Risoista farkuista syntyi intohimo ja yritys

Julkaistu 2.3.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Moona Kansanen haluaa edistää vaatteiden kierrätyskulttuuria ja vähentää halpamuodin kulutusta, josta syntyy valtava määrä tekstiilijätettä.

Arkkitehtiopiskelija Moona Kansanen istui kaksi vuotta sitten ompelukoneensa ääressä vanhat, risat farkut kädessään. Poishan nuo joutaisi heittää, mutta esimerkiksi UFF ottaa vastaan vain ehjiä vaatteita. Mutta mitä jos farkkukankaan leikkaisi tilkuiksi ja kasaisi tilkuista jotain aivan uutta?

Kohta ompelukone alkoi nakuttaa.

Vuonna 2020 Kansanen valmistuu arkkitehdiksi Tampereen yliopistosta ja siirtyy samalla täyspäiväiseksi yrittäjäksi ja toimitusjohtajaksi Piece Of Jeans -yritykseensä. Kierrätetyistä farkkukankaan tilkuista tehdyt vaatteet – muun muassa farkut, mekot ja laukut – ovat löytäneet ostajansa.

Kansasen yritysidea syntyi otolliseen aikaan. Maailma on viimeinkin herännyt siihen, että tuotamme liikaa jätettä ja kuormitamme ympäristöä kohtalokkaalla tavalla.

Parit risat farkut vaatekaapin perällä eivät tunnu pahalta ympäristörikokselta, mutta globaalissa mittakaavassa vaatteiden kulutustavalla on väliä. Arvioiden mukaan pelkästään Suomesta kertyy   vuosittain 70–100 miljoonaa kiloa pois heitettyjä vaatteita.

– Asia kirkastuu vasta sitten, kun vierailee jätelaitoksella ja näkee valtavat jätevuoret, Moona Kansanen sanoo.

– Suomessa on yksi maailman parhaista kierrätyssysteemeistä, mutta halpamuodin tuottama jäte on globaalisti valtava ongelma.

Ekologisuus ei poistu muodista

Eettisesti ja ekologisesti tuotetut vaatteet ovat viime vuosina lyöneet läpi Suomessa. Suomidesign kukoistaa vaatteissa, koruissa ja huonekaluissa ja sisustusmateriaaleissa. Nämä tuotteet ovat selvästi kalliimpia kuin suurilla vaateketjuilla, mutta niiden tuotantoketju on täysin ostajan tiedossa. Valmistukseen käytetään kierrätettyjä materiaaleja tai esimerkiksi luomupuuvillaa, ja tuotteet valmistetaan joko kotimaassa tai Euroopassa tehtaissa, jotka toimivat eettisesti ja läpinäkyvästi.

Moona Kansasen luotsaama Piece Of Jeans on osa tätä aaltoa. Tuotteiden ostajakunta koostuu pääosin +30-vuotiaista naisista, joilla on halua ja varallisuutta investoida kestävään muotiin. Miehiäkin odotetaan mukaan, koska yritys on hiljattain alkanut valmistaa vaatteita myös miehille.

Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Kansanen uskoo, että nuoretkin sukupolvet kasvavat kestävyyden ihanteeseen, mutta nuoren opiskelijan kukkaro ei ole vielä siinä kunnossa, että kestävämpään ja samalla hintavampaan tuotteeseen olisi halua investoida.

– En itsekään ole aina ollut ekoon taipuvainen, mutta yritysidea on ohjannut ekologisiin valintoihin muillakin elämänalueilla, Kansanen sanoo.

Kansanen uskoo ympäristöarvojen vahvistuvan edelleen tulevaisuudessa, joten niistä on hyvä pitää kiinni. Hän on hyvillään pannut merkille, että myös koronaviruspandemia on ohjannut ihmisiä kotimaisen tuotannon pariin, kun ihmiset ovat halunneet tukea suomalaisia pienyrittäjiä.

Luovaa ja omaa

Outoa kyllä, arkkitehtuurin opinnoista on ollut Moona Kansaselle paljon apua vaateyrityksen perustamisessa. Värien käyttö, sommittelu, valokuvaus, kuvamuokkaus, graafinen osaaminen ja grafiikkaohjelmien käyttö – kaikkia näitä opiskellaan arkkitehdin tutkinnossa, ja samoja asioita tarvitaan esimerkiksi yrityksen verkkosivuston rakentamisessa.

Tänä päivänä Kansanen ei enää itse ompele tuotteita, vaan keskittyy tuotesuunnitteluun ja yrityksen johtamiseen.  Vaatteet valmistetaan viiden henkilön tiimissä Puolassa, suomalaismiehen omistamassa tehtaassa.

Yrittäjyys ei aikoinaan ollut Moona Kansasen uratoiveena. Mutta kun hyvä idea syntyi, yrittäjäksi ryhtyminen tuntui ainoalta luontevalta tavalta idean toteuttamiseen. Kansanen on innoissaan siitä, että nyt hän pääsee keskittymään yritykseensä täyspäiväisesti ja toteuttamaan haavettaan.

– Kaikki kumpuaa käsillä tekemisestä ja luovuudesta. Vihdoinkin minulla on jotain ihan omaa.

Moona Kansanen

• 25-vuotias.
  • Toimitusjohtaja, yrittäjä perustamassaan Piece Of Jeans Oy:ssa. Vastaa vaatemerkin tuotesuunnittelusta, verkkokaupasta ja asiakashankinnasta.

• Voitti nuorille suunnatun Unikorni-yrittäjyyskilpailun vuonna 2019.

• Valmistunut arkkitehdiksi Tampereen yliopistosta 2020.

• Opiskelee parhaillaan liiketoiminnan erikoisammattitutkintoa.

• Asuu Tampereella.

• Käyttää itse mieluiten mustanharmaita farkkuja.

Kirjoittaja: Tiina Lankinen