Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, Jyväskylä

Tampereen ammattikorkeakoulu

Säteilyn lääketieteellisen käytön asiantuntija

Röntgenhoitajan työssä yhdistyvät hoitotyö ja tekniikka.

Koulutustyyppi

AMK-tutkinto

Tutkintonimike

Röntgenhoitaja (AMK)

Suunniteltu kesto

3,5 vuotta

Koulutuksen laajuus

210 op

Kaupunki

Jyväskylä

Opiskelumuoto

Monimuotototeutus

Röntgenhoitaja on säteilyn lääketieteellisen käytön asiantuntija. Opinnoissa perehdyt röntgen-, isotooppi-, ultraääni- ja magneettitutkimuksiin, sädehoitoon, potilaan hoitoon ja ohjaukseen sekä turvalliseen säteilyn lääketieteelliseen käyttöön. Asiakaslähtöisyys ja potilasturvallisuus ohjaavat niin opiskelua, harjoittelua kuin itse työtäkin.

Röntgenhoitajana vastaat lähetteen mukaisista kuvantamistutkimuksista, niihin liittyvistä toimenpiteistä sekä sädehoidosta. Teet työtäsi osin itsenäisesti, osin moniammatillisessa ryhmässä. Röntgenhoitajana kohtaat eri-ikäisiä, eri kulttuureista tulevia ja eri tavoin sairaita asiakkaita ja potilaita, mikä vaatii sinulta hyviä vuorovaikutustaitoja ja kykyä tehdä eettisiä päätöksiä.

Monimuotototeutuksissa opetusta toteutetaan eri tavoin lomittamalla verkossa tapahtuvaa ja kasvokkaista työskentelyä. Opiskelu monimuotona jaksottuu lähi- ja etäjaksoihin, itsenäiseen työskentelyyn sekä harjoitteluihin. Lukukausittain aikaan sidotun verkko- ja lähiopetuksen määrä vaihtelee. Opinnot toteutetaan vuosittain elokuun alun ja toukokuun lopun välillä.

Lähiopetuspäivinä opiskelet JAMKin kampuksella tai Tampereella TAMKin kampuksella pääsääntöisesti maanantaista perjantaihin klo 8–18 välillä.

Monimuotototeutuksessa lähiopetusta toteutetaan yksittäisinä päivinä, ja lisäksi opintojen aikana toteutuu useita kokonaisia intensiiviviikkoja, joista osa toteutuu Tampereella.

Sekä lähi- että etäjaksoilla järjestetään opetusta, työskentelet ryhmissä ja olet vuorovaikutuksessa muun opiskelijaryhmän sekä opettajien kanssa.

Osa etäjakson opetuksesta on aikaan sidottua ja osa yksittäisistä opintojaksoista saattaa toteutua kokonaan verkossa. Monimuotokoulutukseen osallistuminen edellyttää opintoihin sitoutumista sekä valmiutta itsenäiseen opiskeluun ja pienryhmätyöskentelyyn. Jos harkitset opintojen ja työssäkäynnin yhdistämistä, on tärkeä ottaa huomioon, että opinnot kokonaisuudessaan lasketaan kuormitukseltaan päätoimiseksi opiskeluksi, jossa 1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelua. Osa opiskelusta on läsnäolovelvoitteista.

Opintoihin kuuluvaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua (75 op, noin 44 viikkoa) toteutetaan koko Suomen alueella, eli sinun tulee varautua matkustamaan ja asumaan harjoittelun aikana omakustanteisesti myös Keski-Suomen alueen ulkopuolella. Harjoittelupaikkoja pyritään kuitenkin löytämään mahdollisimman paljon omalta alueelta. Harjoittelu on koko päiväistä opiskelua

Tutustu Jyväskylässä opiskelleiden röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksiin blogikirjoituksessa: Matkani röntgenhoitajaksi

Lue myös Röntgenhoitajaksi TAMKin ”haaraosastolta” Jyväskylästä

Elokuun infotilaisuus JAMKissa

Koulutuksen infotilaisuus JAMKin tiloissa Jyväskylässä järjestetään 26.8.2024 alkaen klo 16.30. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Etälinkki julkaistaan tällä sivulla elokuussa.

Jamk - Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Ensimmäisen vuoden Tampere-käynnit sisälsivät natiiviröntgen-labroja; alkuun keskityttiin laitetekniikkaan ja myöhemmin potilaan ohjaukseen ja asetteluun. Lopuksi oli kahden viikon yhtenäinen intensiivi-harjoittelujakso.

Kahden ammattikorkeakoulun välissä luoviminen tarjosi sekä mahdollisuuksia että haasteita.

Kaipaatko lisää tietoa?

Lue tarkemmat tiedot tutkinnon sisällöistä, rakenteesta ja valintaperusteista Opintopolusta (linkki yllä ja alla). Koulutuksen sisältöön liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä lehtori Tiina Säilään, tiina.saila(at)tuni.fi. Hakemiseen liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä TAMKin hakijapalveluihin.