Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Kypsyysnäyte ja kielitaidon osoittaminen tutkinnossa

Opiskelija osoittaa Valtioneuvoston asetusten määräämän kielitaidon (ks. Kielitaidon osoittaminen -osio) suorittamalla tutkintonsa opetussuunnitelman mukaiset suomen, ruotsin ja vieraan kielen opinnot sekä antamalla kypsyysnäytteen.

Kypsyysnäyte on opintosuoritus, jolla opiskelija osoittaa sekä perehtyneisyytensä tutkielmansa alaan että koulusivistyskielensä (suomen tai ruotsin) hallinnan. Jos opiskelija on osoittanut koulusivistyskielensä taitonsa kandidaattivaiheessa, maisterivaiheen kypsyysnäytteessä riittää, että hän osoittaa perehtyneisyytensä opinnäytteen alaan. Vain suomen- tai ruotsinkielisen kypsyysnäytteen kieli tarkastetaan tarvittaessa. Opinnäytteen tiivistelmä toimii kypsyysnäytteenä sekä alemmissa että ylemmissä korkeakoulututkinnoissa 31.8.2024 asti.

Opiskelijan kypsyysnäyteohje 31.8.2024 asti:

• Opiskelija kirjoittaa tiivistelmän osana opinnäytettään, jonka palauttaa yliopiston kirjaston julkaisuarkistoon Trepoon. Jos kypsyysnäytteestä tarkastetaan myös suomen kieli, opiskelija palauttaa lisäksi suomenkielisen tiivistelmän kielentarkastukseen kielikeskuksen kypsyysnäyte-Moodleen ja muistuttaa ohjaajaansa kielentarkastuksesta. Jos kypsyysnäytteestä tarkastetaan ruotsin kieli, opiskelijan tulee ottaa yhteyttä osoitteeseen kielikeskus.tau [at] tuni.fi (kielikeskus[dot]tau[at]tuni[dot]fi). Tiivistelmän alkuun lisätään ylimääräinen sivu, jossa ovat seuraavat tiedot: opiskelijan sähköpostiosoite ja ohjaajan sähköpostiosoite. Tarvittaessa opiskelija kirjoittaa tutkielmaansa kaksi tiivistelmää: toisen tutkielman kielellä ja toisen suomeksi tai ruotsiksi koulusivistyskielensä mukaan.
  • Opiskelijan tulee 1.8.2024 jälkeen vaihtaa hopsiinsa opetussuunnitelmakauden 2024–2027 versio kypsyysnäyteopintojaksosta, jos hänellä ei vielä ole suoritusta kypsyysnäytteestä.
  • Opiskelija ilmoittautuu oikealle kypsyysnäyteopintojaksolle Sisussa. Alempien korkeakoulututkintoihin kuuluvien kielentarkastettavien kypsyysnäytteiden toteutukset ovat lukuvuosi- ja tiedekuntakohtaisia. Ylempiin korkeakoulututkintoihin kuuluvien kypsyysnäytteiden toteutukset ovat lukuvuosikohtaisia.

Opinnäytteen ohjaajan ja kielentarkastajan ohje 31.8.2024 asti:

• Opinnäytteen ohjaaja arvioi kypsyysnäytteenä toimivan tiivistelmän samalla kun arvioi koko tutkielman. Jos kypsyysnäytteeseen kuuluu myös kielentarkastus, kielentarkastaja arvioi kypsyysnäytteen kielen Moodleen palautetusta tiivistelmästä ja ilmoittaa arvioinnin tuloksen ohjaajalle. Ohjaaja hoitaa hyväksytyn kypsyysnäytesuorituksen kirjaamisen Sisuun tämän jälkeen.
  • Jos suoritus on hylätty, opiskelija tekee tiivistelmään vaaditut korjaukset, jonka jälkeen suoritus arvioidaan uudestaan.

Lisätietoa kypsyysnäytteestä ja kielitaidon osoittamisesta antavat tiedekuntien ohjaustahot ja asiantuntija hanna.nurmi [at] tuni.fi (Hanna Nurmi).

Syyskuun alussa voimaan astuva ohjeistus päivitetään sivulle elokuun 2024 aikana.

Julkaistu: 6.6.2019
Päivitetty: 27.6.2024