Hyppää pääsisältöön

Markus Lahikainen ja Tiina Ihalainen palkittiin hyvästä opetuksesta ja opetuksen kehittämisestä

Julkaistu 3.12.2024
Tampereen yliopisto
Neljä henkilöä seisovat valoisassa ja avarassa tilassa. Kaksi heistä kättelee.
Markus Lahikainen ja Tiina Ihalainen pokkasivat Hyvä opetus ja opetuksen kehittäminen -palkinnon. Hanna-Marika Mitrunen (oik.) sai työstään kunniamaininnan. Palkinnot jakoi koulutuksen vararehtori Marja Sutela.Kuva: Eino Ansio
Hyvän opetuksen ja opetuksen kehittämisen palkinto myönnetään erinomaisesti järjestetylle ja toteutetulle opetustyölle, joka tukee osaamistavoitteiden saavuttamista ja opiskelijoiden osaamisen kokonaisvaltaista kehittymistä.

Teaching and Learning Centre jakaa vuosittain Hyvä opetus ja opetuksen kehittäminen -palkinnon. Palkinnon tarkoituksena on tehdä näkyväksi Tampereen yliopiston laadukasta opetusta ja opetuksen kehittämistä. Vuoden 2024 palkinnon tavoitteena on nostaa esiin opetus, jossa on huomioitu opiskelijoiden moninaisuus, opintojen saavutettavuus, ohjaavuus opetuksessa sekä ryhmäyttäminen ja integraation tuki.

Palkitut saavat 4000 € rahallista tukea, jonka he voivat käyttää opetustyön kehittämiseen liittyvien kustannusten kattamiseen.

Palautteen huomioiminen keräsi kiitosta

Tänä vuonna palkinto jaettiin kahdelle opetustyötä tekevälle. Palkinnon saivat kemian yliopisto-opettaja Markus Lahikainen tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta ja logopedian yliopistonlehtori Tiina Ihalainen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Markus Lahikainen saa kiitosta siitä, miten hän huomioi erilaisia oppimistapoja ja tarjoaa monipuolisia materiaaleja. Hän reagoi palautteeseen ja kehittää sen pohjalta jatkuvasti opetustaan ja opintojaksoja. Lahikaisen rento läsnäolo ja motivoiva asenne luovat avointa ilmapiiriä ja madaltavat opiskelijoiden kynnystä kysyä.

Lahikainen ohjaa myös assistentteja avoimen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen ja yhdenvertaiseen toimimiseen eri tilanteissa. Lisäksi hän integroi opiskelijoita yliopistoon ja lähentää heitä henkilökuntaan opettajatuutorin roolissa. 

Tiina Ihalainen saa kiitosta kannustavana ja innostuneena opettajana, joka huomioi opiskelijoiden neuromoninaisuuden, elämäntilanteet ja etenemisen opinnoissa. Hän vaikuttaa opintojen saavutettavuuteen ja kehittää opetusta ja opintojaksojaan opiskelijapalautetta hyödyntäen. Ihalaisen opintojaksot on aikataulutettu selkeästi ja oppimistavoitteet käydään hyvin läpi. Opetus on selkeää ja ennakoitavaa, ja siinä tulee esille käytännön työkokemus.

Erilaisten taustojen ymmärrys toi kunniamaininnan

Palkinnon lisäksi myönnettiin yksi kunniamaininta. Sen sai yliopisto-opettaja Hanna-Marika Mitrunen kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta. Mitrunen opettaa suomea toisena ja vieraana kielenä kielikeskuksessa. Mitrusta kiitetään siitä, kuinka hän osoittaa syvää ymmärrystä opiskelijoiden erilaista taustaa, valintoja ja elämäntilanteita kohtaan. Hän huomioi opetuksen räätälöinnissä opiskelijoiden monimuotoisuuden sekä luo kannustavan ilmapiirin, joka kannustaa turvalliseen ja avoimeen vuoropuheluun. Lisäksi Mitrunen huomioi saavutettavuuden laajasti ja toimii omistautuneena mentorina opiskelijoilleen.

Palkinnot julkistettiin 2. joulukuuta pidetyssä Pedagogiikan seminaarissa. Koulutuksen vararehtorit Marja Sutela ja Katja Komulainen avasivat tilaisuuden, jonka jälkeen nähtiin Teatteritaiteen tutkinto-ohjelman eli Nätyn opiskelijoiden improvisaatioesitys.

Seminaarissa kuultiin ajankohtaisia ja kiinnostavia puheenvuoroja sekä Hyvä opetus ja opetuksen kehittäminen -palkituilta että Tampereen ammattikorkeakoulun Vuoden pedagoginen teko -palkinnon saaneilta. TAMKin palkinto jaettiin aiemmin tänä vuonna.

Ihmisiä tilavassa ja valoisassa huoneessa.
Tampereen yliopiston teatteritaiteen tutkinto-ohjelman eli Nätyn opiskelijat olivat valmistelleet Pedagogiikan seminaariin improvisaatioesityksen.
Kuva: Eino Ansio