Tutkijoiden yö tarjoilee tieteellistä stand upia ja kiinnostavia tiedepuheenvuoroja koko perheelle

Julkaistu 20.9.2023
Tutkijoiden yö logo
Tutkijoiden yö järjestetään jälleen Tampereella syyskuun lopussa 29.–30.9. Tutkijoiden yö on kaikille avoin tapahtuma, jossa tuodaan esille Tampereen yliopiston tutkijoita, tutkimusta ja tieteen merkitystä arjessamme. Ohjelmaa on tarjolla monipuolisesti kaikenikäisille. Tutkijoiden yötä vietetään eri puolilla Eurooppaa. Tampereen tapahtumat ovat myös osa Tampereen päivää.

Nuorten päivässä tutustutaan yliopistomaailmaan

Ohjelman aloittaa perjantain 29.9. Nuorten päivä, joka on suunnattu yhdeksäsluokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Nuorten päivä on erinomainen mahdollisuus tutustua opiskeluun ja tutkimukseen Tampereen yliopistossa.

Päivän ytimenä ovat Nokia Arenan Paidiassa järjestetyt Tiedekahvilat, joissa yliopiston tutkijat kertovat ajankohtaisista aiheista nuoria kiinnostavista näkökulmista. Myös aikuisille mielenkiintoiset puheenvuorot striimataan ja ne ovat myös jälkikäteen katsottavissa Yle Areenassa. Tiedekahvila goes Tutkijoiden Yö -osuuden juontaa yliopiston alumni, juontaja Johannes Malkamäki.

Katso Tiedekahviloiden ohjelma ja lisätietoja

Tiedekahviloiden lisäksi Nuorten päivänä järjestetään kampuskierroksia Tampereen yliopiston keskustan ja Hervannan kampuksilla. Kierroksia johdattavat eri alojen opiskelijat. Kaupin kampuksella vierailijat pääsevät testaamaan lääkärintaitojaan Taitokeskuksessa. Kierroksille tulee ilmoittautua erikseen ryhmäkohtaisesti.

Ilmoita ryhmä kierrokselle täällä

Science Slam tarjoilee viihdettä ja tiedettä

Perjantai-iltana 29.9. Tutkijoiden Yö valtaa The Old Irish Pubin Hämeenkadulla, kun tutkijat pääsevät näyttämään viihdyttämistaitonsa Science Slam -kisassa jo kymmenettä kertaa. Stand up -komiikkaa ja tiedettä yhdistelevissä puheenvuoroissa tieteentekijät heittäytyvät ja esittelevät tutkimustaan täysin totutuista tavoista poiketen. Voittajalle on luvassa mainetta, kunniaa ja himoittu kultainen mikrofoni. Puheenvuorot pidetään englanniksi. Tapahtuma alkaa kello 19.00.

Katso Science Slamin ohjelma

Lasten akatemiassa annetaan eväitä maapallon pelastamiseksi

Lauantain 30.9. ohjelmassa on Lasten akatemia Kulttuuritalo Laikussa kello 11–12. Lapsille suunnattu luento käsittelee ilmastonmuutosta ja maapallon pelastamista. Ohjelma sopii parhaiten 7–10-vuotiaille lapsille. Tutkija Anette Mansikka-aho kertoo puheenvuorossaan siitä, mitä lapsikin voi tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja miksi kannattaa yrittää, vaikka se joskus tuntuu toivottomalta.

Lue lisää Lasten akatemiasta