Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Sisu-ohje: Etusivu ja kirjautuminen

Tällä sivulla tutustutaan Sisun etusivulta löytyviin eri toiminnallisuuksiin kuten ikoneihin ja Sisu-viesteihin.

Huomaathan, että Sisun etusivu uudistuu syksyn 2024 aikana, jonka jälkeen ohje päivitetään.

Kirjautuminen

Järjestelmään kirjaudutaan tuni-sähköpostiosoitteella ja salasanalla osoitteessa sisu.tuni.fi. Uudet tutkinto-opiskelijat voivat kirjautua Sisuun lukuvuoden alusta alkaen (1.8.) ja muulloin kuin elokuussa opinnot aloittavat opiskelijat kuukautta ennen opiskeluoikeuden alkua.

Yleiskatsaus

Sisussa opiskelijan etusivulla näet

• yläpalkin sivut ja ikonit,
  • opintojen edistymisen graafit,
  • uusimmat viestit ja ilmoitukset,
  • kuluvan ja seuraavan päivän kalenterin sekä
  • aktiiviset opinnot.

Yläpalkin sivut ja ikonit

Sisussa on aina näkyvillä yläpalkki, josta löytyvät osiot opintojen rakenne, ajoitus, ilmoittautuminen, opintokalenteri, omat tiedot ja haku. Tarkemmat ohjeet osioiden sisällöstä ja toiminnoista löydät opiskelijan Sisu-ohjeista.

Oikeassa yläkulmassa käyttäjän nimen vieressä on neljä ikonia:

• Ensimmäisestä (kirjekuori) pääsee opiskelijan omiin viesteihin ja
  • toisesta (muistio) muistilistalle, johon opiskelija voi merkitä kiinnostavia kursseja muistiin.
  • Kolmannesta ikonista (kysymysmerkki) pääsee Sisun käyttöohjeisiin opiskelijan oppaassa.
  • Neljännestä ikonista (tähti) voit antaa palautetta Sisun käyttökokemuksesta.

Graafit

Opiskelijan etusivulla on opintojen edistymisen graafeja, joista näet seuraavat tiedot: opintojen keskiarvo, vuoden opintopistetavoite sekä suunnitellut ja suoritetut opinnot prosenttiosuutena tutkinnon laajuudesta. Prosenttiosuuksien alapuolella olevat luvut kertovat suunnitellut ja suoritetut opinnot verrattuna tutkinnon laajuuteen. Graafissa näkyvä opintojen keskiarvo on painotettu.

Graafin yläpuolella lukee, minkä tutkinnon tietoja graafissa näytetään. Klikkaamalla tutkinnon nimeä aukeaa valikko, josta voi vaihtaa graafeissa näytettävää tutkintoa. Kandi- ja maisterivaiheen opinnot näkyvät toisistaan erillisinä graafeina.

Uusimmat viestit ja ilmoitukset

Opiskelijan etusivulla näytetään kymmenen uusinta viestiä ja ilmoitusta. Viestejä ovat opettajan lähettämät viestit tai HOPSiin tulleet kommentit. Ilmoitukset ovat automaattisia herätteitä hakemuksen käsittelystä tai opetuksessa tapahtuneesta muutoksesta, esim. ”opetusryhmä perutaan”.

Alle kolme kuukautta vanhojen viestien ja ilmoitusten otsikot näkyvät myös intran Uusimmat ilmoitukset -widgetissä. Halutessaan yksittäiset viestit voi arkistoida, jolloin ne eivät näy myöskään Sisun etusivulla.

Kalenteri

Etusivun kalenterista näkyvät kuluvan päivän ja seuraavan päivän opetustapahtumat sekä omat merkinnät.

Aktiiviset opinnot

Etusivulla listataan toteutukset, jotka ovat meneillään tai alkamassa seuraavan seitsemän päivän aikana. Ympyränuolta klikkaamalla pääsee tarkastelemaan toteutuksen aika- ja paikkatietoja.

Julkaistu: 8.5.2019
Päivitetty: 18.6.2024