui kilpailijoistaan. Joukkueella oli alusta asti selvä, hygge-käsitteeseen ja sen soveltamiseen perinteisen kaupunginosan kehittämisessä tiivistynyt näkemys. Tätä näkemystä se toteutti hyödyntämällä hyvin tiimin jäsenten moninaisuutta ja erilaisten opintoalojen tuomaa osaamista. Kaikkien joukkueiden esitykset toivat uusia ja kaupunkien hyödynnettävissä olevia oivalluksia, sanovat yliopistolehtori Ilari Karppi ja lehtori Markus Pöllänen Tampereen yliopistosta.

Voittajajoukkueen projektipäällikkö Emmi Räikkönen kiittää tiimiään positiiivisesta yhteisestä näkemyksestä ja idearikkaudesta.

– Tiimissä oli edustusta monelta eri alalta, ja onnistuimme rikkomaan jään heti ensi hetkestä. Ideoita tuli valtavasti, eikä mitään tyrmätty vaan lähdimme rakentamaan ideoiden päälle. Oli myös hienoa, että saimme näyttää miten tekoälyä mielestämme voi hyödyntää, sanoo voittajajoukkueen projektipäällikkö Emmi Räikkönen. 

Hygge-konseptin ympärille ratkaisuaan ideoineen joukkueen mielestä on hienoa päästä palkintomatkalle juuri hyggeilyn kotimaahan Tanskaan.

– Oli virkistävää tavata innostuneita opiskelijoita. Esitykset tuulettivat meidän tämän hetken realismiin lukkiutuneita ajatuksiamme. Vaikka kaikkea ei voidakaan heti toteuttaa niin moni idea jää elämään taustalle, Ari Vandell toteaa kisasta.

Lue lisää uutisesta Rambollin verkkosivuilla 

Kilpailutyöt löytyvät liikennehaasteen verkkosivuilta 

Kilpailutöitä arvioivat Helsingin ja Tampereen kaupungin, Väyläviraston, Fintrafficin, Helsingin seudun liikenteen (HSL), Solitan, Telian, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Hämeen ammattikorkeakoulun, Tampereen korkeakouluyhteisön sekä Rambollin edustajat. 

Haasteen järjestivät yhdessä oppilaitosten kanssa Tampereen ja Helsingin kaupungit, Väylävirasto, HSL, Fintraffic, Solita, OnniBus, Telia, HappyOrNot, ITS-Finland sekä Ramboll.