Verkosto ideoi ja edistää demokratian tutkimusta useilla tieteenaloilla

Julkaistu 8.11.2021
Tuni-logo, kukkia, ihmisiä.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Demokratialla on monia ulottuvuuksia, ja monialaisessa Tampereen yliopistossa ilmiötä tutkitaan suoraan tai välillisesti useissa tutkimuksissa. Tästä oivalluksesta syntyi TAU Democracy Research Network, Demokratiatutkimuksen verkosto.

Verkosto kokoontui syyskuussa aloitustyöpajaan. Jo alkuvaiheessa mukaan oli liittynyt noin 100 tutkijaa. Jäseniä on kaikista tiedekunnista ja kaikilta uravaiheilta, tutkimusapulaisesta professoriin.

– Tarkoituksena on tuoda ihmisiä yhteen, jotta tutustumme ja saamme tietoa käynnissä olevista tutkimuksista. Kohtaamisesta voi syntyä uutta yhteistyötä ja tutkimusideoita, sanoo tutkijatohtori Anni Jäntti, joka kuuluu verkoston järjestelytiimiin.

Jäntti kertoo yliopistoyhteisössä huomatun, miten monesta näkökulmasta ja monitieteisesti Tampereen yliopistossa tutkitaan demokratiaa. Vaikka pääpaino perinteisesti on politiikan, hallinnon ja yhteiskunnan tutkimuksessa, verkoston ideana on näyttää ulottuvuuksia, joita demokratiaan liittyy.

Verkostoon osallistuu tutkijoita, joiden päätutkimusaiheena on demokratia, mutta mukana on myös ilmiötä töissään sivuavia ja siitä kiinnostuneita.

– Esiin tulee, miten laajasta ilmiöstä on kyse. Verkoston jäsentämänä on alkanut nousta esiin aloja, joissa ei aiemmin ole ollut tarvetta huomioida demokratiakulmaa.

Jäntti mainitsee esimerkkinä teknologian kehityksestä nousevat demokratiakysymykset. Toisen teeman muodostavat kansalaisuuden muutokset.

Verkosto tavoittelee jäsentensä kiinnostuksen mukaista ja heidän ideoimaa toimintaa. Kahdeksan henkilön järjestelytiimi koordinoi verkoston liikkeelle ensimmäisen vuoden ajan.

Tulossa ovat esimerkiksi demokratiatutkijoiden kuukausittaiset aamukahvit, tutkimusrahoitusinfo, minikonferenssi ja monitieteinen Studia Generalia -luentosarja demokratiatutkimuksesta. Verkoston pääasiallinen viestintäkanava on Teams-ryhmä TG-democracy-network, johon yliopistoyhteisön jäsenet voivat liittyä.

Verkosto on avoin kaikille Tampereen yliopistossa demokratiatutkimuksesta kiinnostuneille ja sitä tekeville.

Lisätietoja:
Tutkijatohtori Anni Jäntti, +358 50 437 7188, anni.jantti [at] tuni.fi