Oikeushoitajakoulutuksen vastuuopettaja Raakel Viheroksa terveysalan vaikuttajien joukossa

Julkaistu 29.5.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Raakel Viheroksa kuvattuna TAMKin edustalla koivun alla.
Kuva: Emmi Rämö
Terveysalan sadan vaikuttajan listalle valitaan ihmisiä, jotka ovat omalla työllään vaikuttaneet merkittävästi terveydenhuoltoon ja edistäneet sen toimintaa. Vuoden 2023 listaukseen valittiin Tampereen ammattikorkeakoulun oikeushoitajakoulutuksen vastuuopettaja, kätilötyön lehtori Raakel Viheroksa. Vuosittaisen listan tärkeimmistä terveysalan vaikuttajista kokoaa Mediuutisten toimitus.

Raakel Viheroksa on ollut suunnittelemassa ja käynnistämässä ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettyä oikeushoitajakoulutusta, joka toteutetaan yhteistyönä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) oikeuslääkintäyksikön kanssa. Oikeushoitaja on koulutettu hoitamaan eri rikoksista epäiltyjä sekä väkivallan ja pahoinpitelyn uhreja. Oikeushoitaja tunnistaa, kerää ja dokumentoi rikokseen liittyviä lääketieteellisiä todisteita myöhempää oikeudellista käyttöä varten.

– Kiitollinen ja iloinen mieli oli päällimmäisenä tunteena siitä, että merkityksellinen koulutus ja siihen tehty työpanos huomioitiin tällä tavoin, Viheroksa sanoo.

Ensimmäinen 30 opintopisteen laajuinen koulutus alkoi syyskuussa 2023.

– Toukokuussa 2024 meiltä valmistui 17 motivoitunutta, upeaa ja vahvan ammattitaidon omaavaa oikeushoitajaa. Olen todella ylpeä valmistuneista oikeushoitajista, Viheroksa kehuu.

Koulutus antaa valmiuksia toimia tilanteissa, joissa tarvitaan sairaanhoitajan osaamisen lisäksi oikeushoitajan osaamista. Heidän osaamistaan tarvitaan esimerkiksi Seri-tukipisteissä, jotka ovat seksuaaliväkivaltaa kohdanneiden tukiyksiköitä kaikille yli 16-vuotiaille, sekä yleispäivystyksissä, joissa ollaan tekemisissä rikoksesta epäiltyjen ja väkivallan uhrien kanssa sekä kerätään todisteita tulevia oikeudenkäyntejä varten. Oikeuden saaminen on tärkeä tekijä rikoksen uhrien henkiselle toipumiselle.

Koulutuksen suunnittelu ja toteutus on ollut Viheroksan mukaan kokonaisuudessaan hyvin antoisa ja monella tapaa rikastuttava kokemus.

– Minulla on ollut ilo olla alusta alkaen mukana suunnitteluprosessissa ja vastuuopettajana toteuttamassa tämä koulutus TAMKissa yhdessä THL:n oikeuslääkärin Aaro Mäkelän kanssa. Koulutuksen suunnittelu sai aikoinaan alkunsa hänen ideastaan. Olemme Aaron kanssa tehneet paljon työtä tämän koulutuksen eteen, ja se on kantanut hedelmää, Viheroksa kertoo.

Koulutuksessa on ollut kouluttajina laaja asiantuntijajoukko THL:stä, eri viranomaisilta sekä muilta alan asiantuntijoilta.

– Verkostoituminen ja yhteistyö heidän kanssaan on ollut erittäin antoisaa ja arvokasta. On ollut ihana luotsata opiskelijoita, jotka ovat olleet täynnä motivaatioita ja innostusta, heiltä olen oppinut myös paljon.