Suomen ensimmäinen oikeushoitajan täydennyskoulutus on viety maaliin!

Julkaistu 23.5.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvassa valmistuneen oikeushoitajat, oikeuslääkäri Aaro Mäkelä (vasen) ja TAMKin lehtori Raakel Viheroksa (oikea).
Kuvassa valmistuneet oikeushoitajat, oikeuslääkäri Aaro Mäkelä (vasen) ja TAMKin lehtori Raakel Viheroksa (oikea).
Syksyllä 2023 alkaneesta Suomen ensimmäisestä oikeushoitajan täydennyskoulutuksesta valmistui toukokuussa 2024 17 opiskelijaa. Koulutus toteutettiin Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) oikeuslääkintäyksikön ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) yhteistyönä.

Täydennyskoulutukseen osallistuivat terveydenalan ammattilaiset, jotka halusivat syventää osaamistaan oikeushoitajan koulutuksella. Koska koulutus oli ensimmäinen laatuaan, oli tarve selkeä ja koulutus haluttu. Oikeushoitajat koulutettiin hoitamaan eri rikoksista epäiltyjä ja pahoinpitelyn uhreja. Erityinen painotus oikeushoitajien koulutuksessa on lääketieteellisten todisteiden tunnistaminen, kerääminen ja dokumentointi. Vuoden aikana kurssilla käytiin monia teemoja, joista esiin nousivat seksuaali- ja väkivaltarikokset, päihdetutkimukset, kehonsisäinen salakuljettaminen ja kuoleman toteaminen.

– Opiskelijat kokivat koulutuksen aihealueet kauttaaltaan kiinnostavina, mutta erityisesti käytännön harjoittelua sisältävät työpajapäivät ja excursio käräjäoikeuteen, missä opiskelijat pääsivät myös seuraamaan väkivaltarikoksen käsittelyistuntoa, koetiin mieleenpainuvina, kertoo kurssin vastuuopettaja Raakel Viheroksa.

Kurssilla opettajina toimineet THL:n oikeuslääkäri Aaro Mäkelä ja TAMKin lehtori Raakel Viheroksa mahdollistivat yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa tämän kansallisesti merkittävän koulutuksen. Suomen ensimmäisestä oikeushoitajakoulutuksesta valmistuneet ovat alansa uranuurtajia, jotka kliinisen työn lisäksi tulevat kehittämään organisaatioidensa sekä hyvinvointialueidensa toimintatapoja ja hoitopolkuja kliinisen oikeuslääketieteen tutkittaville potilaille. TAMKin lehtori Raakel Viheroksa kertoo olevansa ylpeä motivoituneista ja vahvan ammattitaidon omaavista oikeushoitajista, joita koulutuksesta valmistui eri hyvinvointialueille Lapista Uudellemaalle saakka.

– Oikeushoitajille on todella tarvetta, ja kehottaisin rohkeasti jokaista sairaanhoitajaa lähtemään tähän koulutukseen, jos aiheet kiinnostavat. Aikuisopiskelu on hauskaa ja itsensä haastaminen antoisaa, kertoo koulutuksen opiskelija Pirjo Laitila.

TAMK kiittää kouluttajia kurssista ja onnittelee lämpimästi tuoreita oikeushoitajia!