TUNI Virtual Desktop -palvelu
- Mikä on TUNI Virtual Desktop?
- Pikaohjeet TUNI Virtual Desktopin peruskäyttöön
- Pikaohjeet erityisohjelmien käyttöön
- Lisätietoa Azure Lab Services -alustan käyttöön
- Saavutettavuusseloste
Mikä on TUNI Virtual Desktop?
TUNI Virtual Desktop on palvelu, jonka kautta voit käyttää omalla tutulla tietokoneella samoja ohjelmia, joita olet aiemmin käyttänyt tietokoneluokan tietokoneelta. Ohjelmistot on asennettu virtualisointialustalle, johon otat yhteyden omalta tietokoneeltasi. Palveluun voivat kirjautua TUNI-tunnuksellaan opiskelijat, henkilökunta sekä henkilöt, joilla on laaja resurssisopimus. Tarvitset siis vain tietokoneen, nettiyhteyden ja TUNI-tunnuksen. Palvelun avulla myös mm. Windows-ohjelmien käyttö on mahdollista mm. Mac- ja Linux-tietokoneilla.
Pääasiallisena järjestelmänä käytetään Microsoftin Azure Virtual Desktopia. Citrix on toinen samankaltainen virtualisointipalvelu, jota tarvitaan joidenkin erityisohjelmien käyttämiseen etänä.
TUNI Virtual Desktopia voit käyttää joko tietokoneellesi asennettavan Remote Desktop-sovelluksen avulla tai www-selaimessa. Parhaan käyttökokemuksen varmistamiseksi suosittelemme Remote Desktop-sovelluksen käyttöä. Se on saatavilla ilmaiseksi useimmille eri käyttöjärjestelmille.
Palautteesi on meille tärkeä. Sen avulla pyrimme kehittämään pilottikäytössä olevaa TUNI Virtual Desktop-palvelua entistä toimivammaksi ja paremmaksi. Palautelomake
Virtuaaliset työpöydät ja niiden käyttöoikeudet
TUNI Virtual Desktop -palvelusta löytyy erilaisia virtuaalisia työpöytiä:
- Opiskelijan yleinen virtuaalinen työpöytä on avoin kaikille opiskelijoille, henkilöstölle ja henkilöille, joilla on laaja resurssisopimus (työpöytien nimet ovat TAMK student tai TAU student). Se on suunnattu opetus- ja opiskelukäyttöön. Työpöydälle on asennettu ns. perus Windows-ohjelmia, jotka ovat laajassa käytössä opetuksessa yli tiedekunta-/yksikkörajojen. Lisenssiehdot eivät aseta käyttörajoituksia.
- Henkilöstön yleinen virtuaalinen työpöytä on avoin henkilöstölle ja henkilöille, joilla on laaja resurssisopimus (työpöytien nimet ovat TAMK staff ja TAU staff). Se on suunnattu työ- ja tutkimuskäyttöön. Työpöydälle on asennettu ns. perus Windows-ohjelmia, jotka ovat laajalti työkäytössä yli tiedekunta-/yksikkörajojen. Lisenssiehdot eivät aseta käyttörajoituksia.
- Rajoitetut virtuaaliset työpöydät erityisohjelmille on tarkoitettu rajatummalle joukolle henkilöitä. Työpöydät on tarkoitettu erityisohjelmille, jotka ovat rajatussa käytössä johtuen esim. niiden lisenssiehdoista, tietoturva- ja tietosuojavaatimuksista tai teknisistä rajoitteista (esim. 3D kiihdytystä vaativat työpöydät). Rajoitetut työpöydät ovat suunnattu niin opetus-, työ- kuin myös tutkimuskäyttöön.
Voit käyttää vain niitä työpöytiä, joihin sinulla on opiskelusi tai työsi puolesta käyttöoikeus. Rajoitettujen työpöytien käytöstä ja käyttöoikeuksista voi henkilökunta kysyä lisää IT Helpdeskistä. Opiskelijoiden käyttöoikeudet rajoitetuille työpöydille vain opetuksesta tai tutkimuksesta vastaavan henkilöstön kautta.
Lisätietoa henkilöstölle eri virtuaalityöpöydistä, käyttökohteista ja -oikeuksista, ohjelmista sekä rajoitettujen työpöytien tilausohjeista:
- TUNI Virtual Desktop opetuskäytössä
- TUNI Virtual Desktop työkäytössä
- TUNI Virtual Desktop tutkimuskäytössä
Työpöydille asennetut ohjelmat
Katso lista TUNI Virtual Desktop -työpöydille asennetuista ohjelmista opiskelu-/opetuskäyttöön.
Työpöydille lisätään uusia ohjelmia tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan henkilökunnan pyynnöstä. Kaikkia ohjelmia ei ole mahdollista virtualisoida, sillä ohjelmiston lisenssiehdot tai tekniset ominaisuudet voivat rajoittaa etäkäyttö- ja virtualisointimahdollisuutta.
Huomioithan, että jatkossakin monet perusohjelmat ovat vapaasti opiskelijoiden käytettävissä opiskelijan omalla koneella web-selaimen kautta tai ladattavissa omalle tietokoneelle TUNI Virtual Desktopin rinnalla.
- Erityisesti Microsoft 365 -pilvipalveluun kuuluvia työkaluja suosittelemmekin opiskelijoita ensisijaisesti käyttämään joko web-selaimen kautta tai asentamaan Microsoft 365 ProPlus -paketin opiskeljan omalle koneelle. Lisätietoa: Microsoft 365.
- Samoin videotapaamisiin suosittelemme käyttämään opiskelijan omalle koneelle asennettaaa Teamsia tai Zoomia. Lisätietoa: Videotapaamispalvelut
- Lisätietoa ohjelmistojen asentamisesta opiskelijan omalle koneelle: Ohjelmistot omalle koneelle
Pikaohjeet TUNI Virtual Desktopin peruskäyttöön
1. Lataa ja asenna Remote Desktop-sovellus:
Parhaan käyttökokemuksen saavutat asentamalla päätelaitteellesi sopivan version Remote Desktop -sovelluksesta (Microsoft julkaisijana). Sovellus on ilmainen ja siitä löytyy oma versio kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille. Huom, kyseessä on eri sovellus kuin Windowsin mukana tuleva Remote Desktop Connection -sovellus. Huomaa myös että macOS:llä ohjelman nimi on "Microsoft Remote Desktop" ja pelkkä "Remote Desktop" on Applen oma tuote, joka ei sovellu "TUNI Virtual Desktopin" käyttöön.
- Windows 10/11 (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Software Centeristä
- Windows 10/11 (Omat laitteet): Löydät sovelluksen Microsoft Storesta (usein nimellä Microsoftin etätyöpöytä) tai https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2068602
- MacOS (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen valmiiksi asennettuna laittellesi
- MacOS (Omat laitteet): Löydät sovelluksen laitteesi App Storesta
- Android, iOS ja Chromebook: Löydät sovelluksen laitteen omasta sovelluskaupasta
- Linux (TUNI-ylläpidetyt ja omat laitteet): Ei Microsoftin julkaisemaa Remote Desktop-sovellusta. Suosittelemme käyttöä Chromium-pohjaisella selaimalla (esim. Chromium, Edge, Chrome)
2. Kun sovellus on asennettu, avaa se ja valitse Subscribe tai Add Workpace.
3. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi, niin saat näkyviin käytettävissäsi olevat virtuaalityöpöydät ja voit aloittaa käytön valitsemalla haluamasi työpöydän.
- Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
4. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön. Pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
Tietojen tallentamiseen ja siirtämiseen ovat työpöydillä käytettävissä OneDrive for Business ja P- ja S-verkkolevyasemat. OneDriven käyttö on suositeltavaa parhaimman käyttökokemuksen varmistamiseksi, jollei sen käytölle ole muita esteitä. Työpöydän D:-hakemisto on tarkoitettu vain väliaikaiseen tietojen tallentamiseen, sillä sinne tallennetut tiedot poistetaan hakemistosta säännöllisesti.
Selainversioon pääset menemällä osoitteeseen: https://www.tuni.fi/avd
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Azure Virtual Desktop
Pikaohjeet erityisohjelmien käyttöön
Joidenkin erityisohjelmien etäkäyttöratkaisuna käytetään Citrix-virtualisointipalvelua (esim. 3D-kiihdytystä vaativille ohjelmille), mistä sovitaan erikseen yhteistyössä henkilöstön ja tietohallinnon kanssa. Erityisohjelmien käyttöön suunnattujen virtuaalisten työpöytien käyttöoikeudet ovat rajoitetetut ja jos niitä käytetään esim. opetuskurssilasi, niin saat siitä tiedon opetushenkilöstöltä.
1. Lataa ja asenna Citrix Workspace App / Receiver -sovellus:
Parhaan käyttökokemuksen saavutat asentamalla päätelaitteellesi sopivan version Citrix Workspace App / Receiver -sovelluksesta. Sovellus on ilmainen ja siitä löytyy oma versio kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille.
- Windows (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Software Centeristä
- Windows (Omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.fi/downloads/workspace-app/windows/workspace-app-for-windows-latest.html
- MacOS (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Managed Software Centeristä
- MacOS (Omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/mac/workspace-app-for-mac-latest.html
- Linux (TUNI-ylläpidetyt ja omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/linux/
- Android, iOS ja Chromebook: Löydät sovelluksen laitteen omasta sovelluskaupasta
2. Kun sovellus on asennettu, kirjaudu siihen omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi, niin saat näkyviin käytettävissäsi olevat virtuaalityöpöydät ja voit aloittaa käytön.
- Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
3. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön. Pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
Tietojen tallentamiseen ja siirtämiseen ovat työpöydillä käytettävissä OneDrive for Business ja P- ja S-verkkolevyasemat. OneDriven käyttö on suositeltavaa parhaimman käyttökokemuksen varmistamiseksi, jollei sen käytölle ole muita esteitä. Työpöydän D:-hakemisto on tarkoitettu vain väliaikaiseen tietojen tallentamiseen, sillä sinne tallennetut tiedot poistetaan hakemistosta säännöllisesti.
Selainversioon pääset menemällä osoitteeseen: https://virtual.tuni.fi/
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Citrix
Lisätietoa Azure Lab Services -alustan käyttöön
Azure Lab Services -ratkaisut ovat käytössä vain erikseen sovittuihin tarkoituksiin ja niiden käyttöoikeudet ovat rajoitettuja. Sitä käytetään mm. virtuaalisten labra/harjoitusympäristöjen toteuttamiseen, joiden virtuaalikoneet voivat olla esimerkiksi Windows 10, Windows Server tai Ubuntu / Ubuntu Server käyttöjärjestelmällä. Jos ratkaisua käytetään esim. opetuskurssillasi, niin saat siitä lisätietoa opetushenkilöstöltä.
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Azure Lab Services.
Saavutettavuusseloste
Saavutettavuusselosteet englanniksi palvelutoimittajien omilla verkkosivuilla:
- Azure Virtual Desktop (AVD) Katso kohta: "Azure Virtual Desktop: Web (WCAG)"
- Citrix Virtual Apps and Desktops (Citrix) Katso kohta: "Citrix Virtual Apps and Desktops Workspace for Web"
- Azure Lab Services Katso kohta: "Azure Lab Services - DevTest Labs (WCAG)"
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi