Langattomat verkot eduroam ja roam.fi
Verkkoasetukset, eduroam ja roam.fi
Verkkoasetukset määrittelet helpoiten geteduroam -sovelluksen avulla, jota käyttämällä sinun ei tarvitse huolehtia tietoturvasertifikaattien asennuksesta laitteellesi.
- Lataa geteduroam -sovellus mobiililaitteeseesi Android Play tai Applen App Store -sovelluskaupasta tai sivulta https://geteduroam.app.
- Poista vanhat Wi-Fi -asetukset laitteeltasi unohtamalla eduroam ja roam.fi -verkot.
- Avaa geteduroam -sovellus ja hae Wi-Fi -asetukset uusiksi. Valitse listalta oma kotiorganisaatiosi ja käytä sähköpostiosoitettasi kirjautumiseen.
eduroam ja roam.fi –verkkojen asetukset ovat samat verkon nimeä lukuun ottamatta. Jos laitteesi ei tue geteduroam -sovellusta, voit hakea asetuspaketin myös sivulta https://cat.eduroam.org.
Käytä geteduroam -sovellusta uudestaan aina kun vaihdat TUNI-salasanasi tai Wi-Fi -yhteydessäsi on jotain ongelmia. Muista ensin poistaa vanhat Wi-Fi -asetukset ennen sovelluksen käyttämistä.
Katso myös Usein kysytyt kysymykset – Verkkoyhteydet
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi
Eduroam
Eduroam on suojattu verkkovierailupalvelu johon kuuluu yliopistoja, tutkimuskeskuksia, kouluja ja julkisia tiloja sekä muita yhteisöjä kotimaassa ja ulkomailla. Siihen kuuluvien yhteisöjen käyttäjätunnukset toimivat eduroam -verkoissa maailmanlaajuisesti. Yhteisöjen jäsenet voivat käyttää verkkoja oman organisaationsa käyttäjätunnuksella.
Voit asentaa eduroamin esimerkiksi omaan tai työnantajasi puhelimeen ja tietokoneeseen.
Käytä kirjautuessasi aina tuni-sähköpostiosoitetta (tai oman kotiorganisaatiosi jos et ole TUNIsta), etunimi.sukunimi@tuni.fi (tai etunimi.x.sukunimi [at] tuni.fi).
Ongelmatilanteissa tarkista ensin Usein kysytyt kysymykset – Verkkoyhteydet. Jos yhteysongelmat jatkuvat, ota yhteys IT Helpdeskiin.
Roam.fi
Roam.fi on suojattu kansallinen verkkovierailupalvelu, johon kuuluu kotimaisia yliopistoja, ammattikorkeakouluja ja muita yhteisöjä.
Voit asentaa roam.fi -verkon esimerkiksi omaan tai työnantajasi puhelimeen ja tietokoneeseen.
Käytä aina kirjautuessasi tuni-sähköpostiosoitettasi (tai oman kotiorganisaatiosi jos et ole TUNIsta), etunimi.sukunimi@tuni.fi (tai etunimi.x.sukunimi [at] tuni.fi).
Ongelmatilanteissa tarkista ensin Usein kysytyt kysymykset – Verkkoyhteydet. Jos yhteysongelmat jatkuvat, ota yhteys IT Helpdeskiin.