Digitaalisten terveysratkaisujen kaupallistaminen ja skaalautuminen: DH2

Euroopan unionin rahoittama
Innovaatiopalvelut
Projektin kesto11.9.2023–30.9.2024

DH2 (EAKR) -hanke tähtää terveysalan digitaalisten start-up -yritysten määrän kasvattamiseen ja Tampere Health ekosysteemitoiminnan aktivoimiseen. EU-tukien määrää pyritään kasvattamaan digitaalisia terveysratkaisuja tukeviin projekteihin hyödyntämällä aktiivisesti EU:n eri rahoitusinstrumentteja niin TKI-toimintaan, infrainvestointeihin, testialustojen ja pilotointien tukemiseksi.

Hankkeen päätoteuttaja on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy. Tampereen yliopisto (TAU) on osatoteuttajana hankkeessa yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) kanssa.

Tampereen yliopiston sekä Business Tampereen yhteistyönä kehitetään Tampereen seudun erilaisten verkostojen ja innovaatiosysteemien keskinäistä yhteistyötä tarkoituksena lisätä kaupallistettavien terveysekosysteemin innovaatioiden määrää. Lisäksi TAU:n tavoitteena on
tunnistaa ja avustaa uusien skaalautumispotentiaalia omaavien startup -yritysten ja tutkimusryhmien (r2b) innovaatioiden kaupallistamista ja kasvua.

Näihin tavoitteisiin päästään kehittämällä verkostojen yhteistyötä ja sparraamalla tutkimusryhmiä ja startup -yrityksiä, luomalla TKI-konsortioita ja kasvattamalla seudun saamien EU-tukien määrää terveysalan toimijoiden projekteille.

Yliopiston innovaatiotoiminnassa etsitään skaalautumispotentiaalia omaavia ideoita, joita avustetaan käynnistymään startup -yrityksinä ja toimimaan yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa tuotteen ja/tai palvelun kehittämiseksi. Mukaan kuuluvat yhtiöittämiseen ja rahoitukseen liittyvää valmennusta ja EU-rahoituksen hankintaa. Tätä toimintaa tehdään yhteistyötä mm. SPARK Finlandin, Platform6:n ja Health Incubatorin kanssa.

Pirkanmaan hyvinvointialue yhteiskehittää ja testaa uusia sote-palveluita yhteistyössä yritysten, sote-ammattilaisten ja loppukäyttäjien kanssa. TAU osallistuu myös yhteiskehittämisen ja käyttäjälähtöisen testauksen (testbed) toimenpiteiden toteutuksen yhdessä yritysten ja sote-innovaatioympäristöjen kanssa.

Tutkimusrahoitus

Euroopan aluekehitysrahasto EAKR

Rahoituslähde

Pirkanmaan liitto

Yhteistyötahot

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy. Tampereen korkeakoulusäätiö (TAU) on osatoteuttajana hankkeessa yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha).

Yhteyshenkilöt