Tutkimus tarkastelee kouluteknologian kasvavaa roolia perusopetuksessa ja sen yhteyttä yksityisten toimijoiden lisääntyvään vaikutusvaltaan.
Tutkimus analysoi kouluteknologiaa käsitteleviä dokumentteja, haastattelee opettajia, opetustoimen henkilökuntaa ja kouluteknologian markkinoijia sekä lopuksi tarkastelee digitaalisen etnografian menetelmin kouluteknologian käyttöä peruskoulun arjessa. Näin syntyy läpileikkaava kuva kouluteknologian takana olevista verkostoista ja intresseistä sekä sen odottamattomista vaikutuksista koulussa.
Hanke tuottaa uutta tietoa ajankohtaisesta, mutta vähän tutkitusta aiheesta ja antaa mahdollisuuden perusteelliseen yhteiskunnalliseen keskusteluun teknologian ja yksityisten toimijoiden roolista perusopetuksessa.
Tutkimusrahoitus
Yhteistyötahot
Nelli Piattoeva, TAU
Maiju Paananen, VADA
Antti Saari, TAU
Ben Williamson, University of Edinburgh, Scotland
Neil Selwyn, Monash University, Australia