Science Slamin voittaja Chloe Kiernicki hyppäsi mukavuusalueensa ulkopuolelle

Julkaistu 2.10.2023
The winner of Science Slam, Chloe Kiernicki holding a trophy and smiling
Tutkijoiden yön perinteisen tutkimusta ja viihdettä yhdistävän Science Slamin voitti tänä vuonna Tampereen yliopiston maisteriopiskelija Chloe Kiernicki. Science Slamissa tutkijat kertovat tutkimuksestaan 10 minuutin viihdyttävissä esityksissä. Parhaan esityksen päättää yleisö.

Esityksessään Kiernicki esitteli tutkimusta, jonka hän teki osana kandidaatintutkintoaan Georgia Insitute of Technology -yliopistossa. Tutkimus käsitteli tuulivoimaturbiinien siivekkeitä ja niiden uudelleenkäyttöä. Järjestyksessään kymmenettä Science Slamia oli seuraamassa 200 kuulijaa.

– Ilmoittautuessani ajattelin, että Science Slam on hyvä mahdollisuus tavata uusia ihmisiä, verkostoitua ja tutustua monipuolisesti tutkimukseen itsekin. Tavoitteet täyttyivät ja haluankin kiittää järjestäjiä erinomaisesta tapahtumasta, Kiernicki kertoo.

Visuaalisuus ja verkostot voiton mahdollistajina

Chloe Kiernicki uskoo, että osittain voiton avaimet löytyivät visuaalisuudesta. Arkkitehtuurin opiskelijana Kiernicki näkee asiat usein kuvien kautta ja hän hyödynsikin kuvitusta myös esityksessään. Myös laaja verkosto ja kannustavat ystävät olivat varmasti apuna voitossa.

Uusia taitoja epämukavuusalueelta

Usein tutkimusta esitellään oman alan ihmisille niin, että kuulijoilla on jo jonkinlainen pohjatieto käsiteltävästä aiheesta. Nyt esitys piti suunnitella niin, että myös muut kuin samasta alasta kiinnostuneet ymmärtävät ja myös viihtyvät.

– Ajattelin, että kilpailu on hyvää harjoitusta itselleni ja joudun asettamaan itseni oman mukavuusalueeni ulkopuolelle. Tärkein oivallus oli, että välillä on ihan ok kokea epämukavuutta. En ole aikaisemmin tehnyt mitään vastaavaa enkä ole koomikko, hymähtää Kiernicki.