Viestintätieteiden studia generalia Tarua vai totta? alkaa marraskuussa

Julkaistu 30.9.2024
Piirroskuva, jossa keltainen pohjaväri. Vasemmassa reunassa suuri punainen ihmiskasvojen profiili. Hahmon silmän kohdalla on kysymysmerkki. Kuvan keskellä on sininen suurennuslasi. Sen alla näkyy suuri X-kirjain, jota ihmishahmo katsoo suurennuslasin läpi.
Kuvitus: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Kaikille avoin yleisöluentosarja Tarua vai totta? tuikkii tutkitun tiedon valoa Tampereen yliopistolla marraskuusta huhtikuuhun. Kuusiosaisessa sarjassa asiantuntijat Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskus Tarusta tarttuvat ajankohtaisiin aiheisiin ja kutsuvat mukaan keskusteluun. Luennot pidetään yliopiston keskustakampuksella kerran kuussa tiistaisin kello 17.30–19.00

Luentosarja tarjoaa samalla katsauksen hiljattain perustetun Tutkimuskeskus Tarun tutkimusalueisiin: informaatio-, peli- ja mediatutkimukseen sekä journalismin, viestinnän, visuaalisuuden ja esiintyvien taiteiden tutkimukseen. Alustuksissaan Tarun tutkijat asettuvat dialogiin keskenään ja yleisön kanssa. Yleisökeskustelua luennoilla kuljettaa journalistiikan työelämäprofessori Laura Saarikoski.

Tarua vai totta? -luentosarjan ohjelma, ajat ja paikat sekä lisätiedot alustajista.

5. marraskuuta 2024 aiheena on yleisöjen harhaanjohtaminen uutisten klikkiotsikoissa ja somen mobiilipelimainoksissa: Miksi ja miten klikkauksiamme seurataan? Miksi väkivalta ja muu arveluttava aineisto saa rehottaa pelimainonnassa? Alustajina Pauliina Penttilä ja Kati Alha.

3. joulukuuta 2024 puhutaan keskustelukulttuurin ongelmista. Olemmeko somealustoilla tunteiden vietävissä vai viekö meitä tunnetta lietsova algoritmi, ja minne? Mitä meidän olisi tunnekuohuissamme hyvä tietää niitä ruokkivista retorisista malleista? Alustajina Kaarina Nikunen ja Esa Kirkkopelto.

14. tammikuuta 2025 jatketaan inhimillisen vuorovaikutuksen teemoista pohdinnalla, voiko taitavaksi viestijäksi päättää ryhtyä vai onko tie auki vain karismaattisille ekstroverteille. Kuulemme myös, millaisiin mittoihin inhimilliset vuorovaikutustaidot venyvät pimeän verkon hämärissä. Alustajina Tessa Horila ja Tuomas Harviainen.

11. helmikuuta 2025 käännetään katseet mediakuvastoihin ja siihen, miten niillä vaikutetaan ihmisten luottamukseen pienissä ja suuremmissa asioissa. Millaiset visuaalisuuden voimat jylläävät, kun luottamusta tuotetaan tai tuhotaan? Alustajina Asko Lehmuskallio, Jenni Niemelä-Nyrhinen ja Saara Ratilainen.

11. maaliskuuta 2025 kysellään tekoälyn seurausten perään: Onko se lunastanut lupauksiaan, pettänyt odotuksemme vai kenties matkalla korvaamaan meidät puhuvilla koneilla, jotka jo ovat keskuudessamme? Alustajina Jarmo Viteli ja Tarja Rautiainen-Keskustalo.

8. huhtikuuta 2025 puhutaan tiedon välittymisen esteistä ja hidasteista. Miten käy avoimen tieteen ihanteiden, jos tutkijoiden työn tulokset eivät tavoita suurta yleisöä? Entä journalismin, kun toimittajat yhä useammin joutuvat työnsä vuoksi uhkailun ja painostuksen kohteiksi? Alustajina Mikael Laakso ja Ilmari Hiltunen.

Luennoille on vapaa pääsy, ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa kaikki tutkitun tiedon ystävät!

Lisätiedot: projektipäällikkö Satu Seppä, satu.seppa at tuni.fi, 040 190 4131